هر اصفهانی تنها با پرداخت ده هزار تومان می‌تواند در امر مدرسه‌سازی دخیل باشد

خشت به خشت تا بهشت!

مجتبی ملا احمدی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت برگزاری بیست‌و‌ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز اصفهان با اشاره به اینکه این جشنواره در پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، بیان کرد: بالغ‌بر دوهزار خیر در امر مدرسه‌سازی در اصفهان فعالیت می‌کنند.

تاریخ انتشار: 10:26 - دوشنبه 1403/02/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشت به خشت تا بهشت!

به گزارش اصفهان زیبا؛ مجتبی ملا احمدی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت برگزاری بیست‌و‌ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز اصفهان با اشاره به اینکه این جشنواره در پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، بیان کرد: بالغ‌بر دوهزار خیر در امر مدرسه‌سازی در اصفهان فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۷۸ که مجمع خیرین تأسیس شده است تا به الان، بیش از ۱۰هزار کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش داده است، تصریح کرد: در جشنواره سال گذشته نیز، خیرین هزار میلیارد تومان از تعهدات خود را ثبت و اجرایی کرده‌اند یا به بهره‌برداری رسانده‌اند.‌ انتظار می‌رود امسال نیز این مبلغ به دو هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

همه می‌توانند در مدرسه‌سازی دخیل باشند

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسه‌ساز نقطه اتصال ایرانیان با یکدیگر است، بیان کرد: به همین دلیل همه ایرانیان امکان مشارکت در مدرسه‌سازی را دارند و این امر هیچ ارتباطی با قومیت و دین افراد ندارد. ملااحمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: حدود ۷۰ درصد از خیرین مدرسه‌ساز از فعالان و اعضای اتاق بازرگانی هستند و براین اساس قرار شده است تا ۱۰۰ هنرستان با کمک واحدهای صنعتی تجهیز شوند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بودجه‌ای به‌منظور توجه به مسئولیت اجتماعی تخصیص داده شده است؛ درحالی‌که سهم آموزش‌وپرورش دراین‌باره نادیده گرفته شده است. مجمع خیرین به دنبال این است که شیوه‌های جذب مشارکت را تغییر دهد و صرفا از روش‌های سنتی استفاده نکند؛ بنابراین ساخت مدارس چند خیری را در دستور کار قرار داده است و تاکنون حدود ۳۵ مدرسه چند خیری به بهره‌برداری رسیده است. ملااحمدی در ادامه با اشاره به طرح «خشت به خشت تا بهشت» تصریح کرد: در خلال این طرح، هر اصفهانی تنها با پرداخت ده هزار تومان می‌تواند در امر مدرسه‌سازی شریک شود. مردم فکر می‌کنند برای ساخت مدرسه باید مبالغ بسیاری پرداخت کنند؛ درحالی‌که افرادی که تمایل به شرکت در این امر خیر دارند، می‌توانند در طرح «خشت به خشت تا بهشت» شرکت کنند.

مدارس باید محله‌محور شوند

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان به اهمیت ساخت «مدارس آینده» اشاره کرد و گفت: این رویکرد بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مدارس باید متناسب با شرایط روز و نیاز (فعال در عرصه‌های زیست‌محیطی و …» دانش‌آموزان ساخته شود و نه صرف اینکه تنها کلاس درسی آماده و دانش‌آموزان در آن حضور یابند. مدارس باید محله‌محور نیز باشند؛ به‌گونه‌ای که اهالی محله به آن مراکز رفت‌وآمد و از امکانات آن‌ها از جمله کتابخانه و… استفاده کنند. توجه به مدرسه‌سازی در سایر شهرها و استان‌های دیگر کشور موضوع دیگری بود که رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در ادامه سخنانش به آن اشاره کرد و گفت: ایران فقط اصفهان نیست. شعاری که یکی از بندهای سند تحول بنیادین به آن اشاره کرده است، می‌گوید نصیب برابر آموزشی و عدالت‌آموزی. بنابراین تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است تا براساس آن، مجمع خیرین بتواند در شهرهای مختلف کشور مدرسه بسازد. در اصفهان نیز نیاز به 10 هزار کلاس درس احساس می‌شود که با کمک خیرین باید ساخته شود.

در ادامه این نشست، ناصر فتحی، به‌عنوان مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال هم در برنامه هفتم توسعه و هم در منابع بودجه مصوب 1403 اعتبار خوبی برای طرح‌های عمرانی و استانی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: درحال حاضر 10 هزار مدرسه نیاز به بازسازی و نوسازی یا تکمیل تجهیزات دارند. محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در این نشست خبری با تأکید بر تنوع‌بخشی فعالیت‌های مجمع خیرین مدرسه‌ساز خواستار اهتمام بیشتر مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصادی در مدرسه‌سازی شد.

اوبه پروژه های درحال اجرا در سطح استان اشاره کرد و گفت : ۸۳ درصد این پروژه‌ها را خیرین متقبل شده‌اند و۸۰درصد آن‌ها به کمک خیرین اجرا شده است. او با بیان اینکه برخی از مناطق استان اصفهان به ویژه نقاط شهری به مدرسه نیاز ضروری دارند،گفت: خوشبختانه به جز یکی دو شهرستان خاص خیلی این مشکل را نداریم؛ اما نواحی مختلف اصفهان در موضوع مدارس دچار چالش هستند و رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته‌ است.

فتحی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه سال‌هاست ثابت شده خیرین اصفهانی صدها قدم از ما جلوتر هستند، گفت: خیرین اصفهانی منابع خوبی برای ساخت مدارس تأمین کرده‌اند و محدودیت منابع دولتی و عدم تخصیصات صد درصدی، جوابگوی منابع مورد نیاز پروژه‌های خیری نیست و به همین دلیل ما برای جبران عقب‌ماندگی پروژه‌های خیری سالانه بین 300 تا 400‌میلیارد تومان اعتبار می‌گیریم و امسال نیز با پیگیری‌های انجام‌شده هم در برنامه هفتم و هم در برنامه بودجه سال 1403 اعتبار خوبی پیش‌بینی شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده + هجده =