جریان پایدار زاینده‌رود مسئله اصلی سران قوا باشد

اواخر این هفته قرار است غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، به اصفهان سفر کند؛ به همین دلیل اغلب مباحث رئیس شورا هم حول این موضوع چرخید و محمد نورصالحی، جریان پایدار آب در زاینده‌رود را در صدر مطالبه‌های جدی اصفهانی‌ها دانست.

تاریخ انتشار: 01:13 - دوشنبه 1401/12/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جریان پایدار زاینده‌رود مسئله اصلی سران قوا باشد

تجلیل از زهرا رضازاده، قهرمان کاراته جهان، در هفتادونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و به مناسبت میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان در صدر برنامه‌های صحن علنی قرار گرفت. رضازاده کاراته را از سه‌سالگی شروع کرده و در رده سنی نوجوانان برای نخستین‌بار به تیم ملی راه یافته و در سه مسابقه برون‌مرزی پذیرفته شده است.

او در جلسه صحن علنی شورا می‌گوید: «در نخستین دوره به علت نقص تجهیزات موفق نشدم در مسابقات شرکت کنم؛ اما در مسابقات جهانی امارات با هزینه شخصی شرکت کردم و برنده مدال طلا شدم.» / زاینده‌رود

اما اواخر این هفته قرار است غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، به اصفهان سفر کند؛ به همین دلیل اغلب مباحث رئیس شورا هم حول این موضوع چرخید و محمد نورصالحی، جریان پایدار آب در زاینده‌رود را در صدر مطالبه‌های جدی اصفهانی‌ها دانست و مطالبه‌های دیگر اصفهانی‌ها را از رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: «درخواست ملاقات برای بیان مشکلات شهر اصفهان داشتیم؛ اما فرصت نیست.

در همین راستا، موضوع‌هایی را به‌صورت مکتوب ارائه خواهیم کرد که مهم‌ترین آن، جریان پایدار آب زاینده‌رود است. تجربه نشان داده است دولت و مجلس به‌تنهایی قادر به حل این مشکل نیستند. همان‌طور که در دولت‌های قبل وعده‌هایی داده شد؛ اما عمل نشد. انتظار اصلی، جدی و حتمی مردم و ما این است که موضوع زاینده‌رود حتما در دستور کار سران قوا قرار گیرد و مانند دریاچه ارومیه به‌عنوان یک معضل ملی با آن برخورد شود.

وزارت نیرو هر طرحی که جریان پایدار آب را در زاینده‌رود ایجاد کند و اشکالی برای دیگر مناطق نداشته باشد، اجرا کند. با حل این مشکل هم مسئله آب حل می‌شود و هم مشکل فرونشست زمین. اگر جریان آب زاینده‌رود پایدار شود و به‌عنوان یک مسئله ملی به آن نگاه شود، با این دو مشکل زیست‌محیطی مقابله خواهد شد.

آلودگی هوا و خاک اصفهان موضوع‌های دیگری است که قوه قضائیه باید به آن ورود کند. راه‌حل قاطع آن خروج صنایع آلاینده از شهر است و مدیریت شهری هر کمکی که لازم است در این زمینه انجام می‌دهد.

برخی به دنبال استقرار صنایع در نزدیکی مرکز استان هستند؛ اما جمعیتی که در ۳۶ شهر اصفهان زندگی می‌کنند، حیاتشان به آب‌وهوای این شهر وابسته است. انتظار ما این است که این موضوع نیز در دستور کار سران قوا قرار گیرد.

انتقال زندان مرکزی شهر هم به حمایت و پشتیبانی قوه قضائیه نیاز دارد و بر اساس زمان‌بندی این انتقال باید انجام شود و مدیریت شهری نیز کمک کند. انتقال دادگستری استان نیز یکی از موضوع‌هایی است که باید مدنظر رئیس قوه قضائیه قرار گیرد. امیدوارم برای این امر و تکمیل ساختمان جدید و همکاری‌های لازم برای انتقال ساختمان‌هایی که برخلاف کاربری‌ها در مکان کنونی‌شان مستقر شده‌اند، صورت گیرد.»

او در نطق پیش از دستور این جلسه ضمن تبریک ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان به همه جوانان فرهیخته، عالم، برومند، ورزشکار و جوانان اصفهانی به مباحثی اشاره کرد: «همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم پرداختن به مسائل جوانان تأکید کردند، قوای سه‌گانه باید حل مشکلات جوانان در حوزه‌های مختلف را دغدغه اصلی خود قرار دهند؛ همچنان‌که رسیدگی به مشکلات جوانان یکی از دغدغه‌های ما در شورای اسلامی شهر است و تلاش کرده‌ایم به‌صورت ویژه در مصوبات به این قشر نگاه کنیم.»

