چهره‌های معاصر نهج‌البلاغه اصفهان

در اصفهان جلسات و حلقه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها اساتید قابلی به شرح و بررسی نهج‌البلاغه می‌پردازند.

تاریخ انتشار: 10:59 - دوشنبه 1403/04/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چهره‌های معاصر نهج‌البلاغه اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در اصفهان جلسات و حلقه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها اساتید قابلی به شرح و بررسی نهج‌البلاغه می‌پردازند. تعداد این حلقات هم قابل‌توجه است و جالب آنکه موسمی و فصلی هم نیستند. این جلسات بر پایه استادان معظمی پابرجا هستند.

در این شهر از عالی‌ترین مقام مسئول به گفتن بحث نهج‌البلاغه همت دارد تا نفرات بعدی. آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام‌جمعه اصفهان و نماینده ولی‌فقیه در استان شخصا همت خاصی در بیان مباحث نهج‌البلاغه دارند و منبری سابقه‌دار در شرح کلام حضرت امیر دارند. پس از ایشان باید به آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان اشاره کنیم که ایشان هم نگاه ویژه‌ای در تفسیر و شرح کلام امام علی علیه‌السلام دارند.

ایشان به‌خصوص در منبرهایی که برای عموم مردم هم استفاده دارد، کلمات قصاری از آن حضرت را باز می‌کنند. بعدازاین دو مقام دینی، باید به چهره‌ای شناخته‌شده در مبحث نهج‌البلاغه یعنی حجت‌الاسلام سید حسین بهشتی نژاد اشاره داشته باشیم. ایشان سال‌هاست در این مباحث ورود دارند و تسلط و تبحر ایشان بر زبان و ادبیات عرب، بسیار راهگشا بوده است.

پس از ایشان باید به حجت‌الاسلام احمد سالک بپردازیم. عالمی که تمرکز خود را بیشتر در شرح و تفسیر خطبه‌های تاریخی و سیاسی امام بنیان گذاشته است؛ هرچند در این میان از بیان اخلاق و عقاید هم پرهیزی ندارند؛ اما درمجموع تجربه سیاسی آقای سالک به کمک تفسیر ایشان از خطبه‌ها و نامه‌های سیاسی نهج‌البلاغه می‌آید.بعد از ایشان نمی‌توان به حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای اشاره نداشت. امام جماعت مسجد امام علی که اکنون به جای پدر نشسته است.

سابقه سیاسی آقای اژه‌ای به بیش از 50 سال پیش برمی‌گردد و نهج‌البلاغه همواره برای او و برادرانش کتابی بوده که راهنما و راهگشا در عالم سیاست بوده است.اما در میان تمامی این چهره‌ها و نام‌ها، نام حجت‌الاسلام علی رهبر درزمینه نهج‌البلاغه درخشان تر است؛ زیرا ایشان به‌صورت تخصصی در تمام این سال‌ها به نهج‌البلاغه پرداخته‌اند. روزگاری ایشان و مرحوم استاد محمد فولادگر دو وزنه اساسی در گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان بودند که هردو از استوانه‌های تفسیر و شرح نهج‌البلاغه بودند.

او سال‌ها پیش «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» را نگاشت و در سال‌های اخیر هم به خاطر تألیفاتش در حوزه نهج‌البلاغه موردتقدیر قرار گرفت. «بر شانه‌های اقیانوس» مجموعه‌ای پنج‌جلدی است که علی رهبر آن را برای نوجوانان نگاشته است. تبدیل چنین متن ثقیل از مولی‌الموحدین به کتابی که برای نوجوانان خوانا باشد، هنر علی رهبر است. این هنر حاصل سال‌ها تجربه و تمرکز در حوزه نهج‌البلاغه و قرآن است.اجازه بدهید بعد از مرور نام‌هایی از روحانیت معزز، به سراغ چهره‌های دانشگاهی برویم و در این میان از تقی اژه‌ای یاد کنیم که مباحث نهج‌البلاغه او سررشته‌ای دراز دارد.

بهتر است به دکتر شهاب‌الدین ذوفقاری نیز اشاره‌ای داشته باشیم. استادی که در دانشگاه قرآن و اهل‌بیت اصفهان، کرسی تدریس نهج‌البلاغه را عهده‌دار است. در دانشگاهی که برای اولین بار به‌صورت تخصصی به رشته نهج‌البلاغه پرداخت. این همت و پایه‌گذاری بر دوش استاد فولادگر بود. بزرگ‌مرد عرصه نهج‌البلاغه که در کتاب «حکمت و حدید» به‌تفصیل شرح زندگی ایشان آمده است.مرحوم استاد فولادگر علاوه بر دانشگاه جلسات خصوصی هم داشتند. در این جلسات مرحوم استاد سید مهدی طباطبایی میان‌دار می‌شدند. یاد و خاطره هر دو عزیز گرامی باد. یکی از شخصیت‌های دیگری که در امتداد استاد فولادگر به تدریس نهج‌البلاغه می‌پردازد حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست است.

برخی چهره‌های مطرح دیگر هم هستند که نهج‌البلاغه را با نگاهی تخصصی شرح می‌دهند. برای مثال استاد فضل‌الله صلواتی، شرح‌هایی عمدتا بر قسمت‌های سیاسی نهج‌البلاغه دارند. در این میان اساتید اقتصاد هم هستند که با دیدگاهی اقتصادی از نهج‌البلاغه بهره می‌برند.در میان چهره‌های جوان‌تر اساتیدی هستند که به تدریس نهج‌البلاغه می‌پردازند و به ترویج آن کمک می‌کنند. حجت‌الاسلام احمد فعال و دکتر صالح طیب‌نیا ازجمله این نفرات هستند. برخی دیگر از چهر‌ه‌های علمی و دینی نیز در مساجد به شرح نهج‌البلاغه می‌پردازند و ازاین‌جهت که می‌توانند این مطالب را به دل عام جامعه ببرند مهم هستند.

برای مثال آیت‌الله احمد کلباسی در مسجد رکن‌الملک در ماه‌های مبارک رمضان محور را کلام ارزشمند امیرالمؤمنین قرار می‌دهند.در سال‌های دورتر هم آیت‌الله محمدعلی ناصری، عنایتی به این کتاب داشتند و توفیق آن را پیدا کرده بودند که بخش‌هایی مانند خطبه متقین را برای مردم بیان کنند. هم‌اکنون در مدرسه میرزا حسن در کنار میدان امام علی و جنب مسجد امام علی، مؤسسه‌ ویژه نهج‌البلاغه وجود دارد. موسسه‌ای که محل رفت‌وآمد اهل علم و دغدغه‌مندان حوزه نهج‌البلاغه است.

استاد حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر از چهره‌های مطرح نهج‌البلاغه شخصیتی هستند که اکنون ساکن تهران هستند و با این مؤسسه ارتباط اصلی دارند و در کنار ایشان حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی مسئولیت‌های این مؤسسه را بر عهده دارند.از میان سخنرانان کشوری نیز استاد محمدعلی انصاری معمولا با موضوعی از نهج‌البلاغه می‌تواند بخشی از مخاطبان را جذب کند. این‌ها جلوه‌هایی از فعالیت چهره‌های نهج‌البلاغه‌ای بود که البته بیشتر هم هست .

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × چهار =