دوهزار میلیاردتومان اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان اصفهان موردنیاز است

چرا پول صندوق تأمین خسارت بدنی هزینه نمی‌شود؟

نقاط حادثه‌خیز هرساله خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را برای مردم و کشور در پی دارد. در سال 1401 تعداد 887 نقطه حادثه‌خیز در کل کشور شناسایی شد و تاکنون 486 نقطه همچنان باقی مانده است.

تاریخ انتشار: 11:31 - یکشنبه 1403/06/18
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا پول صندوق تأمین خسارت بدنی هزینه نمی‌شود؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ نقاط حادثه‌خیز هرساله خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را برای مردم و کشور در پی دارد. در سال 1401 تعداد 887 نقطه حادثه‌خیز در کل کشور شناسایی شد و تاکنون 486 نقطه همچنان باقی مانده است. از این آمار 25 نقطه آن در استان اصفهان قرار دارد و بدین‌جهت اقدامات لازم برای ایمن‌سازی زودبازده در این نقاط و برنامه‌ریزی برای طراحی و عملیات اجرایی نقاط پرتصادف در دست اقدام است.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز از طریق کمیسیون ایمنی راه‌های کشور شناسایی و اولویت‌بندی می‌شود که اصلاح این نقاط نیاز به اعتباراتی دارد و در قالب منابع ملی و استانی تعریف می‌شود. صندوق تأمین خسارت بدنی گزینه پیش روی ماست که می‌تواند با اختصاص دادن اعتباراتی به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به کاهش خسارات ناشی از نقاط حادثه‌خیز کمک کند.

الزام به تصمیم جدی درراستای تأمین اعتبار برای نقاط حادثه خیز حبیب قاسمی، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده شهرضا به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «مجموع نقاط حادثه‌خیز مانده در کل کشور 486 نقطه است و برای تأمین اعتبارات آن به تصمیمات جدی مسئولان نیاز دارد.» او افزود: «نزدیک به 5500 همت (5500 هزار میلیارد تومان) پول در حساب صندوق است که بیمه‌ها مکلف هستند در هنگام بیمه کردن درصدی را در این صندوق برای حوادث غیرمترقبه ذخیره کنند، در حالی که طی سال‌های گذشته این پول همچنان در بانک ذخیره شده است و از عواید اعتباری آن بیمه‌ها استفاده می‌کنند؛ لذا وزیر سابق راه و شهرسازی تلاش کرد بخشی از این پول را در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز به کارگیرد و از بیمه به راه و شهرسازی انتقال پیدا کند که مقاومت‌هایی صورت گرفت و درنهایت موفق به انجام این کار نشد.»

قاسمی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «به نظر می‌رسد چون این مبلغ از گذشته موجود است و خسارت سالانه‌ای که بیمه بایستی در راستای این‌گونه خسارت‌ها بپردازد، هیچ‌گاه به این مبلغ نمی‌رسد، پیشنهاد وزیر سابق راه و شهرسازی در اینکه این پول باید در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز هزینه شود، پیشنهاد معقولی است. رویکردی که البته مستلزم قانون است و متأسفانه در قانون بودجه امسال لحاظ نشده و نیاز به تدابیر شایسته مسئولان ذی‌ربط در این خصوص است.» او تصریح می‌کند: «در بودجه امسال چانه‌زنی‌های قوی بیمه بیشتر از راه و شهرسازی بود که باعث شد راه و شهرسازی از صفحه بودجه حذف شود. در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی برای این مسئله برنامه‌هایی داشت تا این مبلغ را ذیل یکی از تفاسیر بودجه‌ای بیاورد و مجلس به‌عنوان قانون‌گذار اجازه دهد این پول در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز هزینه شود.»

