نگاهی به معضل‌های حل‌نشده محله جامی و مطالبه‌های مردم از شهرداری

دردهای بی‌پایان جامی

محله جامی از محله‌های منطقه یک شهرداری اصفهان است. نام این محله از اسم جامی، شاعر و دانشمند مشهور قرن نهم هجری گرفته ‌شده است.

تاریخ انتشار: 12:25 - سه شنبه 1403/07/3
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
دردهای بی‌پایان جامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ محله جامی از محله‌های منطقه یک شهرداری اصفهان است. نام این محله از اسم جامی، شاعر و دانشمند مشهور قرن نهم هجری گرفته ‌شده است. این محله از شمال به خیابان فروغی، از غرب به خیابان پنج رمضان، از شرق به خیابان چهارباغ پایین و از جنوب به خیابان جامی محدود می‌شود. گذر چندساعته در خیابان جامی و گفت‌وگو با اهالی محله نیازهای واقعی مردم این محل و درخواست‌های آن‌ها از شهرداری اصفهان برای دریافت خدمات را نمایان می‌کند؛ درخواست‌هایی که به گفته اهالی تاکنون اجرایی نشده و همچنان معلق مانده است.

تعریض خیابان جامی، واردشدن ادامه خیابان آیت‌الله زاهدی به جامی و اتصال به خیابان فروغی و تکلیف گلوگاه و پارک فردوس از مهم‌ترین مطالبه‌های مردمی اهالی خیابان جامی از مسئولان شهرداری اصفهان است.

در گذر به خیابان جامی حمام قدیمی محله را می‌بینم که تخریب این حمام به‌منظور تعریض خیابان جامی باید اجرایی شود و به گفته مردم محله هنوز اقدامی در این زمینه اعمال نشده است. استاد جلیل شیرانی، از اهالی محله، درباره این حمام قدیمی می‌گوید: «سقف حمام قدیمی محله جامی قبلا فروریخت و دوباره بازسازی شد. این حمام مطابق قوانین شهرداری برای تعریض خیابان باید تخریب شود. آقای رضی‌زاده، شهردار منطقه، به محله سرزده‌اند و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان هم از این حمام قدیمی بازدید داشته‌اند و برای تخریب این حمام در محله به‌منظور تعریض خیابان جامی طی جلسه‌هایی که برگزارشده به توافق نهایی نزدیک شدند.»

او ادامه می‌دهد: «این حمام قریب به هزارمتر است و از این مساحت حدود 390 متر آن برای تعریض خیابان خواهد بود و تصمیم اصلی تخریب کل این حمام است که توافق‌های لازم در این زمینه انجام ‌شده و در آینده شهرداری اقدام به احداث یک بهداری در مابقی زمین این حمام می‌کند.»

شیرانی درخصوص مشکلات تردد در خیابان جامی با تخریب حمام در آینده تصریح می‌کند: «در حال حاضر تردد خودروها و رفت‌وآمد مردم در این محله خیلی مشکل است و اگر تخریب حمام انجام نشود، تردد خودروها و مردم در این خیابان به‌طورکامل قفل می‌شود. با بازگشایی مدارس و در طول سال تحصیلی و تردد دانش‌آموزان در یک مدرسه دخترانه هنگام ظهر این خیابان به‌طور کل بسته می‌شود و رفت‌وآمد خیلی از مردم مشکل‌ساز است. برای حل این مشکل جلسه‌هایی با شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در مرکز امیرقلی امینی در خیابان کاشانی داشته‌ایم که در این زمینه و رفع مشکل قول‌های پیگیری به اهالی محله را داده‌اند؛ اما هنوز اجرایی نشده و هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است.»

طرح زمین مانده تعریض خیابان جامی

او درباره اینکه همه مشکلات و موارد مطرح‌شده اهالی محله قانونی، منطقی و مستند است، تأکید می‌کند: «باوجود پیگیری انجام‌شده در این زمینه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. آقای بکتاشیان، شهردار اسبق منطقه، در مسجد محله به اهالی محله قول دادند که تا پایان 1401 ادامه خیابان آیت‌الله زاهدی وارد جامی شود و تا پایان سال 1402 به خیابان فروغی متصل شود و در این خیابان قول دادند؛ اما متأسفانه این قول‌ها تاکنون اجرایی نشده است و عملی‌نشدن آن‌ها تبعات خوبی ندارد.»

شیرانی درباره اینکه تعدادی از این طرح‌ها برای تعریض و بازسازی خیابان مربوط به طرح‌های مصوب قبل از انقلاب است، خاطرنشان می‌کند: «تعریض خیابان پنج رمضان، ادامه خیابان آیت‌الله زاهدی و تعریض خیابان جامی مربوط به قبل از انقلاب است. مشکلات این محل جدید نیست و اهالی هم معتقدند به‌دلیل اینکه ما از اقوام لر هستیم شهرداری به درخواست‌ها و رفع مشکلات اهالی این محله رسیدگی نمی‌کند و ابتدایی‌ترین خدمات را در اختیار مردم این محله نمی‌گذارد و از این مسئله شاکی هستند.»

