به گزارش اصفهان زیبا؛ در حالی مقرر شده است برای نوسازی اتوبوس و مینیبوس تسهیلات 700میلیون تومانی و 200 میلیون تومانی اعطا شود که اتوبوسداران و مینیبوسداران، این تصمیمگیری برای نوسازی ناوگان را محکوم به شکست میدانند و با صراحت اعلام میکنند 700 میلیون تومان در شرایط کنونی که هزینهها سرسامآور است، فقط پول تعمیر موتور یک اتوبوس است.
همین چند وقت پیش بود که مسئولان برای نوسازی ناوگان واردات اتوبوس دستدوم را مجاز اعلام کردند. بر اساس ماده 11 الحاق شده به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بهمنظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده از جمله اتوبوس مجاز شد.
مطابق این لایحه سه ماده (مواد 11 تا 13) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن، با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار کالای یادشده و همچنین بهمنظور تنوعبخشی و تسهیل شرایط واردات خودرو الحاق شد.
در این لایحه تأکید شد که عمر اتوبوسهای کارکرده باید در محدوده پنج سال باشد و واردات آنها نیز بهشرط دریافت گواهی از سازمانهای استاندارد و محیطزیست مجاز است.
اما اتوبوسداران میگویند طی این مدت خبری از واردات اتوبوس کارکرده خارجی نبوده است. حالا متولیان راه چاره را در پرداخت وام به مالکان اتوبوس و مینیبوس دیدهاند تا از این طریق ناوگان فرسوده از دور خارج شود. قرار است وامی با بهره ۱۵ درصد بهصورت پنجساله به مالکان ناوگان اتوبوس و مینیبوس جهت بازسازی پرداخت شود.
این وام بهصورت پنجساله و به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان برای اتوبوس و ۲۰۰ میلیون برای مینیبوس به مالکان ناوگان جهت بازسازی پرداخت شود. این تصمیم اما با مخالفت اتوبوسداران و مینیبوسداران روبهرو شده و آنها میگویند با این اعداد و ارقام ناوگان نو نخواهد شد.
بانکها از اعطای تسهیلات بیخبرند!
یکی از پرسنل تعاونیهای مسافربری اصفهان به اصفهان زیبا میگوید: ما به بانکها مراجعه کردهایم اما بانکها از اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یا مینیبوسرانی اصلاً اطلاع ندارند. او ادامه میدهد: در شرایط کنونی با کمبود اتوبوس در اصفهان مواجه هستیم تولید اتوبوس کاهش بافته است و دیگر اتوبوس داری برای ما بهصرفه نیست.
اتوبوس داری برایمان صرفه ندارد!
این راننده خاطرنشان میکند: کرایه سفر پایین است و در مقابل هزینههای اتوبوس داران بالاست به همین خاطر بسیاری از رانندگان اتوبوسهایشان را میفروشند و یا به سمت پالایشگاه عسلویه میبرند.
این راننده بیان میکند: در شاپور اتوبوس مدل 1401، حدود 31 میلیارد تومان قیمت دارد هیچ رانندهای حاضر نیست این اتوبوسهای گرانقیمت را وارد جاده کند آنهم با این وضعیت جادهها که پرخطر هستند و احتمال آسیب به اتوبوس بالاست.
واردات اتوبوس شعار بود!
او اذعان میکند: تمامی حرفهایی که درباره واردات اتوبوس دستدوم خارجی برای جبران کمبود اتوبوس مطرح کردند صرفا در حد شعار است؛ اعطای تسهیلات برای نوسازی اتوبوسها نیز در حد حرف است؛ حتی اگر اجرا شود با این مبلغهایی که برای وامدهی اعلام میکنند، نمیتوانیم اتوبوس نوسازی کنیم؛ چون هزینه نوسازی بیشتر از این اعداد و ارقام است.
این راننده اتوبوس میگوید: در شرایط کنونی مردم بلیت گیرشان نمیآید و راضی نیستند؛ از سوی دیگر مالکان اتوبوس هم راضی نیستند، چون کرایهها پایین است و در این شرایط این کار برایشان نمیصرفد.
700 میلیون تومان فقط پول تعمیر موتور است!
سایر اتوبوسداران نیز نسبت به پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان گلایه دارند. یکی دیگر از پرسنل تعاونیهای مسافربری اصفهان به «اصفهانزیبا» میگوید: 700 میلیون تومان تسهیلاتی که قرار است برای نوسازی ناوگان اختصاص دهند، فقط هزینه نوسازی موتور اتوبوس میشود و این وام کمک چندانی به ما نمیکند.
این راننده خاطرنشان میکند: صحبت از واردات اتوبوس خارجی کردهاند؛ ولی هیچ خبری از واردات نیست. مسلم است اگر اتوبوس خارجی وارد کنند، بهتر است با این تسهیلاتی که قرار است اعطا کنند، ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نمیشود.
واردات اتوبوس منطقیتر بود
برخی اتوبوسداران میگویند واردات اتوبوس کارکرده تصمیمگیری بهتری برای نوسازی ناوگان بود که در مرحله عمل اجرایی نشد. یکی دیگر از پرسنل تعاونیهای مسافربری اصفهان به «اصفهانزیبا» میگوید: بنده بار اول است که درباره اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان میشنوم.اگر این تسهیلات را میدهند پس چرا هیچکدام از بانکها خبر ندارند!
او ادامه میدهد: 700 میلیون تومان تسهیلاتی که قرار است برای نوسازی اتوبوس و مینیبوس اعطا کنند، فقط پول 10 جفت لاستیک میشود. الان هر جفت لاستیک 70 میلیون تومان است، با 700میلیون تومان یا فقط میتوانیم لاستیک بخریم یا اینکه صرفا موتور اتوبوس را تعمیر کنیم.
این مبلغ وام کفاف هزینهها را نمیدهد
این راننده اتوبوس خاطرنشان میکند: این مبلغ وام کفاف هزینههای نوسازی اتوبوسها را نمیدهد. پرسش بنده این است که مسئولان آیا خبری از هزینههای سرسامآور قطعات اتوبوس ندارند که این مبالغ را اعلام میکنند؟
او اذعان میکند: الان قیمت اتوبوس مدل 85، حدود چهارمیلیارد تومان است. مسلم است که واردات اتوبوس دستدوم خارجی بهصرفهتر است ولی در کمال تأسف اینها زمزمههایی است که هرازگاهی مطرح میشود و در عمل اجرایی نشده است.