به گزارش اصفهان زیبا؛ مدیریتشهری عبارت است از یک نظام مدیریتی ویژه در قلمرو جغرافیایی شهر بهمنظور ارتقای مدیریت پایدار در سطح محلی که با مجموعهای از راهبردها، ابزارها و نیروی انسانی فعالیت میکند تا با برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و ایجاد انگیزش یک شهر را به شهر زنده تبدیل کند. زندهبودن یک شهر بدین معناست که زیرساختها و خدمات شهر برای همه شهروندان قابلدسترسی و کاربردی است و به روشی عادلانه بین مردم تقسیم میشود.
منافع ذینفعان مختلف، بهویژه شهروندان بهخوبی در تصمیمگیری و تحولات آینده در نظر گرفته میشود. بهطور خلاصه، شهر زندگی میتواند بهعنوان یک محیط هماهنگ و تعادلیافته که تمامی ابعاد زندگی انسانی را در برمیگیرد، تعریف شود. دستیابی به اهداف متعالی در شهر زندگی مستلزم برخورداری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد در همه حوزهها ازجمله در حوزه روابطعمومی است و اگر بپذیریم که مدیریت با مفهوم مسئولیت قرابت دارد، بهطورقطع روابطعمومی مدیریت شهری نیز باید با استفاده از دانش و برنامهریزی و تعامل مستمر با درون و برون سازمان هویت شهری پویا، زنده و عدالتمحور را به شهروندان ارائه و برای بهبود استانداردهای زندگی شهریخدماتی مدیران و شهروندان تلاش کند.
روابطعمومی در مدیریت شهری بهعنوان یک مجموعه باید بهعنوان وکیلمدافع از یکسو سعی در اطلاعرسانی و تبلیغ عملکرد مدیران و کارکنان مجموعه داشته و از سوی دیگر بهعنوان مدعیالعموم نیازها و پیشنهادهای شهروندان را به مدیران انتقال دهد و پیگیر خواستههای آنان باشد.
روابطعمومی در مدیریت شهری نقش مهمی در مشارکت شهروندان ایفا میکند و با ارتباط فعال و مؤثر با شهروندان، میتواند اطمینان حاصل کند که آنها از فرصتها، مشکلات و تغییرات شهری آگاه باشند و بتوانند بهطور فعال در فرایندهای تصمیمگیری شهری شرکت کنند. روابطعمومی میتواند از طریق رویدادها، ارتباط با رسانهها، کمپینهای اطلاعرسانی، نشریات شهری و استفاده از رسانههای اجتماعی اطلاعات مربوط به خدمات شهری را به شهروندان ارائه کند؛ همچنین با برگزاری جلسهها و نشستهای مشارکتی، شهروندان را به فرایندهای تصمیمگیری شهری دعوت کرده و نظرها و ایدههای آنها را جمعآوری کند.
این بخش میتواند به مدیران شهری در برنامهریزی و اجرای سیاستهای ارتباطی کمک کند تا هماهنگی بهتری در ارتباط با جامعه و رسانهها داشته باشند. با ایجاد این نوع ارتباطات فعال، شهروندان احساس میکنند که دیدگاه و نظرات آنها موردتوجه قرار میگیرد و میتوانند بهعنوان شرکایی فعال در فرایندهای تصمیمگیری شهری مشارکت داشته باشند. این فرایند درنهایت منجر به افزایش شفافیت، اعتماد و بهبود کیفیت تصمیمگیریها و اقدامات مدیریت شهری میشود.
جوامع شهری امروزی همگام با تحولات و تغییرات تکنولوژی و فناوری به دگرگونیهایی در بستر ارائه خدمات خود نیاز دارند؛ بنابراین روابطعمومی مدیریت شهری ناگزیر از استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، تجزیهوتحلیل دادهها، اینترنت اشیا و سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته است. با استفاده از روشهای هوشمند، اطلاعات بیشتری از رفتار و نیازهای شهروندان بهدست میآید و ارتباطات با آنها بهبود مییابد. این روشها میتوانند به شهر کمک کنند تا مؤثرتر با مسائل مربوط به شهروندان برخورد کند، اطلاعات دقیقتری را درباره نیازها و مشکلات شهروندان بهدست آورند و سریعتر به آنها پاسخ دهند؛ بهطورمثال، با استفاده از سیستمهای هوشمند، میتوان بهطور خودکار اطلاعاتی را از رسانهها، شبکههای اجتماعی و دیگر منابع، جمعآوری و تحلیل کرد.
سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند در تشخیص مسائل امنیتی و ارائه پاسخهای سریع در شرایط بحرانی کمک کنند. ارتباط با شهروندان یک جنبه حیاتی از مدیریت شهری است. روابطعمومی مردمگرا و مشارکتجو ازجمله عوامل کلیدی در ارتقای ارتباطات شهری و مدیریت شهری مؤثر است. برخی از روشهای ارتباط با شهروندان شامل موارد زیر میشود:
♦ رسانهها و رسانههای اجتماعی: استفاده از رسانههای محلی و شبکههای اجتماعی برای ارسال اطلاعیهها، اخبار شهری و فعالیت های شهرداری یا سازمانهای مرتبط.
♦ جلسهها و نشستهای مشارکتی: برگزاری جلسهها و نشستهای عمومی برای گفتوگو و تبادلنظر با شهروندان درباره مسائل مختلف شهری.
♦ ایجاد فرصتهای بازخورد: ایجاد سیستمهایی برای دریافت بازخورد از شهروندان، اعلام نظرها و پیشنهادها و پاسخ به پرسشهای آنها.
♦ فرهنگ سازی: آموزش شهروندان درباره مسائل شهری، حقوق و تعهدات آنها بهعنوان شهروندان.
♦ استفاده از فناوری: ارائه خدمات آنلاین، اپلیکیشنهای موبایل و سایر فناوریها برای ارتباط مؤثرتر با شهروندان و ارائه خدمات بهتر. روابطعمومی برای مشارکت شهروندان باید اطلاعات را بهطور شفاف و دقیق به مردم منتقل کند و از آنها بازخورد بگیرد. برگزاری جلسهها و نشستهای مشارکتی، ایجاد فضایی برای تبادلنظر و ارائه ایدههای مردم و استفاده از رسانههای مختلف ازجمله رسانههای اجتماعی و رسانههای محلی میتواند به این امر کمک کند؛ ازاینرو روابطعمومی مدیریت شهری بهعنوان یک عامل برخوردار از دانش، تخصص، توانمندی و ابزار اجرایی میتواند با تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی نتایج افکارعمومی شهروندان، مدیران شهری را در توسعه شهری با رعایت اصل وحدت در توزیع متوازن خدمات در سطح شهر و توجه به تنوع محلی و مناطق ناهمگون یاری کند تا زمینه توسعه پایدار و متوازن در همه مناطق و محلهها بهوجود آید.
روابطعمومی با تأثیرگذاری بیشتر بر سازوکار تصمیمگیریهای مدیران شهری از طریق تحقق بیشتر مشارکت شهروندان و تثبیت قانونمندانه حقوق و وظایف متقابل شهروندان و مدیریتهای شهری، آمادهسازی خدمات برای توسعه منابع انسانی و بهبود استانداردهای زندگی شهری، امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی میتواند نقشی مؤثر و مانا از خود برجا گذارد.
چنین روابطعمومی ضمن برخورداری از اقبال مدیران میتواند با مردمگرایی نیازها و اولویتهای اصلی شهروندان را برای مدیران ارشد شهری مشخص کند تا فاصله میان این نیازها و اولویت اجرایی مدیران شهری کاهش یابد و با آگاهی از محتوای افکار عمومی شهروندان، مدیران شهری را در حذف و تعدیل ناهماهنگی فضایی در استانداردهای زندگی بین مناطق مختلف شهر یاری رساند؛ همچنین ارتقای سطح آگاهی شهروندان و آموزش به آنان را با نگرشی جامع به سیاستها و برنامههای مدیران شهری انجام میدهد و از این طریق میتواند پل ارتباطی مستحکم بر پایه تحول با شهروندان ایجاد کند.
در این میان، استفاده هوشمندانه روابطعمومی از تکنولوژی روز و کاربردی، استفاده از نرمافزارهای نظرسنجی، نرمافزارهای دریافت اخبار شهروند خبرنگاری و سامانههای تلفنی درک بهتری از وضعیت محیطی شهر فراهم کرده تا با تجزیهوتحلیل این دادهها همواره مدیریت شهری را در وضعیت مناسب و در تعامل حداکثری با شهروندان قرار دهد.