بررسی نقش بانوان در عرصه انتخابات

انتخابات جولانگاه قدرت زنانه

انقلاب اسلامی که پیروز شد، به همراه خود شاخص مردم‌سالاری دینی را به میدان آورد. بنا بر همین شاخص، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، به نیمی از جمعیت مردم که بانوان هستند، به‌طور ویژه توجه کردند.

تاریخ انتشار: 10:41 - دوشنبه 1403/04/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتخابات جولانگاه قدرت زنانه

به گزارش اصفهان زیبا؛ انقلاب اسلامی که پیروز شد، به همراه خود شاخص مردم‌سالاری دینی را به میدان آورد. بنا بر همین شاخص، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، به نیمی از جمعیت مردم که بانوان هستند، به‌طور ویژه توجه کردند.

تلاش گفتمان انقلاب بر این شد که زنان، هویت‌های سه‌گانه خود را بشناسند؛ بنابراین هویت سیاسی و اجتماعی آن‌ها در کنار هویت‌های فردی و خانوادگی اهمیت یافت. رهبر معظم انقلاب برای آزادسازی این بُعد از ابعاد هویتی بانوان، خطاب به آن‌ها می‌فرمایند: «باید در میدان سیاست، در صحنۀ انقلاب، ‌ در کارهایى که نظام اجتماعى از شما می‌طلبد، در انتخابات، در میدان جنگ، در عرضه‌کردن خواست انقلابى و ملى خود در سطح کشور و جهان، در بیان اراده سیاسى خودتان، در میدان‌های سیاست و انقلاب حضور داشته باشید؛ در راه‌پیمایى باشید، در سازندگى باشید، در میدان جنگ باشید، در انتخابات باشید، در بیان عقیدۀ سیاسى خودتان آنجایى که باید اظهارعقیده کرد و واجب است اظهارعقیده، در تعیین سرنوشت کشور و انقلاب ، حضور داشته باشید» (22/09/1368). این‌گونه زنان به‌طورجدی، به عرصه‌های مشارکت سیاسی و اجتماعی، پا گذاشتند؛ اتفاقی که پیش از انقلاب اسلامی خبری از آن نبود.

از سوی دیگر، مطابق با نگاه رهبری، بالاترین نمود مردم‌سالاری دینی، انتخابات است (24/11/1382)؛ لذا انتخابات براساس دو بازوی دین و مردم، دو جلوه خداباوری و مردم‌باوری دارد که زنان می‌توانند نقش سازنده‌ای برای تجلی این دو جلوه ایفا کنند.

زنان و جلوه خداباورانه در انتخابات

انتخابات امری خداباورانه است که پیش از مردم‌باوری اهمیت دارد(14/03/1392)؛ چراکه در منظومه فکری رهبر انقلاب، مطابق با آیه 120 سوره توبه؛ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ، انتخابات عمل صالحی است که دشمن را ناراحت می‌کند (26/03/1400) و هیچ عملی به ‌اندازه انتخابات، خشم و غضب دشمن را برنینگیخته است( 19/10/1402)؛ به همین دلیل است که دشمن تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلال در روند انتخابات به‌کار می‌بندد. علاوه بر صالح‌بودن عمل انتخابات، مسئله حق‌الناس نیز در این میدان مطرح است؛ هم از جهت صیانت آرای مردم و هم از جهت رأی‌دادن مردم به افراد قابل‌اعتماد (14/10/1394)؛ازاین‌رو انتخابات علاوه بر بروز اجتماعی، امری معنوی است که زنان، علم‌داران بروز این جلوه از آن هستند. «درزمینه مسائل معنوی، زنان جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به‌سوی پیشرفت‌ها هستند. در قرآن وقتی می‌خواهد برای انسان‌های مؤمن مثال بزند، می‌فرماید:”و ضرب الله مثلاً للذین امنوا أمرأة فرعون”؛ از یک زن مثال می‌زند» (30/06/1379).

مردم‌باوری؛ بال دیگر گفتمان انقلاب

مردم‌باوری بال دیگر گفتمان انقلاب است؛ به همین سبب، سکان‌داران انقلاب توجه ویژه‌ای به مشارکت‌های مردمی در تمامی عرصه‌ها، به‌ویژه انتخابات داشته و دارند. ایشان معتقدند اگر حضور مردم کم‌رنگ شود، دشمن جسارت دخالت و سلطه بر کشور پیدا می‌کند (24/11/1382)؛ بنابراین به پشتوانه مردم، انتخابات می‌تواند جلوی هرج‌ومرج و اغتشاش در کشور را بگیرد (02/10/1402).به‌طورکلی حضور مردم در عرصه‌های سیاسی‌اجتماعی همانند ابزاری برای قدرت‌‌افزایی کشور است (26/03/1400).

