تمیزکاری و خانه‌‌تکانی:

نگه داریم یا دور بریزیم؟

بهار در راه است و بسیاری از ما به فکر تمیزکاری و خانه‌‌تکانی افتاده‌‌ایم! درست است که کثیفی منزل سلامت ما را به خطر می‌‌اندازد، اما می‌‌توان گفت که شلوغی و درهم‌‌ریختگی آن هم به همان اندازه مضر است.

تاریخ انتشار: 10:14 - سه شنبه 1401/12/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگه داریم یا دور بریزیم؟

بهار در راه است و بسیاری از ما به فکر تمیزکاری و خانه‌‌تکانی افتاده‌‌ایم!

درست است که کثیفی منزل سلامت ما را به خطر می‌‌اندازد، اما می‌‌توان گفت که شلوغی و درهم‌‌ریختگی آن هم به همان اندازه مضر است. در محیطی که عاری از آشفتگی باشد، هم مغز ما بهتر کار می‌‌کند، هم تمرکزمان بیشتر می‌‌شود و هم حال عمومی‌‌مان بهبود می‌‌یابد. به‌‌علاوه، در فضاهای خلوت و منظم، استرس ما کم می‌‌شود و خویشتن‌‌داری‌‌مان بالا می‌‌رود. / خانه‌‌تکانی

اما تصمیم‌‌گیری درباره اینکه چه چیزهایی را نگه داریم و چه چیزهایی را دور بریزیم، از جهات مختلفی بسیار مهم است. برخی اشیایی که در زندگی ما هستند، دلایلی ورای کاربرد و عمل‌گرایی دارند. اشیایی که در اطرافمان قرار می‌‌دهیم، پیام‌‌های مهمی را به دیگران و خود ما مخابره می‌‌کنند؛ پیام‌‌هایی درباره اینکه چه شخصیتی داریم و برای چه چیزهایی ارزش قائلیم. / خانه‌‌تکانی

ظروف چینی، کتاب‌‌ها، مجسمه‌‌ها و خیلی چیزهای دیگری که خانه و گاهی نیز محل کارمان را پر کرده‌‌اند، ما را به یاد چیزهایی می‌‌اندازند که دوستشان داریم و به دیگران نیز کمک می‌‌کنند تا درک بهتری از ما داشته باشند؛ مثلا برخی از ما خیلی به خانواده‌‌مان وابسته‌‌ایم، برخی به موسیقی یا ورزش عشق می‌‌ورزیم و برخی نیز به مسائل تاریخی علاقه‌‌مندیم و هرکداممان می‌‌کوشیم با اشیایی که در اطرافمان گرد می‌‌آوریم، سرنخ‌‌هایی به دیگران بدهیم تا آن‌طوری که مایل هستیم درباره‌‌مان فکر کنند. کسانی که در فرهنگ مشابه ما رشد کرده‌‌اند، در رمزگشایی از پیام‌‌هایی که به کمک این اشیا منتقل می‌‌کنیم، خبره هستند. به‌‌علاوه، شخصی‌‌سازی یک فضا باعث می‌‌شود در آن احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشیم؛ البته بعضی از ما در جمع‌کردن اشیا زیاده‌‌روی می‌‌کنیم؛ اما خالی‌بودن محیط هم آن را برای زندگی و کار ناخوشایند می‌‌کند؛ مهم این است که همیشه جانب تعادل را نگه داریم.

وجود اشیا در یک مکان، گفت‌‌وگو با مالک آن فضا را راحت‌‌تر می‌‌کند؛ چون به کمک این اشیا می‌فهمیم بهتر است درباره چه چیزهایی حرف بزنیم و این باعث می‌‌شود استرسمان کاهش پیدا کند؛ پس قبل از اینکه چیزی را در سطل زباله بیندازید، به این فکر کنید که آن شیء برایتان چه معنایی دارد و چه مفاهیمی را به شما و دیگران منتقل می‌‌کند؛ مثلا اگر شما را به یاد عصر دل‌‌انگیزی می‌‌اندازد که متوجه شدید قرار است مادر شوید، نگهش دارید. برخی اشیا پیام‌‌هایی را به ما منتقل می‌‌کنند که باعث می‌‌شود حس مثبتی به خود و جهان پیرامونمان داشته باشیم.

اما نگه‌داشتن یک شیء به این معنی نیست که حتما آن را توی چشم بگذارید. حتی گاهی لازم نیست نگهش دارید؛ کافی است عکس آن را بگیرید تا هر وقت دلتان خواست نگاهش کنید و یاد خاطرات مرتبط با آن بیفتید. نکته دیگر اینکه لازم نیست همه اشیای باارزشتان را دوروبر خانه بچینید؛ می‌‌توانید برخی از آن‌‌ها را در کشوها و کابینت‌‌ها نگه دارید و هرچندوقت‌‌یک‌بار جایشان را با چیزهایی که جلوی چشم گذاشته‌‌اید، عوض کنید. یادتان باشد بهترین محیط برای زندگی جایی است که پیچیدگی بصری متعادلی داشته باشد.

منظور از پیچیدگی بصری، تعداد رنگ‌‌ها و الگوهایی است که در فضای پیرامون مشاهده می‌‌کنید و اینکه این آیتم‌‌ها بر مبنای چه طرحی در کنار هم قرار گرفته‌‌اند. می‌‌توانید برای تعیین تعداد رنگ‌‌ها، الگوها و اشیای تزیینی منزلتان از نمونه‌‌کارهای طراحان داخلی برجسته الگو بگیرید. هرکس حق دارد داستان شخصی خود را از طریق فضایی که در آن زندگی می‌‌کند و با گردآوردن اشیای محبوبش، نقل کند؛ پس لازم نیست آخر سال از شر همه‌‌چیز خلاص شوید؛ اما حواستان باشد که در جمع‌کردن خرت‌‌وپرت زیاده‌‌روی نکنید؛ چراکه افراط در آن می‌‌تواند نشانه‌‌ای از مشکلات روانی جدی باشد.

منبع: psychologytoday.com

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + هشت =