اصفهان باید از امتیازهای برآمده از آداب در روابط خواهرخواندگی بهره کافی ببرد

آداب‌دانیِ بین‌المللی

کلمه تشریفات از محضر تشریف و ریشه آن از شرف می‌آید. شرف در زبان عربی نیز به معنای مجد و بزرگی و به گفته امام‌حسن‌مجتبی(ع) به معنای احترام به خود و دیگران است.

تاریخ انتشار: 11:13 - چهارشنبه 1403/04/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آداب‌دانیِ بین‌المللی

به گزارش اصفهان زیبا؛ کلمه تشریفات از محضر تشریف و ریشه آن از شرف می‌آید. شرف در زبان عربی نیز به معنای مجد و بزرگی و به گفته امام‌حسن‌مجتبی(ع) به معنای احترام به خود و دیگران است. تشریفات همچنین به معنی شیوه‌ها، ترکیبات و پروتکل نیز است. تشریفات در روابط دیپلماتیک اما معنای خاص خود را دارد و آداب و رفتار میان بازیگران در بستر بین‌الملل (دیپلمات‌ها، سفرا و مقامات عالی کشورها) در فضا و موقعیت‌های مختلف و بر اساس اصول و قوانین خاص تعریف می‌شود.

در تنظیم تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی، آداب و سنت دو شهر رعایت شود

لزوم رعایت آداب تشریفات بین‌المللی برای اصفهان نیز به‌عنوان یک شهر برجسته تاریخی شناخته‌شده در جهان که روابط و تعامل‌های بین‌المللی چشمگیری دارد و درعین‌حال با 15 شهر از سراسر دنیا خواهرخوانده است، وجود دارد.

در روابط خواهرخواندگی باید تشریفات به معنای ترکیبی از قوانین، اصول و رفتارها رعایت شود تا در بستر این پروتکل‌های رفتاری میان خواهرخوانده‌ها، امتیازها و تسهیلاتی خاص به‌منظور تحقق اهداف دو طرف در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و… فراهم شود؛ در غیر این صورت عقد قراردادهای خواهرخواندگی خاصیت چندانی نخواهد داشت و شهرها از امتیازهای برآمده از رعایت تشریفات بهره نخواهند برد.

ما هنگام تنظیم تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی مجبور به رعایت آداب و ترتیبات مخصوص دو شهر هستیم. در تفاهم‌نامه‌ها علاوه بر احترام به فرهنگ، سنت و قوانین طرف مقابل، صمیمیت و نظم نیز باید به شکل وقت‌شناسی و رفتار مؤدبانه همراه با روی خوش نشان داده شود؛ به‌عنوان‌مثال، برخی از کشورها به نظم و خوش‌قولی معروف هستند و در ارتباط با آن‌ها باید به این مسائل بسیار دقت کرد و اگر قرار ملاقاتی به‌صورت غیرحضوری با این کشورها وجود دارد، باید به ساعت آن کشور توجه و زمان ملاقات را با ساعت آن کشور تنظیم کرد.

مطمئنا بدقولی، بی‌نظمی و عدم رعایت و عدم احترام به قوانین، فرهنگ و اخلاقیات، تعامل‌های خواهرخواندگی را از مسیر اصلی موردنظر خارج خواهد کرد؛ به‌عنوان‌مثال، اگر مسئولان شهری اصفهان با مسئولان شهری خواهرخوانده‌های خود قرار ملاقاتی تنظیم کنند، باید مواظب باشند دیر نکنند و حتما چند ثانیه قبل از قرار در محل موردنظر حاضر شوند؛ ازطرفی،
ملاقات را هم بیشتر از زمان تعیین‌شده (حتی یک ثانیه) ادامه ندهند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، در سیستم روابط خواهرخواندگی باید به اخلاق مردم آن شهر، آداب و فرهنگ و البته ضوابط دینی و آیینی آن‌ها توجه کامل کرد؛ موضوع‌هایی که نباید نادیده گرفته شود. ما زمانی که به فرهنگ و آیین یک کشور توجه می‌کنیم، به آن ملت احترام می‌گذاریم و متقابلا آن‌ها نیز این احترام را به ما خواهند گذاشت.