چرا پول صندوق تأمین خسارت بدنی هزینه نمی‌شود؟

در ادامه نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به هدف تشکیل صندوق تأمین خسارت بدنی می‌گوید: «اگر این پول در مسیری که به‌منظور آن، صندوق تأمین خسارت بدنی تشکیل شده است، می‌خواست هزینه شود و خسارت در این سطح بود، مسلما نباید مانده‌ای داشته باشد. وقتی مانده در صندوق داریم دو پیام دارد یا کاملا پوشش داده نشده و به دلایلی به ذی‌حقان پولی پرداخت نشده یا اینکه میزان خسارت‌ها در آن حد نبوده و از این پول، مازاد بر آن خسارات باقی مانده است.» قاسمی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه 5000 میلیارد تومان، می‌تواند برای یک سری افراد تولید قدرت کند، در قالب پیشنهاد عنوان می‌کند: «می‌توان معادل این مبلغ را وام گرفت و به جامعه هدف داد و حداقل به لحاظ سودی در یک بانک سپرده‌گذاری کرد که باعث رشد نقدینگی و کاهش تورم شود؛ لذا با توجه به اینکه نقاط حادثه‌خیز در کشور باعث می‌شود خسارت‌های مالی و جانی زیادی در پی داشته باشد و به‌نوعی کشور و بیمه هزینه‌هایی را مشمول شوند، نیاز به رسیدگی دقیق دارد.»

دوهزار میلیارد تومان اعتبارات موردنیاز برای نقاط حادثه‌خیز استان اصفهان

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در خصوص اعتبارات اداره کل راهداری و صندوق تأمین خسارت بدنی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید:« هنوز چنین اعتباراتی برای منابع مالی اداره تعریف نشده و برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است.» مهدی فقهی در خصوص اعتبارات مورد نیاز نقاط حادثه‌خیز استان خاطرنشان می‌کند: «برای رفع نقاط حادثه‌خیز هزینه‌ای نزدیک به 2000میلیارد تومان مکاتبات صورت گرفته که این اعتبار برای بازه زمانی سه ساله در نظر گرفته شده است.» این مقام مسئول افزود: «اعتبارات سازمان در قالب اعتبارات منابع عمومی دولت است که بخشی از آن به قانون برمی‌گردد و جرائمی که مربوط به راهنمایی ورانندگی است، بین اداره راهداری و سایر واحدهای مربوطه توزیع می‌شود و بخش دیگر، سازمان راهداری از منابع داخلی خود تأمین می‌کند و درنهایت بخش سوم آن از طریق خود استان تأمین می‌شود.»

اصلاح 18 نقطه از 25 نقطه حادثه‌خیز اصفهان

معاون اداره راهداری استان می‌گوید: «نقاط حادثه‌خیز از طریق کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، بر اساس دستورالعمل‌ها، فاکتورها، میزان تصادفات فوتی و جرحی به اضافه فرمول‌های هندسی راه‌ها بررسی و اعلام می‌شود. در سال 1401 تعداد 887 نقطه در کل کشور شناسایی شد که تمام راهداری‌های استان‌ها موظف شدند طی برنامه‌ای سه ساله این نقاط را برطرف سازند. برای استان اصفهان نیز 25 نقطه حادثه‌خیز مصوب شد که خوشبختانه توانسته‌ایم 18 نقطه از 25 نقطه را برطرف کنیم و هفت نقطه دیگر را در برنامه کار خود داریم که تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم. او ادامه می‌دهد: تا سال 1395 در مجموع 118 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده بود که 77 نقطه تاکنون برطرف شده و بخشی از آن به‌عنوان نقاط مصوب و بخشی دیگر غیر مصوب بوده که مستعد تصادف بود و باید عملیاتی روی آن‌ها صورت می‌گرفت و بخش باقی‌مانده نیز همان 25 نقطه است که در سال 1401 برای اصفهان مصوب شد و در دست اجراست.»

فقهی می‌افزاید: «بر اساس اعتباراتی که استان تأمین می‌کند یا بخشی که از طریق منابع ملی تأمین می‌شود، می‌توان اقدامات خوبی در سطح راه‌های استان انجام داد. اما با توجه به برنامه‌ای که درخصوص نقاط حادثه‌خیز داشتیم که در طی دوره سه ساله تمام نقاط برطرف شوند، برخی از اعتبارات در قالب اعتبارات سفر ریاست جمهوری مشخص شده بود که باید 500 میلیارد تومان طی سه سال به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل داده می‌شد تا بتوان در قالب اعتبارات ملی و استانی این نقاط را برطرف سازیم. تاکنون ریالی بابت این مورد به اداره راهداری استان پرداخت نشده است و منتظر رسیدگی مسئولان هستیم.»

