نصف‌جهان نماینده ایران در چین

حضور مستمر در نمایشگاه‌های کشور چین با هدف جذب سرمایه و یافتن فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری پرسود توصیه تجار باتجربه به بازرگانان اصفهانی است. این کشور از برجسته‌ترین‌ها در استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی به‌شمار می‌رود و تاجران اصفهانی می‌توانند در راستای معرفی تولیدات و خدمات خود با هدف بهره‌برداری هرچه بیشتر در رویدادهای نمایشگاهی چین که فرصت‌ها، امتیازات و نکات مثبت بسیاری در آن نهفته است، به‌صورت مستمر شرکت کنند.

نصف‌جهاننماینده ایران در چین - اصفهان زیبا

به گزارش اصفهان زیبا؛ حضور مستمر در نمایشگاه‌های کشور چین با هدف جذب سرمایه و یافتن فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری پرسود توصیه تجار باتجربه به بازرگانان اصفهانی است. این کشور از برجسته‌ترین‌ها در استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی به‌شمار می‌رود و تاجران اصفهانی می‌توانند در راستای معرفی تولیدات و خدمات خود با هدف بهره‌برداری هرچه بیشتر در رویدادهای نمایشگاهی چین که فرصت‌ها، امتیازات و نکات مثبت بسیاری در آن نهفته است، به‌صورت مستمر شرکت کنند.

علاوه بر این، ظرفیت‌های اقتصادی چین آنچنان چشمگیر است که فعالان اقتصادی اصفهان با حضور در رویدادهای بین‌المللی این کشور علاوه بر تعمیق روابط دو طرف، می‌توانند توجه جامعه جهانی حاضر در نمایشگاه‌های چین را نیز به خود جلب کنند و در حاشیه این فضا دیدارها و مذاکرات دو یا چندجانبه را با طرف‌های تجاری از سراسر دنیا برای خود فراهم آورند.

مهم‌ترین نمایشگاه‌های چین برای اصفهان

به گفته امین خوشنواز، فعال حوزه تجارت با چین، بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی کشور چین در برنامه‌ها و رویدادهای بین‌المللی آن باید قابل‌توجه فعالان این حوزه قرار گیرد؛ کشوری که سطح وسیعی از نمایشگاه‌های مطرح و بزرگ و معروف آسیا و گاهی جهان را در خود جای داده است و اکثر موضوعات این نمایشگاه‌ها برای ایران مناسب و به‌نوعی نقاط قوت ما به‌حساب می‌آید.

او در معرفی برخی از نمایشگاه‌های مطرح کشور چین به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «ازجمله نمایشگاه‌های مهم چین، چایناپلاس در حوزه صنعت پلاستیک و پتروشیمی، نمایشگاه سی ام ای اف (CMEF) در حوزه تجهیزات پزشکی، نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی پکن و شانگهای و همچنین نمایشگاه فلز، ریخته‌گری و آلیاژه های پکن است. همه این نمایشگاه‌ها در آسیا و دنیا جزو بهترین‌ها هستند و تجار اصفهانی با داشتن ظرفیت‌های خوب تولیدی در صنایع مورد نظر می‌توانند در اکثر آن‌ها شرکت و خود را به‌عنوان صادرکنندگان قابل قبولی معرفی کنند.»

ظرفیت نمایشگاه‌های گردشگری چین برای اصفهان

این فعال حوزه تجارت با چین معتقد است حضور در نمایشگاه‌های چین به‌عنوان یک فرصت صادراتی طلایی برای اصفهان به شمار می‌رود؛ فرصتی با هدف نه صرفا فروش تولیدات اصفهان به چینی‌ها، بلکه فرصت فروش تولیدات اصفهان به همه دنیا. او می‌گوید: «اصفهان صنعتگران باسابقه، بزرگ و برجسته‌ای دارد که استفاده از بستر نمایشگاهی چین باید موردتوجه آن‌ها قرار گیرد.» خوشنواز خاطرنشان می‌کند: «به‌غیراز نمایشگاه‌هایی که تولیدات در آن‌ها ارائه می‌شود، یک سری از نمایشگاه‌ها خاص‌تر و متفاوت هستند. ازجمله آن‌ها نمایشگاه‌هایی با موضوع سرمایه‌گذاری است که طبیعتا فعالان اقتصادی از ایران و اصفهان با هر رویکرد و موضوعی می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و به معرفی پروژه‌ها با هدف جذب سرمایه‌گذار و همچنین تأمین مالی پروژه‌هایی داخلی کشور بپردازند.»