او درباره اینکه آبیاری به درختان در ادامه نهر جامی به‌خوبی انجام نمی‌شود، می‌گوید: «خودم به شهرداری رفتم و این موضوع را اطلاع دادم و هفته‌ای دوبار این درختان را آبیاری می‌کنم. اهالی محله چهار درخواست کلی تعریض خیابان جامی، واردشدن ادامه خیابان آیت‌الله زاهدی به جامی و اتصال به خیابان فروغی و تکلیف گلوگاه و پارک فردوس را از شهردار اصفهان داشته‌اند. احداث فرهنگ‌سرا و سالن چندمنظوره نیز از نیازهای اصلی محله جامی است و در حال حاضر در زیر ساختمان مسجد محل سالن کشتی و سالن زورخانه برای ورزش نوجوانان وجود دارد و خانم‌های محل هم در این سالن ورزش می‌کنند.»یکی از بازنشستگان ساکن خیابان جامی از ضروری‌بودن پاک‌سازی و لای‌روبی مادی‌ها و ازبین‌بردن موش‌های مزاحم محله صحبت کرده و می‌گوید: «نبود فرهنگ‌سرا، کتابخانه، مجموعه ورزشی، مرکز خیریه و فضای سبز در این محله احساس می‌شود و باید شهرداری فضای مناسبی را برای ساخت و تأمین این نوع نیازهای اهالی محله فراهم کند.»

او تأکید می‌کند: «رسیدگی به وضعیت خانه‌های قدیمی متروکه و بدون سکنه در این محل ضروری است؛ چون علاوه بر اینکه باعث زشتی ظاهری می‌شود، محلی برای فعالیت‌های نامناسب یا نگهداری حیوانات یا تولید موش شده است.» خانم جوانی از اهالی محله گلایه‌مند ‌است که چرا گشت نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت بیشتر در محله افزایش پیدا نمی‌کند. او می‌گوید: «حضور نیروی انتظامی به‌خصوص در پارک فردوس، برای ایجاد امنیت ضروری است. توجه و رسیدگی و تعیین تکلیف زمین بایر کنار پارک فردوس، توسعه فضای سبز و ساخت باشگاه ورزشی هم در این مکان هم لازم است.»

او دیگر نیازهای محله را راه‌اندازی اتوبوس و تاکسی در خیابان جامی می‌داند و ادامه می‌دهد: «احداث ورزشگاه چندمنظوره و احداث نانوایی برای محله جامی نیاز است و ازنظر بهداشت محیط در این محل آموزش‌ها به مردم ضعیف است و باید در کانال‌های تلویزیون برای آموزش بهداشت محیط به مردم اطلاع‌رسانی لازم انجام گیرد.»

یکی از مغازه‌داران خیابان جامی بر تعریض خیابان جامی و جلوگیری از مشکلات عدیده آن و نیز اصلاح اصولی دست‌اندازهای موجود در خیابان تأکید دارد و می‌گوید: «بازشدن گذر بازارچه حبیب‌الله‌‌خان از مسیر کوچه حبیب‌الله‌خان به خیابان مسجد سید که دارای طرح و نقشه و مسیر مصوب بوده، در این محل لازم است و بزرگ‌ترین مشکل محل با تعریض و تخریب سه پلاک فرسوده و متروکه قابل‌اجرا و عملی خواهد بود و باید در اولویت اجرا باشد.»

او تأکید می‌کند: «به‌منظور رونق خیابان جامی پیشنهاد اجاره‌دادن مغازه‌های متروکه کنار خیابان جامی را که فعلا خالی هستند داریم؛ همچنین ضروری است که مسئولان شهری آزادسازی خیابان ادامه زاهد و احداث خیابان حدفاصل مسجد سید و فروغی را در اولویت کاری قرار دهند.»یکی از کاسبان خیابان جامی از طولانی‌شدن جمع‌آوری زباله‌ها در محله شاکی است و می‌گوید: «ماندن طولانی زباله‌ها باعث ایجاد شیرابه و جذب حیوانات موذی می‌شود و تعبیه صندوق‌های بزرگ جمع‌آوری زباله دردار سر شاه‌راه بعضی کوچه‌ها نیاز خیابان جامی است. تذکر و اخطار شهرداری به املاکی‌ها مبنی بر خودداری از اجاره‌دادن خانه‌های قدیمی برای ایجاد کارگاه‌های پرخطر در این محله هم ضروری است.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این موارد، تاریکی و عدم نور کافی خیابان جامی در شب‌ها و پنهان‌ماندن چراغ‌برق‌ها پشت شاخه درختان و به‌دنبال آن، ایجاد مزاحمت برای رهگذران و ردوبدل‌کردن مواد مخدر و نیز پنهان‌ماندن چراغ‌ راهنمایی در چهارراه خیابان پنج رمضان دردسرهایی را برای اهالی ایجاد کرده است.»همچنین شماره‌گذاری کوچه‌های جامی و نصب تابلوی شماره، جمع‌شدن سمساری‌ها از خیابان جامی غربی و انتقال آن‌ها به مکان دیگر با توجه به شلوغی و ایجاد صدا که موجب آزار و اذیت ساکنان را فراهم کرده است، تعیین تکلیف حمام مقابل مسجد پاچنار و ایجاد فضای سبز و آب‌نما با تندیس شهدای عزیز محله از دیگر مشکلات حل‌نشده خیابان جامی است که اهالی محل به آن اشاره کردند.

زن میان‌سالی نیز گلایه‌مند بود که یک زمین رهاشده در خیابان جامی مقابل دبستان ۱۲امامی کوچه واله وجود دارد که چندسالی‌ است شهرداری قول احداث پارک محلی در آن داده؛ ولی هنوز عملی نشده است. همچنین بازشدن کوچه جنب اتوتاج خیابان مسجدسید که وجود یک مغازه متروکه باعث تنگی کوچه و ایجاد مزاحمت برای عابران شده است ضرورت دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + دوازده =