همه چشم‌ها به رفح دوخته شده

حالا که در خرداد 1403 به سر می‌بریم، 9 ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و حمله‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ 9 ماه از شب و روزهایی که اسرائیلی‌ها آسایش مردم غزه را سلب کرده‌اند و علاوه بر جنایات همیشگی‌شان، روی دیگری از وحشیگری را به نمایش گذاشته‌اند.

تاریخ انتشار: 11:13 - پنجشنبه 1403/03/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه چشم‌ها به رفح دوخته شده

به گزارش اصفهان زیبا؛ حالا که در خرداد 1403 به سر می‌بریم، 9 ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و حمله‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ 9 ماه از شب و روزهایی که اسرائیلی‌ها آسایش مردم غزه را سلب کرده‌اند و علاوه بر جنایات همیشگی‌شان، روی دیگری از وحشیگری را به نمایش گذاشته‌اند.

این روزهایی که می‌گذرد، هر بار که اخبار درگیری فلسطینیان و رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنیم، فاجعه‌ای جدید رقم خورده است، فاجعه‌ای که مرزهای انسانیت و شرافت را می‌درد و ما را در حیرت فرومی‌برد؛ همچون حمله هوایی اسرائیل در ۱۷ اکتبر به مجروحان و آوارگان فلسطینی که در بیمارستان المعمدانی یا الاهلی العربی غزه پناه گرفته بودند.

این حمله باعث شهادت بیش از 800 نفر شد و تصاویری را به نمایش چشم جهان گذاشت که سخت‌ترین قلوب را هم به درد آورد. چنین فجایعی در طول این چندماه به‌کرات به تصویر درآمده و باعث شده است شاهد خیزشی جهانی باشیم؛ جوش‌وخروشی که سراسر عالم را فراگرفته است و روزبه‌روز هم بر ‌شدت آن افزوده می‌شود؛ همان‌طور که در ماه‌های ابتدایی این حمله‌ها، تجمع‌های پراکنده‌ای برگزار شد و هرچه از جنایات رژیم صهیونیستی گذشت، نوع و شدت بروز احساسات جهانی نیز تغییر کرد؛ تا جایی که در ماه‌های گذشته علاوه بر اینکه شاهد تجمع‌های گسترده در کشورهای غربی هستیم، پای دانشجویان و دانش‌آموزان هم به میدان مخالفت باز شده است؛ نوجوانان و جوانانی که از حمایت‌های دولتمردانشان از رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند و خواستار توقف نسل‌کشی در غزه هستند.

اما آنچه دراین‌بین تعجب همگان را برانگیخته، قدرت رسانه است؛ رسانه‌ای که اگرچه دیگر امری غریب نیست و کارکرد اعجاب‌آمیز آن نیز عیان است، این‌بار در جهتی مورد استفاده قرار گرفته که پیش از این چنین نبوده است.

در ماه‌های گذشته ساکنان نوار غزه با انتشار فیلم و تصاویر محل زندگی‌شان به خرده‌خبرنگارانی تبدیل شدند که همه نگاه‌ها را به خودشان جلب کردند و مهم‌ترین عامل بروز خشم جهانی در خصوص جنایات اسرائیل شدند؛ اما علاوه بر این، در دوسه روز گذشته یکی دیگر از قدرت‌های رسانه جمعی به نمایش درآمد و بار دیگر اهمیت رسانه و مدیریت آن را آشکار کرد.

بارگذاری استوری مشترک یکی از قابلیت‌هایی است که در چندماه گذشته رونمایی شده و موردتوجه کاربران بسیاری هم قرار گرفته است؛ اما این بار این قابلیت در راستای حمایت و همدردی با مردم مظلوم غزه به میدان آماده است؛ همدردی با مسلمانانی که با جنایت دوباره اسرائیلی‌ها چادرهای پناهندگی‌شان در رفح به آتش کشیده و همین بهانه‌ای شد تا خشم جهانی دوباره شعله‌ور شود. احساسات جمعی این بار باعث همبستگی کاربران اینستاگرام شد و تا این لحظه بیش از 40میلیون نفر در پویش جهانی «All eyes on rafah» به معنای «همه چشم‌ها رو به رفح است» شرکت کرده‌اند؛ ازجمله کلانی خواننده آمریکایی، بسمله علا خواننده مصری، مارسیا کراس هنرپیشه آمریکایی، فایا یونان خواننده سوری و لی آن، خواننده و هنرپیشه بریتانیایی و برخی از هنرمندان ایرانی.شرکت در این پویش که با شکستن رکورد Add yours اینستاگرام همراه شد، بار دیگر توجه مدیران فرهنگی را به اهمیت رسانه و قدرت اعجاب‌آمیز آن جلب کرد؛ قدرتی که درصورت مدیریت درست، ثمرات تأثیرگذاری به‌جا می‌گذارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 15 =