گفت‌وگو با امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس

جان تازه زاینده‌رود در عصر ابراهیم

کمتر از 20 روز به انتخابات پیش‌بینی‌نشده ریاست‌جمهوری 1403 باقی مانده است، انتخاباتی که به دلایلی کار را برای نامزدهای انتخاباتی سخت کرده است.

تاریخ انتشار: 09:20 - یکشنبه 1403/03/20
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
جان تازه زاینده‌رود در عصر ابراهیم

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمتر از 20 روز به انتخابات پیش‌بینی‌نشده ریاست‌جمهوری 1403 باقی مانده است، انتخاباتی که به دلایلی کار را برای نامزدهای انتخاباتی سخت کرده است.

اولین دلیل سخت‌ترشدن انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 نسبت به دوره‌های پیشین، افزایش انتظارهای مردم به دلیل برخی ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور شهید بود و قطعا فردی که می‌خواهد بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند، باید بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی او را دارا باشد.

علت دیگر سخت‌شدن انتخابات برای نامزدها، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن این حماسه ملی (انتخابات) در برهه کنونی بود؛ به‌نوعی نامزدها آن‌چنان فرصتی برای تدوین و ارائه برنامه‌های خود ندارند. افزایش تعداد زیاد نامزدها برای تصاحب صندلی ریاست‌جمهوری نیز به ‌سختی کار افزوده است و اگر افرادی که صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شود، زیاد باشد و در صورت عدم انصراف آن‌ها از رقابت، می‌تواند موجب تشتت آرا شده و درنتیجه منتخب ملت با یک سبد رأی پایین برگزیده شود.

اما قبل از اینکه به پیچیدگی انتخابات ریاست‌جمهوری1403 بپردازیم، لازم است میزان مشارکت مردم در انتخابات موردبررسی قرار گیرد. پیش‌بینی برخی از تحلیلگران این است که با توجه به اینکه مشارکت در انتخابات گذشته فراوان نبوده، مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 نیز چشمگیر نخواهد بود.

ازطرفی، برخی از بهارستان‌نشینان معتقدند که شهادت آیت‌الله رئیسی انقلابی در دل مردم کشور و جهان به وجود آورده و باید با اقدامات مختلفی همچون اجماع جبهه انقلاب و مشارکت حداکثری از آن حراست و حفاظت کرد و به همین دلیل پیش‌بینی برخی، افزایش مشارکت نسبت به دوره‌های گذشته انتخابات است.

نکته بسیار مهم در جریان رقابت‌های انتخاباتی، اخلاق‌مداری است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در خصوص اخلاق‌مداری در انتخابات فرمودند: «ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت‌وشنود و مباحثه نامزدها و طرف‌داران آن‌ها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرف‌داران آن‌هاست.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در سال‌های متمادی، مصادیق متعددی از اخلاق‌مداری در انتخابات را بیان فرموده‌اند. یکی از مهم‌ترین ارکان آن، رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفت‌وگوهاست. بنابراین واجب است نامزدها مرزهای اخلاق را در مناظره‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود به‌عنوان خط قرمز در نظر بگیرند.

استان اصفهان با جمعیت بیش از پنج‌میلیون نفر و جمعیت واجدشرایط رأی حدود چهارمیلیون نفر یکی از کانون‌های اصلی و مؤثر در انتخابات ریاست‌جمهوری است و نامزدهای انتخاباتی در هر دوره حساب ویژه‌ای روی استان اصفهان از این نظر باز می‌کنند؛ بااین‌حال در چند دوره گذشته انتخابات اما شرایط در استان کمی فرق کرده  است و مردم نصف‌جهان تنها یک خواسته مشترک دارند: زاینده‌رود؛ رودخانه‌ای که بر اثر ناکارآمدی مدیران دولت‌های گذشته خشک شده است و دولت سیزدهم تلاش‌ها و اقدامات فراوانی ازجمله انتقال آب دریا و منابع آب درون‌استانی به اصفهان را برای احیای شاهرگ حیاتی نصف‌جهان در دستورکار خود قرار داد؛ بنابراین لازم است مردم اقدامات چشمگیر دولت سیزدهم برای احیای زاینده‌رود را مدنظر قرار دهند و از نامزدهایی که برای تبلیغات به اصفهان می‌آیند برای احیای زاینده‌رود برنامه شفاف بخواهند.

