آموزش انواع تولید به کودکان

حتما تا به حال این مثل معروف را شنیده‌اید که اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ؟ نظر شما چیست؟ کدام یک ابتدا تولید شده است؟ این سؤال پاسخ قطعی و مشخصی ندارد؛ اما به‌طورواضح و روشنی به مسئله‌ تولید اشاره دارد؛ تولید تخم‌مرغ از مرغ و برعکس.

تاریخ انتشار: 12:48 - سه شنبه 1403/03/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
آموزش انواع تولید به کودکان

به گزارش اصفهان زیبا؛ حتما تا به حال این مثل معروف را شنیده‌اید که اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ؟ نظر شما چیست؟ کدام یک ابتدا تولید شده است؟ این سؤال پاسخ قطعی و مشخصی ندارد؛ اما به‌طورواضح و روشنی به مسئله‌ تولید اشاره دارد؛ تولید تخم‌مرغ از مرغ و برعکس.

از همین مثال قدیمی و ساده می‌توان به این امر پی برد که اهمیت تولید از ابتدای خلقت وجود داشته و به‌صورت ذاتی و فطری برای ادامه‌ حیات بشر لازم و حیاتی بوده است.

همه‌ ما از ابتدای تولد خواه‌ناخواه در جریان امر تولید بوده‌ایم. به این شکل که یا برای ما تولید می‌شود یا خودمان تولیدکننده هستیم. توضیح این مسئله و اهمیت آن در زندگی، به کودکان اثر بسیار مثبتی در رفتارها و انتخاب‌های آن‌ها دارد.

شما تصور کنید اگر کودکتان از نحوه‌ تولید وسایل و لوازم اطراف خود آگاه باشد رفتار هوشمندانه‌تری دارد یا وقتی که نمی‌داند برای تولید هر چیزی چه مراحلی با چه سختی‌هایی طی شده است؟ شاید نمی‌دانید که چطور می‌توانید این موضوع را برای آن‌ها توضیح دهید. در این مقاله به شما کمک خواهد شد تا بتوانید به بهترین شکل درمورد تولید و عوامل آن اطلاعات فرزندانتان را افزایش دهید.

تولید چیست؟

اگر یک روز از صبح به جریان زندگی دقت کنید، می‌بینید که هرلحظه‌ زندگی ما با لوازم و وسایلی گره خورده که هرکدام به نحوی تولید شده‌اند و به دست ما رسیده‌اند. پدر و مادر از همان ابتدای روز در جریان تولید قرار دارند؛ به‌عنوان‌مثال مادر برای صبحانه نیمرو درست می‌کند و برای اهل خانه صبحانه آماده می‌کند. این یک مثال بسیار ساده و ابتدایی برای فهمیدن درجه اهمیت تولید در زندگی است.

اکثر مشاغلی که بچه‌ها می‌شناسند تولیدی هستند؛ مثل نانوایی، آشپزی، کارگری در کارخانه‌ تولید اسباب‌بازی، تولید لباس در کارخانه‌ نساجی و…

با وجود اینکه مثال‌های زیادی از تولید در زندگی ما وجود دارد، فرزندان ما کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند. اگر می‌خواهید که فرزندتان تولید را درک کند، ابتدا باید از همین مثال‌های ساده شروع کنید و توضیح دهید که اگر ساختن و تولیدکردن نبود، زندگی ما تقریبا غیرممکن بود.

تولید به معنای ساختن و خلق‌کردن است و در معنای تخصصی علم اقتصاد، یعنی فعالیتی که منجر به پیدایش محصول و نتیجه‌ نهایی شود. البته تولید غالبا فعالیتی افزاینده و روبه‌رشد است که در جهت تأمین نیاز خاصی انجام می‌شود. تولید و به‌وجودآوردن کالاها و اجناس دلیل به‌وجودآمدن مشاغل هم هستند و ایجاد درآمد‌زایی می‌کنند.

برای توضیح این مقوله به کودکان باید به آن‌ها بگوییم که به این موضوعات فکر کنند:
-چرا مردم کار می‌کنند؟
-چند دسته شغل وجود دارد؟ ( تولیدی و خدماتی)
-هر شغل برای رفع کدام نیاز مؤثر است؟
-برای تولید هر کالا چه مراحلی وجود دارد؟

کودکان با فکرکردن و تمرکز روی این پرسش‌ها به پاسخ‌هایی می‌رسند که تا به حال به آن‌ها دقت نکرده بودند. دقت‌کردن به مراحل تولید هر کالا دیدگاهشان را به اجناس و کالاهای پیرامونشان تغییر می‌دهد. برای مثال از آن‌ها بخواهید به فرآیند تولید نان، از ابتدا تا زمانی که به دست ما می‌رسد، فکر کنند. ممکن است مراحل ابتدایی تولید مثل کاشتن گندم و برداشت آن و تهیه‌ آرد از گندم، برایشان ناآشنا باشد که بهتر است به کمک تصویر یا نشان‌دادن فیلم یا حتی تماشای میدانی، این موضوع را برای آن‌ها روشن کنید. بعد از توضیح کامل فرآیند تولید نان و شغل نانوایی، از آن‌ها بخواهید که به مشکلات و سختی‌های این شغل توجه کنند. این کار دو فایده‌ مهم دارد:

۱) توجه به مشقات و سختی‌های تولید هر کالا (که در اینجا منظور ما به‌طور مشخص نان است) باعث می‌شود که در مصرف آن نهایت دقت را به خرج دهند و از اسراف و هدردادن آن بپرهیزند.
۲) فایده‌ دیگر این است که با فکرکردن ممکن است به راه‌های خلاقانه‌ای برای تولید آسان و بهینه‌تر محصولات برسند. چه‌بسا ایده‌های آنان ظرفیت اجرایی‌شدن هم داشته باشد.

