بازی، زبان کودک است

بازی‌درمانی به این دلیل استفاده می‌شود که کودک ممکن است نتواند احساسات خود را پردازش کند یا مشکلات خود را به والدین یا بزرگسالان بازگو کند.

تاریخ انتشار: 16:54 - پنجشنبه 1403/03/3
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازی، زبان کودک است

به گزارش اصفهان زیبا؛ بازی‌درمانی، نوعی درمان است که عمدتاَ برای کودک استفاده می‌شود و برای رشدش لازم است. از همین رو در این زمینه توضیحاتی را از الاهه سیف‌الهی، کارشناس ارشد روانشناسی جویا شدیم که می‌توانید بخوانید:

فواید بازی‌درمانی

بازی‌درمانی به این دلیل استفاده می‌شود که کودک ممکن است نتواند احساسات خود را پردازش کند یا مشکلات خود را به والدین یا بزرگسالان بازگو کند. چون مهارت‌های کلامی بزرگسالان را ندارد.

در واقع بازی کردن، زبان کودکان و اسباب بازی‌ها لغات او است.

کودک از طریق بازی هیجاناتی مثل: ترس، خشم، آسیب‌های حل نشده و… را برون‌ریزی می‌کند. همچنین بازی‌درمانی می‌تواند مهارت‌های زبانی و مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت را بهبود بخشد.

یک درمانگر آموزش‌دیده می‌تواند در زمان بازی از طریق مشاهده، مشکلات کودک را تشخیص و درمان کند.

درمانگر به کمک کودک احساسات او را کشف می‌کند. در بازی‌درمانی، کودک از طریق اسباب بازی‌هایش چیزی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند به زبان بیاورد و احساساتی را بیان می‌کند که ممکن است با گفتن آنها توسط دیگران سرزنش شود.

اگرچه افراد در هر سنی می‌توانند از بازی‌درمانی بهره ببرند، اما معمولا برای کودکان بین ۳ تا ۱۲ سال استفاده می‌شود.

اسباب بازی‌ها می‌توانند به عنوان نماد عمل کنند و کودک از طریق بازی با اسباب بازی‌هایش خودش را از نو کشف کند.

همچنین نحوه تعامل کودک با انواع مختلف اسباب بازی‌ها و چگونگی تغییر رفتارش در هر جلسه درمان می‌تواند مسائل زیادی را آشکار کند.

در بازی‌درمانی کودک می‌تواند بازی را به دلخواه انتخاب کند و آزاد است به روش خودش بازی کند.

نکته

جلسات باز باید در محیطی برگزار شود که کودک در آن احساس امنیت داشته باشد.

در اتاق بازی باید به فضای کودک احترام گذاشته شود و درمانگر هنگام مشارکت در بازی متوجه باشد که رهبری بازی با کودک است. چون اتاق بازی قلمرو کودک است.

درمانگر باید با  استفاده از تن صدا و حالت چهره، تصویری دوستانه و صمیمی برای او ترسیم کند. همچنین درمانگر می‌تواند با دادن چند عروسک به کودک از او بخواهد تا مشکلاتی را که در خانه دارد، ابراز کند یا ممکن است او را تشویق کند که از عروسک‌های دستی برای باز‌آفرینی چیزی که از نظرش استرس‌زا یا ترسناک است، استفاده کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × یک =