به همین دلیل و به بهانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 گفت‌وگویی با امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که بخش اول این مصاحبه را در خصوص مؤلفه‌های حکمرانی شهید آیت‌الله رئیسی، بررسی مشارکت مردم در انتخابات هشتم تیر و درنهایت مطالبه اصفهان از دولت آینده را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه طی دو دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت چندان بالایی مواجه نبودیم، ارزیابی شما از مشارکت مردم در انتخابات پیش از موعد هشتم تیر چیست؟

شهادت آیت‌الله رئیسی انقلاب درونی در مردم ایجاد کرد که بسیار ارزشمند بود؛ چون مخالفان نظام طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که روزبه‌روز گسل بین ملت و دولت زیاد شود. شهادت آیت‌الله رئیسی این گسل را برطرف کرد و هم‌آغوشی ملت و دولت را به جهانیان نشان داد.

عزاداری حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان برای شهادت آیت‌الله رئیسی سرمایه‌ای بود که پس‌ازاین شهادت نصیب ما شد و به‌طور کلی تأثیر این شهادت بر کشور را می‌توان انقلاب چهارم خطاب کرد.

این انقلاب مانند سه انقلاب گذشته (سال 57، تسخیر لانه جاسوسی و شهادت شهید بهشتی) باید حفظ شود.

حفظ انقلاب 22بهمن با صندوق رأی اتفاق افتاد که یک نظام با آن انتخابات تثبیت شد. انقلاب (شهادت) شهید بهشتی و شهید رجایی و انتخابات بعدازآن موجب شد جریان غربی حذف و جریان مکتبی تا هشت سال حاکم شود. اکنون برای حراست و حفظ انقلاب چهارم باید دو اتفاق بیفتد: اول، حضور حداکثری و افزایش مشارکت است تا نشان دهد سرمایه اجتماعی تثبیت‌شده و گسل بین دولت و ملت از بین رفته است و دوم، اجماع حداکثری. یعنی رئیس‌جمهوری با رأی بالا انتخاب شود تا رئیس‌جمهور منتخب بتواند با انرژی مضاعف کار خود را آغاز کند.

رهبر انقلاب شرط تحقق این اتفاق را اخلاق‌مداری معرفی کرده‌اند؛ یعنی باید اخلاق و فضای رسانه‌ای کشور به سمتی حرکت کند تا هر داوطلب و هواداری که وارد فاز تخریب شد، هزینه سنگینی به‌صورت زدودن رأی نامزد لحاظ شود. به همین منظور باید در رسانه اخلاق را از جنبه نصیحتی به هزینه انتخاباتی برسانیم و فردی که تخریب می‌کند، آسیب جدی آن را نیز متحمل شود.

انبوه شخصیت‌های نامزدشده برای ریاست‌جمهوری نیز پیامد مثبت و منفی دارد. در خصوص پیامد مثبت آن می‌توان به محبوبیت سمت ریاست‌جمهوری، شور انتخابات و حضور اقشار و افراد مختلف برای ریاست‌جمهوری اشاره کرد و پیامد منفی آن را تشتت آرا دانست.

ضروری است تا قبل از اعلام اسامی نهایی توسط شورای نگهبان، نامزدها پیش‌قدم شوند و اگر فردی را میان سایر نامزدها می‌بینند که با او افکار مشترکی دارند و زمینه رأی بیشتری برای طرف مقابل وجود دارد، به نفع آن نامزد یا طیف کناره‌گیری کنند. به‌عبارت ‌دیگر، در این مدت کوتاه باید نهضت انصراف رواج پیدا کند و رسانه‌ها در این خصوص فعالیت کنند.

فعالیت‌های شهید رئیسی پیش از حضور او در جایگاه ریاست‌جمهوری (آستان قدس و قوه قضائیه)، نظر مردم را به خود جلب کرده بود. آیا در میان نامزدهای کنونی چنین شخصیتی با این ویژگی‌ها و عملکرد به چشم می‌خورد؟

شهید رئیسی مکتب حکمرانی را نمایان کرد که افرادی مانند شهید رجایی و شهید بهشتی فرصت آشکارکردن آن را نداشتند. شهید رئیسی فرصت 9ساله‌ای در آستان قدس، قوه قضائیه و ریاست‌جمهوری داشت تا مدل حکمرانی را که در انقلاب اسلامی به دنبال آن بود، به تصویر بکشد. رسانه‌ها اکنون باید این مدل را به تصویر بکشند تا مردم برای اجماع‌سازی از آن استفاده کنند.

حماسه عظیمی که در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید شکل گرفت، نشان داد که مردم گم‌شده خود را هرچند دیر، اما پیدا کردند و به دنبال چنین شخصی می‌گشتند. بنابراین این مدل حکمرانی باید در رسانه تبیین شود تا اجماعی که از آن صحبت شد، اتفاق بیفتد.