شناخت انواع مشاغل و مسائل پیرامون آن

همان‌طور که توضیح داده شد، مشاغل را می‌توان به روش‌های مختلف دسته‌بندی کرد؛ مانند مشاغل تولیدی و خدماتی یا مشاغل اصلی و واسطه و…

در این مقاله منظور ما از انواع مشاغل، تقسیم‌بندی آن‌ها به دو نوع تولیدی و خدماتی است.مشاغل تولیدی به شغل‌هایی گفته می‌شود که منجر به تولید و به‌وجودآمدن یک کالا می‌شود؛ مانند نانوایی، آشپزی، خیاطی، تولید ماشین‌آلات و… . افرادی که شغل‌های تولیدی دارند، اغلب باید به‌صورت یک شبکه‌ فعالیت کنند تا مراحل تولید کامل شده و به دست مصرف‌کننده برسد. تولیدکردن هر کالایی ابتدا احتیاج به شناسایی نیاز به آن کالا دارد و اگر این شناخت صحیح و کامل باشد، منجر به تولید کالایی به‌مراتب سودمند‌تر خواهد شد.

بعد از شناخت نیاز باید منابع و زمینه‌های رفع آن نیاز بررسی و تأمین شود. نیازهای انسان‌ها با توجه به جغرافیای زندگی، آداب‌ورسوم، دین و فرهنگ، سن و جنسیت و طبقه‌ اجتماعی آن‌ها متفاوت است و همین تمایز در انواع نیاز باعث پیدایش تولیدات متنوع و حتی در یک کالای واحد روش‌های تولیدی متفاوت می‌شود. افرادی که به تولید کالا مشغول هستند، می‌توانند با شناخت نیاز خاص مردم محل زندگی خود به رفع آن نیاز بپردازند و یا حتی با ارائه‌ نتیجه‌ نهایی محصول تولیدشده به مردم سایر مناطق دنیا به گسترش فعالیت خود و سودآوری بیشتر بپردازند. این کار باعث به‌وجودآمدن پدیده‌ای به نام تجارت در قالب صادرات و واردات شده است. البته توضیح موضوع تجارت و مباحث مرتبط با آن بسیار گسترده است و راه‌های آشنایی کودکان با مفهوم تجارت را باید به‌طور جداگانه و مفصل شرح و توضیح داد.

دسته‌ای دیگر از مشاغل هم وجود دارند که با انجام فعالیت خاصی به رفع نیاز افراد کمک می‌کنند که مشاغل خدماتی نام دارند؛ مانند پزشکی، معلمی، کارمندی بانک، رانندگی و… . در دسته‌بندی مشاغل خدماتی، تخصص و بهره‌مندی از دانش، حرف اول را می‌زند؛ چنان‌که در مشاغل تولیدی هم داشتن تخصص از شرایط لازم برای فعالیت است. کسی که می‌خواهد با فعالیتش خدمتی به افراد ارائه دهد، ابتدا باید در این زمینه آموزش دیده باشد؛ برای مثال امکان ندارد از کسی که دانشی درباره دندان‌پزشکی ندارد انتظار این را داشته باشیم که بتواند مشکل دندان ما را تشخیص دهد و آن را رفع کند.

شرح انواع مشاغل به کودکان و آشناکردن آن‌ها با این مفاهیم تأثیر بسزایی در تغییر نگرش آن‌ها به دنیای اطرافشان دارد و دیدشان را نسبت به وقایع معمول هرروزه روشن می‌سازد. با گسترش دایره اطلاعات کودکان درخصوص مشاغل و تولیدات و خدمات می‌توانیم چشم‌انداز بهتر و دقیق‌تری از آینده به روی آن‌ها باز کنیم.

کودکی که با این مفاهیم آشنا شده باشد، حتی از ساده‌ترین اجزای زندگی هم بدون تفکر نمی‌گذرد. طبق تجربه‌ای که در این زمینه داشته‌ام، متوجه شده‌ام که کودکان بعد از شناخت مفهوم تولید به تمام فعالیت‌ها، وقایع، اجناس و کالاهای اطرافشان مانند تماشای تلویزیون، اسباب‌بازی‌هایشان یا وسایل خانه هوشمندانه و دقیق‌تر نگاه می‌کنند.تولید از ذات پروردگار هستی نشئت گرفته و در وجود بشریت به ودیعه گذاشته شده و تا نسل بشر ادامه دارد، جریان تولید هم پابرجا و متوقف‌نشدنی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده + دوازده =