اقدامات صورت‌گرفته برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان

معاون راهداری استان از اقدامات صورت‌گرفته جهت رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز به هموارکردن شیب جاده‌ها، رفع اشکالات هندسی و زیرساختی، خط‌کشی جاده‌ها، روکش آسفالت جاده‌های شریانی، نصب تجهیزات ایمنی و علائم هشداردهنده و سیستم‌های روشنایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «سالیانه 400 الی 500 کیلومتر از شیب جاده‌ها و علی‌الخصوص راه‌های شریانی استان اصلاح می‌گردد که بسیار در کاهش تصادفات مؤثر واقع شده است. همچنین رفع اشکالات هندسی و زیرساختی قوس‌های منطقه زرین شهر-سفیددشت و قوس پشت پالایشگاه، خط‌کشی حدود 8000 کیلومتر جاده‌ها از عمده اقدامات مؤثر در این زمینه بوده است.» مهدی فقهی در پاسخ به این سؤال که چه میزان هزینه برای اجرای عملیات آسفالت‌کشی صورت گرفته عنوان می‌کند: «بالغ‌بر 3400 میلیارد تومان در سطح استان قرارداد بسته شد که در حال حاضر تمام اکیپ‌های اجرایی در قالب لکه‌گیری، درزگیری و روکش آسفالت فعالیت دارند که علی‌رغم مشکلات زیادی که در تهیه قیر مصرفی و همچنین منابع مالی وجود دارد، در حال اجراست.» او در ادامه تصریح می‌کند: «در ورودی‌های شهر اصفهان تا شعاع 45 کیلومتری، سیستم‌های روشنایی، حفاظ‌های میانی و روکش‌های آسفالت فعالیت‌هایی صورت گرفته و در حال تکمیل است که شاهد تأثیرات مثبت آن هستیم.»

با احداث هر زیرگذر حوادث در آن منطقه به صفر می‌رسد

معاون اداره‌کل راهداری استان اعلام می‌کند: «خوشبختانه با اعتباراتی که از سازمان مدیریت و اعتبارات ملی داشتیم، توانسته‌ایم نزدیک به 70 درصد پروژه‌ها را محقق سازیم که زیرگذر اصفهان -بهارستان (مسجدالکعبه) و زیرگذر اصغرآباد در محور خمینی‌شهر، زیرگذر جاده آزادگان_ شهید زاهدی و همچنین زیرگذر محور دهاقان از جمله پروژه‌های اجرایی است که در حال تکمیل است و می‌توان چنین ادعا کرد که با احداث هر زیرگذری می‌توان حوادث را در آن منطقه به صفر رساند.»

فقهی از دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه رفع نقاط حادثه‌خیز به آزادراه اصفهان_‌کاشان اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به این‌که آزادراه اصفهان _ کاشان نزدیک به 30 سال است ساخته شده و نیاز به نگهداری ویژه دوره‌ای دارد و اعتباراتش باید تأمین شود، نیاز است اداره کل راهداری استان در جهت کمک به رفع این مشکل و هماهنگی‌های صورت‌گرفته وارد عمل شود و در این راستا به کمک بخش خصوصی، مبلغی نزدیک به 1000 میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که در قالب چهار قرارداد حدودا 200 میلیاردی بسته شده است تا بتوان مشکلات این حوزه را طی دوره سنواتی سال آینده به کمترین حد رساند.»

عدم دریافت 500 میلیارد اعتبار وعده داده‌شده

او در رابطه با مصوبات سفر ریاست‌جمهوری می‌افزاید: «با توجه به جلسات و هماهنگی‌های صورت‌گرفته در سفر ریاست جمهوری، مصوب شد مبلغ 500 میلیارد تومان به اداره‌کل راهداری استان اختصاص یابد تا بتواند با اعتبارات خود سازمان مدیریت به رفع نقاط حادثه‌خیز بپردازد. قابل‌ذکر است، این مبلغ با مسئولیت اجتماع شرکت‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه بوده که براساس موارد مسئولیت اجتماعی که قانون مشخص نموده به اداره کمک شود که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 2 =