یکی از مؤلفه‌های حکمرانی شهید آیت‌الله رئیسی ضدفسادبودن او بود که باید معیار اول مردم باشد. اخلاق‌مداری، عدالت‌محوری، خستگی‌ناپذیری، خدمت بی‌منت و مردمی و متواضع‌بودن و کوتاه‌نیامدن از ارزش‌های انقلابی از دیگر مؤلفه‌های مدل حکمرانی شهید آیت‌الله رئیسی بود که مردم با رأی خود به ایشان مهر تأیید زدند.

رسانه‌ها باید این معیارها را برجسته کنند. اگر رئیس‌جمهور آینده این ویژگی‌ها را نداشته باشد، دولت دوباره از مسیر اصلی منحرف خواهد شد.

از دیگر اقداماتی که به مشارکت حداکثری کمک خواهد کرد، آن است که مردم آثار، خدمات و نتایج مشارکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را مشاهده کنند؛ بنابراین باید ویژگی حکمرانی شهید رئیسی برای اجماع حداکثری تبیین شده و خدمات او برای حضور حداکثری مردم اطلاع‌رسانی شود.

اکنون بین مردم همدلی و وحدت ایجادشده و دشمن به‌دنبال ازبین‌بردن این وحدت و همدلی است. رسانه‌ها باید در چند هفته منتهی به انتخابات مراقب باشند تا از هر دوگانه‌ای که جامعه را روبه‌روی هم قرار می‌دهد و دوقطبی کاذب ایجاد می‌کند، دوری کنند.

به‌عنوان نماینده مردم اصفهان مهم‌ترین مطالبه اصفهان از دولت آینده را چه می‌دانید؟

یکی از مواردی که برای مردم خوب منعکس نشد، اقدامات آبی دولت سیزدهم در بعد ملی و منطقه‌ای (اصفهان) بود.

این اقدامات در بعد ملی چشمگیر بود؛ اما در سطح اصفهان به دلیل خشکی زاینده‌رود هنوز برای مردم ملموس نیست.

افزایش نوبت‌های آب دادن به کشاورزان نسبت به دوره گذشته و تعداد روزهای جاری‌بودن زاینده‌رود از شاخص‌های عملکرد دولت سیزدهم بود؛ لکن تا مردم اصفهان جریان دائمی زاینده‌رود را نبینند خیالشان از بابت اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آب راحت نمی‌شود.

در خصوص قطع آب باید گفت که در دولت‌های گذشته به‌طور مکرر آب با قطعی و افت فشار مواجه می‌شد؛ اما در دولت سیزدهم این موضوع به‌مراتب بسیار کمتر اتفاق افتاد. اما اقدامات کلان دولت سیزدهم در حوزه آب چه بود؟

در این خصوص دو منبع جدی به منابع آب استان اضافه و دو مورد از مصارف جدی زاینده‌رود از دستور کار خارج شد. یکی از منابع جدی آب دریا بود که در دو فاز تعریف شد.

فاز اول، خرید آب انتقالی از خلیج‌فارس به کرمان برای انتقال به اصفهان بود که در این راستا لوله‌گذاری از سیرجان به اصفهان به‌طور کامل انجام شد.

فاز دوم اصلی، انتقال آب دریای عمان بود که قرار شد به خط فاز اول وصل شود تا بتوان مستقیم آب دریای عمان را به اصفهان منتقل کرد.  فاز دوم نیز آغاز شده است؛ اما مدیریت استان به دلیل اینکه قیمت‌گذاری آب سیرجان بیش از تفاهم صورت‌گرفته بود، ترجیح داد آب فاز اول را وارد لوله نکند تا  ابتدا انتقال آب فاز دوم (دریای عمان) به اصفهان نیز تکمیل شود و آب دریای عمان به‌طور مستقیم به اصفهان برسد که البته این تصمیم موردقبول هم واقع شد؛ لذا انتقال آب دریا از اقداماتی بود که دولت‌های گذشته آن را آرزو بیان می‌کردند؛ اما در دولت سیزدهم فاز اول ظرف یک سال‌ونیم انجام شد و فاز دوم آن نیز آغاز شده است.

اقدام اساسی دیگر پس از افتتاح طرح بن بروجن اتفاق افتاد. پس از افتتاح این طرح بنده یک جلسه با آیت الله رییسی داشتم و با ایشان در رابطه با ناراحتی مردم اصفهان از عملکرد وزارت نیرو بویژه به خاطر افتتاح طرح بن بروجن صحبت کردم. از جمله مواردی که مطرح کردم این بود که با توجه به اوضاع پیش آمده، شما باید برای آب اصفهان یک تصمیم مهم بگیرید و با توجه به اوضاع این تصمیم‌گیری نباید مشمول زمان زیادی شود. بلکه باید ظرف مدت دو تا سه هفته آینده این اتفاق بیفتد.

