از انجام عمل برای ظاهر تا ضرورت درمانی

جلوی آینه می‌ایستی و به چشم‌هایت خیره می‌شوی یا شاید هم دید برایت کمی مشکل است، بعضی اوقات هم چشم‌هایت احساس سنگینی می‌کند و…

تاریخ انتشار: 10:11 - دوشنبه 1403/04/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
از انجام عمل برای ظاهر تا ضرورت درمانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ جلوی آینه می‌ایستی و به چشم‌هایت خیره می‌شوی یا شاید هم دید برایت کمی مشکل است، بعضی اوقات هم چشم‌هایت احساس سنگینی می‌کند و…

این حالت را به اصطلاح افتادگی پلک می‌گویند، برای آشنایی با آن ما را با نظرات دکتر ابوالفضل کسایی کوپایی، رئیس بخش پلاستیک و ترمیمی بیمارستان فارابی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همراهی کنید.

افتادگی پلک و انواع آن: افتادگی پلک همانطور که از اسمش پیداست، منظور این است که پلک حالت افتادگی دارد و دو نوع است که یک نوع آن لبه پلک روی قسمتی از قرنیه را می‌گیرد و به عبارتی لبه پلک فوقانی، قسمت زیادی از خط قرنیه را می‌پوشاند.

این اختلال می‌تواند مادرزادی باشد مثل بیماران سیستم سمپاتیک. البته بیماری هم روی آن می‌تواند تاثیر داشته باشد.

نوع دوم مربوط به تغییرات سنی است که در ناحیه پلک ایجاد می‌شود و بستگی به عوامل محیطی و سن دارد، حتی در جوان‌ها می‌تواند ایجاد شود.

برای مثال فاصله پلک و ابرو کم باشد، ولی بیشتر در سنین حدود ۵۰ سال به بالا دچار این اختلال می‌شوند که مردم به اصطلاح  آن را «افتادگی پلک» عنوان می کنند.

 لازم به ذکر است در افراد مسن افتادگی پلک اتفاق نمی‌افتد و در واقع افتادگی ناحیه ابرو و پیشانی است که به آن درماتوشالازی گفته می‌شود.

عوارض احتمالی: افتادگی پلک می‌تواند باعث دید نامناسب و حتی تنبلی چشم برای فرد مبتلا شود و هر چه این افتادگی پلک بیشتر باشد، به طبع تاثیر بیشتری دارد.

اما برای رفع این حالت به طور معمول عمل‌های زیبایی انجام می‌‌شود.

 سن بروز: به طور معمول از سن ۳۰ سال به بعد پوست خاصیت الاستیکی خود را از دست می‌دهد و به طور طبیعی چین و چروک در افراد ایجاد می‌شود،

این حالت هم ممکن است در اثر شل شدن بافت پوست رخ دهد.

عوامل بروز: در افرادی که به طور مادرزادی نباشد، عوامل عصبی و محیطی در بروز یا تشدید آن می‌تواند دخیل باشد.

 از جمله حرص خوردن و یا در معرض آفتاب قرار گرفتن می‌تواند در بروز و یا تشدید آن تاثیر بگذارد.

راهکارهای پیشگیری و درمانی

افتادگی پلک چندان راه پیشگیری ندارد و همانطور که ذکر شد، در برخی افراد این اختلال مادرزادی است و در برخی دیگر در سن بالا خود را نشان می‌دهد که نمی‌توان راه پیشگیری قطعی برای آن یافت.

چندان نیاز به عمل نیست مگر برای خود فرد از لحاظ ظاهر و به عبارتی زیبایی مهم باشد و یا در صورت تشدید آن که دید فرد را دچار اختلال کند، عمل ضرورت پیدا می‌کند.

نکته

توصیه می‌شود این عمل زیر نظر متخصصین مجرب انجام شود به طوری که نسبت به آناتومی بدن کاملا آشنایی داشته باشد از جمله متخصص جراحی پلاستیکی و ترمیمی یا جراح چشم که درک عمیقی از بافت اطراف چشم داشته باشند.

در این خصوص برخی زمان عمل تنها از بافت پوست برمی‌دارند که در این صورت باعث برگشت مشکل برای بیمار خواهند بود در حقیقت لیفتینگ لازم را انجام نمی‌دهند که در این حالت جراحی مناسبی نخواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود زیر نظر متخصصین که آشنایی کامل با بافت این بخش از بدن دارند و ضمن برداشتن لایه پوستی، لایه چربی را برای عمل زیبایی انجام دهند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × دو =