نقش مهم روابط‌عمومی در مشارکت شهروندان

مدیریت‌شهری عبارت است از یک نظام مدیریتی ویژه در قلمرو جغرافیایی شهر به‌منظور ارتقای مدیریت پایدار در سطح محلی که با مجموعه‌ای از راهبردها، ابزارها و نیروی انسانی فعالیت می‌کند تا با برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ایجاد انگیزش یک شهر را به شهر زنده تبدیل کند.

تاریخ انتشار: 11:21 - شنبه 1403/02/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقش مهم روابط‌عمومی در مشارکت شهروندان

به گزارش اصفهان زیبا؛ مدیریت‌شهری عبارت است از یک نظام مدیریتی ویژه در قلمرو جغرافیایی شهر به‌منظور ارتقای مدیریت پایدار در سطح محلی که با مجموعه‌ای از راهبردها، ابزارها و نیروی انسانی فعالیت می‌کند تا با برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ایجاد انگیزش یک شهر را به شهر زنده تبدیل کند. زنده‌بودن یک شهر بدین معناست که زیرساخت‌ها و خدمات شهر برای همه شهروندان قابل‌دسترسی و کاربردی است و به روشی عادلانه بین مردم تقسیم می‌شود.

منافع ذی‌نفعان مختلف، به‌ویژه شهروندان به‌خوبی در تصمیم‌گیری و تحولات آینده در نظر گرفته می‌شود. به‌طور خلاصه، شهر زندگی می‌تواند به‌عنوان یک محیط هماهنگ و تعادل‌یافته که تمامی ابعاد زندگی انسانی را در برمی‌گیرد، تعریف شود. دستیابی به اهداف متعالی در شهر زندگی مستلزم برخورداری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد در همه حوزه‌ها ازجمله در حوزه روابط‌عمومی است و اگر بپذیریم که مدیریت با مفهوم مسئولیت قرابت دارد، به‌طورقطع روابط‌عمومی مدیریت شهری نیز باید با استفاده از دانش و برنامه‌ریزی و تعامل مستمر با درون و برون سازمان هویت شهری پویا، زنده و عدالت‌محور را به شهروندان ارائه و برای بهبود استانداردهای زندگی شهری‌خدماتی مدیران و شهروندان تلاش کند.

روابط‌عمومی در مدیریت شهری به‌عنوان یک مجموعه باید به‌عنوان وکیل‌مدافع از یک‌سو سعی در اطلاع‌رسانی و تبلیغ عملکرد مدیران و کارکنان مجموعه داشته و از سوی دیگر به‌عنوان مدعی‌العموم نیازها و پیشنهاد‌های شهروندان را به مدیران انتقال دهد و پیگیر خواسته‌های آنان باشد.

روابط‌عمومی در مدیریت شهری نقش مهمی در مشارکت شهروندان ایفا می‌کند و با ارتباط فعال و مؤثر با شهروندان، می‌تواند اطمینان حاصل کند که آن‌ها از فرصت‌ها، مشکلات و تغییرات شهری آگاه باشند و بتوانند به‌طور فعال در فرایندهای تصمیم‌گیری شهری شرکت کنند. روابط‌عمومی می‌تواند از طریق رویدادها، ارتباط با رسانه‌ها، کمپین‌های اطلاع‌رسانی، نشریات شهری و استفاده از رسانه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به خدمات شهری را به شهروندان ارائه کند؛ همچنین با برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های مشارکتی، شهروندان را به فرایندهای تصمیم‌گیری شهری دعوت کرده و نظرها و ایده‌های آن‌ها را جمع‌آوری کند.

این بخش می‌تواند به مدیران شهری در برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های ارتباطی کمک کند تا هماهنگی بهتری در ارتباط با جامعه و رسانه‌ها داشته باشند. با ایجاد این نوع ارتباطات فعال، شهروندان احساس می‌کنند که دیدگاه و نظرات آن‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد و می‌توانند به‌عنوان شرکایی فعال در فرایندهای تصمیم‌گیری شهری مشارکت داشته باشند. این فرایند درنهایت منجر به افزایش شفافیت، اعتماد و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مدیریت شهری می‌شود.