ایشان هم قول دادند پیگیری کنند. دو هفته بعد ایشان به قول خود عمل و برای دو اقدام مهم تصمیم‌گیری کردند. یکی از این اقدامات تصویب طرح انتقال آب شرب از سمیرم به اصفهان ودیگری تخصیص بودجه کلان به این پروژه برای خروج از منابع بودجه سنواتی بود که اصفهان اتمام این دو پروژه را از رئیس جمهور آینده نیز انتظار دارد. با رسیدن آب سمیرم به اصفهان جریان دائمی در زاینده‌رود خواهیم داشت.

درباره اشتغال و محیط‌زیست از شهید رئیسی موردی را پیگیری کردید؟

اشتغال از مسائل اصلی شهید رئیسی بود و دولت سیزدهم موفق شد به کمترین نرخ بیکاری دست پیدا کند. ابتدای دوره مجلس یازدهم عمده مراجعات ما مسائل مربوط به اشتغال بود و اکنون این درخواست‌ها به حداقل رسیده است.

شایان ذکر است که اکنون این درخواست‌ها برعکس شده و صاحبان کار به‌دنبال نیروی کار می‌گردند. چند نمونه از اقدامات رئیس‌جمهور شهید ملموس بود که باید مطرح شود.

شهید رئیسی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که بیشتر ذخایر استراتژیک کشور به اندازه سه الی چهار روز موجودی داشت؛ همچنین مشکلات ناشی از کرونا و واکسن و عدم فروش نفت در ابتدای دولت سیزدهم مشکل جدی به وجود آورده بود. منابع بودجه اکثرا به‌صورت اوراق با سررسید دولت سیزدهم بود و دولت آقای رئیسی باید آن‌ها را تسویه می‌کرد؛ اما رئیس‌جمهور این مسائل را مطرح نکرد و با تمرکز، مشکلات مربوط به کرونا، واکسن، فروش نفت و… را برطرف کرد.

دولت سیزدهم در مسکن نیز عملکرد موفقی داشت؛ به‌عنوان‌مثال، در قانون جوانی و جمعیت 80 هزار زمین به ارزش میانگین یک‌میلیارد تومان (80 همت) به واجدان شرایط اعطا شده است و سال جاری این آمار به 300 هزار قطعه زمین خواهد رسید. چندین برابر این مقدار در قالب مسکن ملی به واجدان شرایط جوانی و جمعیت اعطا شد، 250 هزار خودرو (حدود 100 همت) به مادران نیز داده شد، هشت برابر شدن حق اولاد و تأهل نزدیک به 100 همت برای یک سال هزینه داشت که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد. حداقل در یک سال بیش از 300 همت در چهار ردیف به مادران کمک شد.

رایگان‌کردن خدمات درمانی نوزادان زیر هفت سال ازجمله کمک‌های شایان دولت سیزدهم بوده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و… از دستاوردهای دیگر این دولت بود.

ماجرای سه‌ساله‌شدن دوره بعدی شوراها به کجا رسید؟

یکی از قوانینی که در روزهای پایانی مجلس یازدهم به تصویب رسید، سه‌ساله‌شدن دوره بعدی شوراها بود.

در این خصوص تذکرهایی درباره نادرست‌بودن این قانون به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شد. علت آن بود که در سیاست‌های نظام آمده است که فاصله دو انتخابات مجلس و شورای شهر باید دو سال باشد؛ زیرا مجلس متولی برگزاری انتخابات شورای شهر است و نمی‌تواند فاصله زمانی سه‌ماهه با هم داشته باشند و به همین علت این قانون به مجلس برگشت داده خواهد شد.

اکنون اتفاقی که می‌افتد آن است که انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی هم‌زمان و انتخابات شوراها دو سال بعد انجام خواهد شد که منطقی‌تر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo سید مصطفی داوودی گفته :

    آب بردن از سمیرم به اصفهان به اسم و روزنامه و خبر آسان است . مگر مردم می گذارند اصفهانی که هیچ توجهی به سمیرم ندارد به این راحتی با حیات سمیرم که همین آب و هواست بازی کند. شما اصفهانی ها که فایده ای برای شهرستان ها ندارید به همین آب و هوا هم رحم ندارید. آب هم به دلتان می ماند

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 13 =