تأثیر مدیریت تشریفات و شیوه‌های نوین بر تقویت دیپلماسی شهری

اصفهان جزو شهرهای معروف ایران ازلحاظ تاریخی و گردشگری است که به خاطر جذابیت‌های معماری شهری و البته قابلیت‌های مردم این شهر از بعد فرهنگی، باید به شیوه درستی از ظرفیت‌هایش استفاده شود؛ به‌عنوان‌مثال، در خارج از کشور باید از لباس‌هایی استفاده کنیم که نشان از فرهنگ و سنت مردم اصفهان و البته ایران در آن‌ها وجود داشته باشد.

یک اصفهانی در صحنه بین‌الملل تنها نماینده شهر اصفهان نیست؛ بلکه نماینده فرهنگ، آیین، دین، تاریخ و جغرافیای ایران به‌شمار می‌آید؛ بنابراین باید این شأن را در رفتار و ظاهر از خود نشان دهیم و این آیین‌ها و فرهنگ‌ها را به مردم دنیا بشناسانیم؛ درعین‌حال تشریفات همیشه در مقابل تعلیمات دینی عقب‌نشینی می‌کند؛ اینکه یک ایرانی مسلمان باید ضوابط اسلامی را در سفرهای خارجی رعایت کند و به‌عنوان‌مثال، سر میزی که مشروب سرو می‌شود، حضور نداشته باشد و آداب دست‌دادن و حجاب اسلامی را مبنای رفتار در مجالس بین‌المللی بگذارد.

البته صحنه بین‌الملل نیز سازوکار خاص خود را دارد؛ اما شأن و عزت‌نفس مملکت و ملت ایران برای ما در اولویت است و پس‌ازآن رعایت شئون کشور میزبان تا حدی که با تعلیمات دینی ما در تضاد نباشد، باید موردتوجه قرار گیرد.

میزبانی از هیئت‌های خارجی در اصفهان از بعد تشریفاتی

زمانی که هیئت‌های خارجی در سطح رئیس‌جمهور، وزیر خارجه یا وزرای دیگر به ایران سفر می‌کنند، معمولا در حین سفر به ایران از اصفهان نیز دیدن می‌کنند.

اصفهان باید ترتیبات ورود برای این هیئت‌ها را مشخص کند و برنامه‌های منسجمی برای بازدیدها، ملاقات‌ها و حتی گردش‌های آن‌ها در سطح شهر داشته باشد؛ چراکه سفر هیئت‌های خارجی به اصفهان، جدای از بالابردن شأن بین‌المللی اصفهان، تقویت روابط گردشگری و توسعه سرمایه‌گذاری و مراودات اقتصادی را به‌همراه خواهد داشت و ما باید با رعایت قوانین و اصول تشریفاتی از فرصت‌های پیش‌آمده به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.

باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان را به هیئت‌های خارجی معرفی کنیم و در حاشیه دیدارها و ملاقات‌های رسمی به معرفی ظرفیت‌های اصفهان در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی بپردازیم؛ همچنین می‌توانیم در برنامه‌های صبحانه، نهار و شام با استفاده از صنایع‌دستی، غذا و شیرینی‌های سنتی اصفهان، از هیئت‌های خارجی پذیرایی کنیم تا آن‌ها نیز پس از برگشت به کشورشان، اصفهان واقعی را با همه ظرفیت‌هایش به هم‌وطنان خود معرفی و آن‌ها را برای سفر به ایران و اصفهان تشویق کنند.

تنظیم و اجرای همه این اقدامات نیاز به زمان، برنامه‌ریزی دقیق و کارشناس دارد تا خروجی آن با تأثیرگذاری بر تیم خارجی حاضر در اصفهان صورت گیرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × سه =