از منظر رهبر انقلاب، زنان پرچم‌دار این قدرت‌افزایی هستند؛ ازاین‌رو معتقدند اگر زنان هویت والای خود را درک کنند، می‌توانند در عین حفظ هویت و خصوصیت زنانه خود و نیز حفظ ارزش‌های معنوی، در عرصه مسائل اجتماعی‌سیاسی کشور و جهان، پیشرو باشند (30/06/1379). ایشان خطاب به بانوان می‌فرمایند: «زن با نقاط قوت زنانه خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است، همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند و همراه با عفت و پاکدامنی که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد، می‌تواند در جامعه یک نقش استثنایى این‌گونه ایفا کند؛ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست» (25/03/1384).

تواصی‌به ‌حق زنانه

در تکمیل اهمیت انتخابات از منظر آیت‌الله خامنه‌ای باید گفت که ایشان از ابتدای 1402، تلاش برای این رویداد بزرگ اجتماعی را تواصی به حق خواندند و از تمامی مردم خواستند با سپر جهاد تبیین، کشور را از آماج حمله‌های دشمن حفظ کنند: «هرکسی صدایی دارد، هرکسی زبان گویایی دارد، هرکسی مخاطبی دارد، هرکسی می‌تواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه همه است؛ روحانی باشد، استاد دانشگاه باشد، منبر باشد، صداوسیما باشد، مسئول سیاسی باشد، مدیر فلان دستگاه باشد، عالِم باشد، مرجع باشد، هرکسی باشد، وظیفه است. مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان و آشنایی با لوازم میدان وادار کنند؛ البته مسئولان حکومتی باید بدانند که مردم آماده‌اند؛ [لذا] وظیفه آن‌ها سنگین است»(19/10/1402).

در این میان، مقام معظم رهبری از بانوان به جهت ویژگی‌های فردی و اثرگذاری خانوادگی و نقش‌آفرینی اجتماعی که می‌توانند داشته باشند، مطالبه ویژه‌تری برای انتخابات دارند. مطالبه نخست به دلیل نگاه دقیق‌تر و ظریف‌تر زنان نسبت به مردان، در شناخت جریان‌ها و راهبردها و اشخاص است. در نظام فکری رهبر انقلاب، ظرافتِ دستگاه اندیشه یکی از ویژگی‌های خدادادی بانوان است (21/02/1392)؛ ازاین‌رو، ایشان از بانوان خواستارند از این ظرفیت فردی خود برای پیشبرد اهداف انتخابات، چه در خانواده و چه در جامعه استفاده کنند.

مطالبه دوم ایشان استفاده از ظرفیت خانوادگی بانوان برای انتخابات است؛ چراکه زنان مدیر خانواده‌اند و می‌توانند بر تک‌تک اعضای خانواده، اثر فرهنگی بگذارند. ایشان بر این باورند که بانوان با حضور غیرمستقیم که همانا اثرگذاری بر خانواده است، می‌توانند ضربه مهلکی بر دشمن وارد کنند و مبارزه‌گر اصلی این میدان باشند (26/10/1368).

به‌عقیده معظم‌له، زن عامل تقویت و هدایت روحی و حضور مصممانه اعضای خانه است (21/04/1391)؛ بنابراین در این عرصه، بانوان با ظرافت اندیشه‌ای که دارند و به‌سبب درک و تحلیل درست از مسائل (مشاهده ضعف‌ها و قدرت‌ها و امیدآفرینی)، می‌توانند موجبات تقویت روحیه خانواده را فراهم کنند؛ سپس با ارائه افق روشن، ظرفیت خانواده را برای فعال‌سازی در عرصه انتخابات، آزاد کنند (20/12/1375). مطالبه سوم رهبری در این مشارکت سیاسی، علاوه بر حضور غیرمستقیم زن (خانواده) معطوف به حضور مستقیم ایشان در میادین اجتماعی است.

چنان‌که گفته شد، بخشی از این مطالبه ناظر به اهمیت جهاد تبیین و بخش دیگر ناظر بر شناخت جریان‌ها و اشخاص و راهبردهاست که بانوان را در این عرصه پیش‌قدم می‌کند. با توجه ‌به این سه مطالبه متوجه خواهیم شد که رهبر معظم انقلاب زنان را پیشگامان مبارزه حق علیه باطل می‌دانند و انتخابات را فرصتی برای جولان قدرت زنانه می‌پندارند؛ چنان‌که می‌فرمایند: «اگر زنان در حركت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حركت به جایی نخواهد رسید، موفق نخواهد شد. اگر زنان در یک حركت حضور پیدا بكنند، یک حضور جدی و آگاهانه و از روی بصیرت، آن حركت به‌طور مضاعف پیشرفت خواهد كرد»( 21/04/1391).

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =