هنرمندان و دانشگاهیان طراح فرش دست‌بافت اصفهان به خاطر رکود بازار ناچارند با شرکت‌های فرش ماشینی همکاری کنند

طراحان دست‌ بافت ماشینی شدند

خلق ارزش‌افزوده برای فرش دست‌بافت با همکاری طراحان رقم می‌خورد. اگر طرح فرش مطابق با سلیقه و نیاز مشتریان باشد، فروش فرش رونق می‌گیرد؛ به‌همین‌خاطر باید به سمت طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و طرح‌هایی که به فروش بهتر فرش دست‌بافت کمک می‌کند حرکت کرد.

تاریخ انتشار: 10:10 - سه شنبه 1403/04/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
طراحان دست‌ بافت ماشینی شدند

به گزارش اصفهان زیبا؛ خلق ارزش‌افزوده برای فرش دست‌بافت با همکاری طراحان رقم می‌خورد. اگر طرح فرش مطابق با سلیقه و نیاز مشتریان باشد، فروش فرش رونق می‌گیرد؛ به‌همین‌خاطر باید به سمت طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و طرح‌هایی که به فروش بهتر فرش دست‌بافت کمک می‌کند حرکت کرد.

به‌زعم متولیان فرش دست‌بافت در اصفهان، هنرمند و قشر تحصیل‌کرده در زمینه طراحی فرش دست‌بافت وجود دارد و این طراحان صاحب سبک هستند؛ ولی مشکل اینجاست که به خاطر رکود بازار بسیاری از آن‌ها باوجود داشتن مهارت و دانش در زمینه طراحی فرش دست‌بافت، در حال حاضر با شرکت‌های فرش ماشینی همکاری می‌کنند؛ چون در شرایطی که صادرات فرش دست‌بافت کاهش‌یافته و فروش داخلی این فرش نیز رونق ندارد تولیدکنندگان فرش دست‌بافت اصفهان نیازی به طرح و نقشه جدید برای فرش ندارند.

تشویق طراحان فرش به کشیدن طرح‌هایی مطابق با سلیقه بازارهای مختلف بدون خدشه‌واردکردن به اصالت رنگ و طرح‌های اصیل فرش ایران دارای اهمیت است. طراحان و نقاشان می‌توانند با نگاهی موشکافانه به گذشته و آینده با خلاقیت و نوآوری باعث توسعه این صنعت شوند و درعین‌حال باید طرح‌ها و نقشه‌ها و الگوهای فرش ایرانی به ثبت جهانی برسد تا مانع از سرقت این طرح‌ها شود.

اصفهان در طراحی فرش صاحب‌سبک است

با ضعیف‌شدن بازار فروش فرش دست‌بافت، طراحی فرش نیز جایگاه خود را از دست داده و کساد شده است. مردم هنر فرش دست‌بافت را دوست دارند و علاقه‌مند به خرید فرش هستند؛ اما متأسفانه به‌دلیل کم‌شدن قدرت خرید، امکان خرید فرش دست‌بافت در جامعه از دست رفته است.

این هنر، رفته‌رفته در حال حذف‌شدن از سبد خرید خانوار ایرانی است. علاوه بر کاهش فروش فرش در بازار داخل، صادرات فرش دست‌بافت نیز روند کاهشی داشته است که این عوامل منجر به کاهش فعالیت طراحان در زمینه تولید فروش دست‌بافت و بی‌رغبتی تولیدکنندگان نسبت به سفارش طرح‌های جدید شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست‌بافت اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: خوشبختانه اصفهان در زمینه طراحی فرش صاحب‌سبک است و اساتید بزرگی از دوران صفویه، که اوج فرش اصفهان بوده، فعالیت داشته‌اند.

سعید عصاچی بیان می‌کند: در دانشگاه هنر رشته طراحی فرش تدریس می‌شود و تعداد طراحان زیاد است. در بسیاری از استان‌ها مانند قم نیز از هنر طراحان فرش اصفهان استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان در شرایط رکود طرح سفارش نمی‌دهند

عصاچی خاطرنشان می‌کند: به خاطر رکود بازار فرش دست‌بافت اصفهان تولیدکنندگان نمی‌توانند طرح‌های جدید سفارش بگیرند؛ به خاطر همین طراحان بیکار شده‌اند یا بسیاری از آن‌ها برای شرکت‌های فرش ماشینی کار می‌کنند؛ چون بازار فروش فرش ماشینی بهتر است و پول بهتری به طراحان پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست‌بافت اصفهان اذعان می‌کند: طراحان در دانشگاه برای طراحی فرش دست‌بافت آموزش می‌بینند؛ ولی به خاطر رکود بازار فرش دست‌بافت، ناچار می‌شوند برای تولیدکنندگان فرش ماشینی طراحی کنند. اگر بازار فرش دست‌بافت رونق بگیرد، همکاری تولیدکنندگان فرش دست‌بافت با تولیدکنندگان نیز بیشتر می‌شود. او ادامه می‌دهد: الان طراحان نسل جوان روی کار آمده‌اند که در کنار طراحان پیشکسوت، اصالت و مدرن‌بودن تلفیق می‌شود و طرح‌های خوبی برای فرش دست‌بافت ارائه می‌شود.

مهاجرت طراحان پس از شرکت در نمایشگاه‌های خارجی

عصاچی اظهار می‌کند: در کشورهایی مانند ترکیه از طراحان فرش دست‌بافت اصفهان استفاده می‌شود. طراحان ما در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند و طرح‌هایشان را به سایر شرکت‌های خارجی می‌فروشند و سپس مهاجرت می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست‌بافت اصفهان می‌گوید: تولیدکننده و طراح در کنار یکدیگر ایده می‌دهند تا با همکاری یکدیگر طرح مناسبی برای تولید فرش دست‌بافت ارائه کنند. تولیدکننده برای طراحان توضیح می‌دهد که مخاطبان و مشتریان فرش چه سلیقه‌ای دارند و چه نوع طرحی را می‌پسندند و با هماهنگی با طراحان طرح فرش دست‌بافت زده می‌شود.

کاهش 70درصدی فروش فرش دست‌بافت

عصاچی بیان می‌کند: 60 تا 70درصد تولید فرش دست‌بافت کاهش یافته است و در این شرایط تولیدکنندگان طرح جدید سفارش نمی‌دهند. فروش فرش باید در داخل 20درصد و در خارج 80درصد باشد. در کمال تأسف، ما این 80درصد را از دست داده‌ایم. وقتی نمی‌توان فرش صادر کرد، لزومی هم به طراحی‌های جدید نیست.

او می‌افزاید: الان وضعیت فروش فرش داخلی نیز مناسب نیست. مشتریان ترجیح می‌دهند در این شرایط اقتصادی پولشان را برای خرید کالایی که ارزش پولشان را حفظ می‌کند هزینه کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست‌بافت اصفهان تصریح می‌کند: طراح و هنرمند در اصفهان برای طراحی فرش وجود دارد، قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی نیز وارد این کارشده‌اند؛ ولی وقتی بازار نیست و فرش دست‌بافت فروش نمی‌رود، طرح جدیدی نیز زده نمی‌شود. در این شرایط، طراحان یا مهاجرت می‌کنند یا با شرکت‌های فرش ماشینی همکاری می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − نه =