رئیس شورا در ادامه سخنانش ورود به ماه شعبان و میلاد حضرت مهدی (عج) و روز جهانی مستضعفین را تبریک گفت و در این زمینه صحبت کرد: «امسال با ماه مبارک شعبان به پایان می‌رسد و هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، سال جدید آغاز می‌شود. امیدوارم این تقارن برای همه پرخیروبرکت باشد.»

حذف سودجویان در حاشیه شمالی شهر

ادامه سخنان نورصالحی مرتبط شد با کارهایی که سودجودیان و منفعت‌طلبان در شهر انجام می‌دهند: «افرادی از حدود ۱۵ سال قبل تاکنون در منطقه ۱۴ واقع در حاشیه شمالی شهر برای ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی و موقوفه، تلاش می‌کنند.

سال‌هاست شهرداری به دنبال تبدیل این زمین‌ها به پارک عمومی است؛ اما هرگز همکاری مطلوبی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط با مدیریت شهری نشده است. اخیرا شاهد بودیم برخی سودجویان از فضای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن سوءاستفاده کرده و در نیمه‌های شب ساخت‌وساز را شروع کردند.

در این زمینه تاکنون تصمیم جدی و قاطعی گرفته نشده و این منجر به ساخت‌وساز گسترده و خلاف شده است. در این زمینه با مسئولان مکاتبه کردیم تا کمک و پشتیبانی کنند. اما تا این لحظه کمک چشمگیری نشده است.

درخواست ما این است که مسئولان به این موضوع توجه و کمک کنند تا در این دوره اتفاق نامبارکی که ممکن است ناشی از برخی ملاحظات باشد؛ رخ ندهد. چراکه آسیب این اتفاق‌ها تا سال‌ها متوجه کل شهر است و نهادهای امنیتی اگر امروز بنا به مصالحی وارد حل مشکل نشوند، ممکن است سال‌های آینده با مشکلات عدیده‌ای در این خصوص مواجه شوند.»

نورصالحی در ادامه با اشاره به 15 اسفند، روز درختکاری، سخنانش را به این موضوع پیوند زد و تأکید کرد: «مدیریت شهری و شهروندان اهتمام ویژه‌ای برای این روز داشته باشند.» رئیس شورا در لابه‌لای صحبت‌هایش اشاره‌ای هم داشت به برنامه‌های نوروزی و توضیحات لازم را در این خصوص با حضور شهردار و معاونان مربوط مطرح کرد.

وجود بیش از چهارهزار رأی صادره قطعی تخریب و غیرقابل اجرا در اصفهان

نورصالحی اشاره‌ای هم داشت به آرای متعدد ماده ۱۰۰: «در موضوع‌های زیادی حکم تخریب صادر شده است؛ هرچند این ساخت‌وسازها آسیبی ندارد و خلاف ضوابط نیست، این حکم باقی‌مانده است. از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنیم این موضوع کشوری را بررسی و حل کند. در استان نیز بیش از چهار هزار رأی صادره قطعی تخریب و غیرقابل اجرا وجود دارد که باید بررسی و حل شود. مصلحت کشور بر این است که مسائل فنی به مجموعه‌های فنی سپرده شود که این موضوع در صلاحدید قوه قضائیه است که آن را بررسی
کند.»

به گفته رئیس شورا، در اصفهان با این موضوع مواجه هستیم که برخی افراد که صرفا برای کسب تجربه و پشتوانه برای آینده خود به دنبال این می‌گردند که مصوبه‌های چند سال پیش شورا را برای ابطال به دیوان عدالت اداری بفرستند، در دیوان عدالت اداری حجم پرونده‌ها زیاد می‌شود. ابطال این مصوبات هیچ تأثیری ندارد؛ اما به‌عنوان رزومه در پرونده آن فرد ثبت می‌شود.

در مقابل ساعت‌ها وقت دیوان عدالت اداری را می‌گیرد، تأثیر اجرایی ندارد؛ اما برخی برای ایجاد رزومه یا سرگرمی آن را انجام می‌دهند. رئیس قوه قضائیه می‌تواند تمهیدی در این خصوص داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − پنج =