به گزارش اصفهان زیبا؛ رانندگان ماشینهای سنگین به دلیل نوع شغل و حرفه خود در معرض انواع آسیبهای جسمی قرار دارند؛ به همین دلیل بیمه تکمیلی رانندگان کامیون یکی از ضروریترین نیازهای این قشر است که تاکنون به آن توجه لازم نشده است.
بسیاری از رانندگان اکنون با بیماریهای مفصلی پرهزینه دستوپنجه نرم میکنند و بسیاری دیگر مشکلات قلبی یا گوارشی دارند که نیازمند جراحیهایی با مخارج سنگین هستند؛ اما هیچ بیمهای که بتواند هزینههای آنها را به نحو مطلوب جبران کند، از آنها حمایت نمیکند. رانندگان کامیون از بیمه تکمیلی راضی نیستند و معتقدند که پوششهای این بیمه خیلی کم است.
آنها میگویند که هزینههای درمان افزایش پیدا کرده اما بیمه آنها هزینههای زیادی را پوشش نمیدهد. این موضوع برای رانندهها مشکلساز شده و آنها خواستار این هستند که بیمه تکمیلی آنها پوششهای بیشتری داشته باشد و هزینههای بیشتری را پرداخت کند. آنها امیدوارند که مسئولان صنفی رانندگان به این موضوع رسیدگی کنند و برای آنها بیمه بهتری برقرار کنند.
با توجه به گزارشهای ارسالی رانندگان و بیمهشدگان، اکثر افرادی که در بهمن سال گذشته فاکتورهای پزشکی را به این بیمه ارسال کردند، هنوز بعد از گذشت حدود سه ماه هیچ مبلغی دریافت نکردهاند و با مراجعه بعضی از همکاران در سامانه متوجه شدند که برخی فاکتورهای تحویلی به مددکاری، در هیچکدام از مراحل پرداخت بیمه ثبت نشده است.
رانندگان و کامیونداران خواستار افزایش تعهدات بیمه تکمیلی رانندگان کامیون هستند.رانندگان خواستار این هستند که مسئولان تشکلهای صنفی رانندگان به این موضوع توجه کرده و با دفاع از حقوق رانندگان بیمهای متناسب با هزینههای پرداختی آنان برایشان فراهم کنند.قابلذکر است رانندگان کامیون پیشازاین بارها در شبکههای اجتماعی از سقف تعهدات بیمه تکمیلی خود اظهار نارضایتی کرده و خواستار افزایش تعهدات آن شدهاند.
در این باره نایبرئیس انجمن کامیون داران به «اصفهانزیبا »میگوید: سهم بیمه تکمیلی رانندگان از جیب صاحب کالا پرداخت میشود. در حال حاضر نیمدرصد از کرایه رانندگان برای بیمه تکمیلی پرداخت میشود که در صورت افزایش این نیم درصد صاحبان کالا اعتراض میکنند.جلال موسوی تصریح میکند: پیشتر شرکت طرف قرارداد برای بیمه تکمیلی رانندگان البرز و آتیهسازان بود؛ ولی دوسالی میشود که بیمه دانا طرف قرارداد برای بیمه تکمیلی رانندگان است و هر اندازه سقف تعهدات این بیمه باشد، به رانندگان پرداختی صورت میگیرد.
موسوی بیان میکند: رانندگان مسیرهای کوتاه که کرایههای کمتری دریافت میکنند، نیمدرصد هم برای تکمیلیشان رد شود برایشان صرفه چندانی ندارد؛ ولی رانندگان مسیرهای طولانیتر که کرایه بالایی دریافت میکنند برایشان بهصرفه است. او اذعان میکند: برخی متولیان صحبتهایی را مطرح کردهاند مبنی بر اینکه این نیم درصد به یک درصد افزایش پیدا کند و از جیب راننده پرداخت نشود. باید در مجلس این پیشنهاد بررسی شود تا روی بارنامه دریافت شود؛ اگر این پیشنهاد عملی شود، اتفاق خوبی میافتد.
نایب رئیس انجمن کامیونداران اصفهان خاطرنشان میکند: رانندگان اصفهان اگر نسبت به عدم پرداخت تعهدات بیمه تکمیلی اعتراض دارند، باید به کانون یا انجمن کامیونداران اصفهان مراجعه کنند و پیگیر شوند که چرا تعهداتشان پرداخت نمیشود. البته بنده شخصا یک مورد از همین گلایههای رانندگان را پیگیری کردم و مشخص شد رانندهای که فاکتور آزمایشگاه را تحویل داده است و نسبت به عدم پرداخت توسط بیمه تکمیلی اعتراض کرده سقف تعهدات برای آزمایشگاه پایینتر بوده و به همین دلیل پرداختی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل این اعتراضات باید پیگیری شود.
موسوی اذعان میکند: اگر سهم بیمه تکمیلی از جیب رانندگان پرداخت میشد، سقف تعهدات افزایش پیدا میکرد؛ ولی چون صاحب کالاها باید پرداخت کنند، زیربار این قضیه نمیروند؛ درواقع صاحب کالا کارفرمای رانندگان است. او میگوید: هیچکدام از دولتها از رانندگان کامیون حمایت نکرده است؛ چون رانندگان پراکنده هستند اتحاد قوی هم ندارند و در حقشان اجحاف میشود. این در حالی است که بیش از 70 راننده کامیون بهصورت رایگان برای اربعین عازم میشوند و خدمات داوطلبانه انجام دادهاند.
هزینههای درمان و تعرفههای پزشکی بالاست و هراندازه کرایه رانندگان افزایش پیدا کند، جبران هزینههای درمان را نمیکند با وجود این تفاسیر ما به دنبال رایزنی هستیم که در مناقصه با کدام شرکت بیمه همکاری کنیم و باید منتظر ماند که این بار چه شرکتی برنده مناقصه میشود.