جوامع شهری امروزی همگام با تحولات و تغییرات تکنولوژی و فناوری به دگرگونی‌هایی در بستر ارائه خدمات خود نیاز دارند؛ بنابراین روابط‌عمومی مدیریت شهری ناگزیر از استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اینترنت اشیا و سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته است. با استفاده از روش‌های هوشمند، اطلاعات بیشتری از رفتار و نیازهای شهروندان به‌دست می‌آید و ارتباطات با آن‌ها بهبود می‌یابد. این روش‌ها می‌توانند به شهر کمک کنند تا مؤثرتر با مسائل مربوط به شهروندان برخورد کند، اطلاعات دقیق‌تری را درباره نیازها و مشکلات شهروندان به‌دست آورند و سریع‌تر به آن‌ها پاسخ دهند؛ به‌طورمثال، با استفاده از سیستم‌های هوشمند، می‌توان به‌طور خودکار اطلاعاتی را از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر منابع، جمع‌آوری و تحلیل کرد.

سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در تشخیص مسائل امنیتی و ارائه پاسخ‌های سریع در شرایط بحرانی کمک کنند. ارتباط با شهروندان یک جنبه حیاتی از مدیریت شهری است. روابط‌عمومی مردم‌گرا و مشارکت‌جو ازجمله عوامل کلیدی در ارتقای ارتباطات شهری و مدیریت شهری مؤثر است. برخی از روش‌های ارتباط با شهروندان شامل موارد زیر می‌شود:

♦ رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی: استفاده از رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی برای ارسال اطلاعیه‌ها، اخبار شهری و فعالیت های شهرداری یا سازمان‌های مرتبط.
♦ جلسه‌ها و نشست‌های مشارکتی: برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های عمومی برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر با شهروندان درباره مسائل مختلف شهری.
♦ ایجاد فرصت‌های بازخورد: ایجاد سیستم‌هایی برای دریافت بازخورد از شهروندان، اعلام نظرها و پیشنهاد‌ها و پاسخ به پرسش‌های آن‌ها.
♦ فرهنگ سازی: آموزش شهروندان درباره مسائل شهری، حقوق و تعهدات آن‌ها به‌عنوان شهروندان.
♦ استفاده از فناوری: ارائه خدمات آنلاین، اپلیکیشن‌های موبایل و سایر فناوری‌ها برای ارتباط مؤثرتر با شهروندان و ارائه خدمات بهتر. روابط‌عمومی برای مشارکت شهروندان باید اطلاعات را به‌طور شفاف و دقیق به مردم منتقل کند و از آن‌ها بازخورد بگیرد. برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های مشارکتی، ایجاد فضایی برای تبادل‌نظر و ارائه ایده‌های مردم و استفاده از رسانه‌های مختلف ازجمله رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی می‌تواند به این امر کمک کند؛ ازاین‌رو روابط‌عمومی مدیریت شهری به‌عنوان یک عامل برخوردار از دانش، تخصص، توانمندی و ابزار اجرایی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بررسی نتایج افکارعمومی شهروندان، مدیران شهری را در توسعه شهری با رعایت اصل وحدت در توزیع متوازن خدمات در سطح شهر و توجه به تنوع محلی و مناطق ناهمگون یاری کند تا زمینه توسعه پایدار و متوازن در همه مناطق و محله‌ها به‌وجود آید.

روابط‌عمومی با تأثیرگذاری بیشتر بر سازوکار تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری از طریق تحقق بیشتر مشارکت شهروندان و تثبیت قانونمندانه حقوق و وظایف متقابل شهروندان و مدیریت‌های شهری، آماده‌سازی خدمات برای توسعه منابع انسانی و بهبود استانداردهای زندگی شهری، امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی می‌تواند نقشی مؤثر و مانا از خود برجا گذارد.

چنین روابط‌عمومی ضمن برخورداری از اقبال مدیران می‌تواند با مردم‌گرایی نیازها و اولویت‌های اصلی شهروندان را برای مدیران ارشد شهری مشخص کند تا فاصله میان این نیازها و اولویت اجرایی مدیران شهری کاهش‌ یابد و با آگاهی از محتوای افکار عمومی شهروندان، مدیران شهری را در حذف و تعدیل ناهماهنگی فضایی در استانداردهای زندگی بین مناطق مختلف شهر یاری رساند؛ همچنین ارتقای سطح آگاهی شهروندان و آموزش به آنان را با نگرشی جامع به سیاست‌ها و برنامه‌های مدیران شهری انجام می‌دهد و از این طریق می‌تواند پل ارتباطی مستحکم بر پایه تحول با شهروندان ایجاد کند.

در این میان، استفاده هوشمندانه روابط‌عمومی از تکنولوژی روز و کاربردی، استفاده از نرم‌افزارهای نظرسنجی، نرم‌افزارهای دریافت اخبار شهروند خبرنگاری و سامانه‌های تلفنی درک بهتری از وضعیت محیطی شهر فراهم کرده تا با تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها همواره مدیریت شهری را در وضعیت مناسب و در تعامل حداکثری با شهروندان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − هشت =