او در ادامه می‌گوید: «به غیر از نمایشگاه‌های سرمایه‌گذاری، نمایشگاه‌های گردشگری چین اما گزینه‌های قابل‌توجه دیگری است که بسیاری از سازمان‌ها و مدیریت‌های گردشگری یا آژانس‌های مسافرتی بزرگ کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند و خدمات گردشگری خود را یا در این حوزه می‌فروشند یا ظرفیت‌های گردشگری کشور خود را به دیگر کشورها معرفی می‌کنند.» خوشنواز با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری چین برای اصفهان با داشتن ظرفیت‌های خاص گردشگری یک فرصت مطلوب است، خاطرنشان می‌کند: «در این حوزه نمایشگاهی چین، برای اصفهان جای کار بسیاری وجود دارد. ما می‌توانیم با شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری چین علاوه بر اینکه خدمات گردشگری ارائه دهیم به معرفی فرصت‌ها گردشگری اصفهان و ایران نیز بپردازیم؛ چراکه ایران برای چینی‌ها همچنان ناشناخته است و میراث و گردشگری ایران و اصفهان می‌تواند برای معرفی ایران و فرصت‌های گردشگری آن در این مدل نمایشگاه‌ها غرفه برپا کند و مردم چین را برای سفر به کشورمان، به‌خصوص به اصفهان تشویق کند.»

اصفهان نماینده ایران در چین باشد

به گفته خوشنواز، شاید ایدئال این است که از سمت وزارتخانه مربوط، شرکت در نمایشگاه‌های چین پیگیری شود و با برنامه‌ریزی منظم پاویون گسترده ملی و قوی در فضای نمایشگاه‌های این کشور ارائه شود؛ اما معمولا این اتفاق به هر علتی نمی‌افتد و به‌ندرت شاهد این اتفاق تا به امروز بوده‌ایم.

او می‌گوید: «در این شرایط سازمان یا نهادی از یک استان می‌تواند برای معرفی فرصت‌های اقتصادی و گردشگری ایران به نمایندگی از کل کشور این کار را انجام دهد؛ برای مثال در نمایشگاه سیفیت سازمان مناطق آزاد ایران ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کشور را معرفی کرد. اصفهان هم می‌تواند به نمایندگی از ایران برای حضور در نمایشگاه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری چین اقدام کند و علاوه بر پرچم ایران، پرچم اصفهان را بالا ببرد و به‌نوعی این موضوع را به‌طورکلی مدیریت کند. به عبارتی، اگر وزارتخانه در این کار پیش‌قدم نیست، اداره میراث فرهنگی اصفهان می‌تواند در این خصوص پیش‌قدم شود یا اگر شرکت‌هایی وابسته به وزارت صمت در نمایشگاه‌های چین فعالیت نمی‌کنند، شرکت‌هایی از شهرک‌های صنعتی اصفهان در نمایشگاه‌های چین حضور به عمل آورند.»

او با بیان اینکه ما هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه کانتون فیر برای سال آینده هستیم تا در آن پاویون داشته باشیم، می‌گوید: «قبلا ما تنها به‌صورت منفرد کشورهای مختلف را برای شرکت در این نمایشگاه همراهی می‌کردیم. هم‌اکنون در بخش بین‌الملل کانتون فیر برخی از کشورها پاویون می‌زنند؛ به‌عنوان‌مثال پاویون ملی ترکیه را استانبولی‌ها مدیریت می‌کنند. اسم و برند از استانبول است؛ اما از تولیدکنندگان کل ترکیه در آن حضور دارند؛ فضایی که هم بازخورد خوبی داشته و هم رشد سالانه به همراه دارد. اصفهان نیز می‌توانند به نمایندگی از کل ایران این کار را انجام دهد.»