به گزارش اصفهان زیبا؛ شیراز، اصفهان و یزد هر سه دارای جایگاه ویژهای در میان گردشگران داخلی و خارجی هستند؛ ازاینرو تفاهمنامه طلایهداران گردشگری میتواند موجب تقویت همکاریها و افزایش شمار گردشگران بینالمللی شود. این شهرها به دلیل داشتن آثار تاریخی و میراث فرهنگی جهانی میتوانند به یک مسیر گردشگری مشترک تبدیل شوند.
بهزعم کارشناسان گردشگری، این طرحها میتوانند تنوع آثار تاریخی و طبیعی کشور را در قالب یک مجموعه جامع به نمایش بگذارند؛ با این حال بهتر است استعدادهای گردشگری طبیعی و فرهنگی دیگر استانها را هم شناسایی کرد و بهجای مثلث، طرحهای جدیدی مانند چهارضلعی، پنجضلعی یا ششضلعی برای گردشگری ایران ارائه داد. چندی پیش مدیر گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز از امضای تفاهمنامه طلایهداران گردشگری بین استانهای شیراز، یزد و اصفهان در حاشیه برگزاری سومین همایش سرمایهگذاری شهرداری شیراز خبر داد.
علی نیری گفت: یکی از مهمترین مناطق گردشگری کشور، قلب ایران متشکل از شهرهای تاریخی، فرهنگی شیراز، اصفهان و یزد است و گردشگر خارجی با ورود به کشور یکی از اصلیترین مقاصد خود را این سه شهر انتخاب میکند و به نظر میرسد همگرایی و توسعه این سه شهر در کنار یکدیگر میتواند به رونق گردشگری کشور کمک کند.
دراینباره منصور قاسمی، کارشناس گردشگری، در گفتوگو با «اصفهانزیبا» مطرح کرد: موضوع طلایهداران گردشگری مبحثی است که با توجه به محدودیتهای موجود در بناهای طبیعی و تاریخی، برخی از شهرهای برجسته خود را بهصورت مثلث معرفی میکردند. برخی کشورها که از گستردگی و تنوع بناهای تاریخی و طبیعی برخوردارند، اقدام به طراحی مثلثهای گردشگری مختلف کردهاند؛ ما نیز در کشور خود میتوانیم چنین کاری انجام دهیم؛ با این حال، بر اساس الگویی که تاکنون مطرح شده و شهرهای شیراز، کرمان، یزد و اصفهان را شامل میشود، این موضوع میتوانست به شکل دیگری ارائه شود.
این کارشناس گردشگری اظهار کرد: میتوان بهجای پیروی از الگوهای موجود، چندین مثلث گردشگری طراحی کرد یا حتی بهجای مثلث، طرحهای جدیدی مانند چهارضلعی، پنجضلعی یا ششضلعی برای گردشگری ایران ارائه داد. این طرحها میتوانند تنوع آثار تاریخی و طبیعی کشور را در قالب یک مجموعه جامع به نمایش بگذارند.
قاسمی همچنین تأکید کرد: اگر بخواهم بهعنوانمثال، طرحی برای مثلث طلایی گردشگری ایران ارائه کنم، بهطور طبیعی شهرهای اصفهان، شیراز و کرمان یا مسیر طلایی کاشان، اصفهان و شیراز را انتخاب میکنم؛ بااینحال، باید توجه داشت که ایران دارای مثلثهای طلایی متعدد است؛ برای مثال، میتوان طرح مثلث طلایی اصفهان، کرمانشاه و خوزستان یا اصفهان، خوزستان و فارس را طراحی کرد؛ همچنین میتوان مثلثهایی نظیر اصفهان، سمنان و تهران یا تبریز، تکاب و زنجان را نیز در نظر گرفت؛ حتی امکان طراحی مثلث طلایی تهران، همدان و تبریز نیز وجود دارد.
او افزود: ایران با دارا بودن جاذبههای فراوان طبیعی و تاریخی، چه ازنظر گردشگری طبیعی و چه ازنظر فرهنگی، محدود به یک منطقه خاص نیست. آنچه بهعنوان طلایهداران گردشگری در ایران مطرحشده، بیشتر رویکردی منطقهای دارد.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: به همین دلیل، یا باید به طراحی مثلثهای متعدد گردشگری در ایران بپردازیم یا رویکردی ملی اتخاذ کنیم و گردشگری را به سهنقطه محدود نکنیم. اگر قرار است توسعه گردشگری در کشور اتفاق بیفتد، باید این توسعه در سراسر کشور انجام شود. زیرساختهای گردشگری نیز باید بهصورت ملی و در سطح کشور مرمت، بازسازی و احیا شوند.
قاسمی خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال، استانهای سیستان وبلوچستان و هرمزگان دارای جاذبههای زمینشناسی بینظیری هستند؛ همچنین استانهای سمنان و خراسان جاذبههای خاصی در ارتباط با مسیر جاده بزرگ خراسان دارند که میتوانند بخش بزرگی از تاریخ بازرگانی باستان را برای گردشگران به تصویر بکشند. اگر بخواهم دقیقتر ترسیم کنم، استانهای خراسان بهتنهایی مــیتواننـد مثلثهای طلایی متعددی را ارائه کنند؛ استانهای همدان، زنجان و کردستان نیز یک مثلث طلایی بسیار مناسب را تشکیل میدهند. مثلث دیگر شامل استانهای کردستان، همدان و قزوین نیز میتواند یک طرح فوقالعاده برای گردشگری باشد.
این کارشناس گردشگری اذعان داشت: بهتر است مثلثهای طلایی متعددی برای توسعه گردشگری طراحی کنیم؛ حتی در استان اصفهان، یک مثلث طلایی وجود دارد؛ استان فارس نیز بهتنهایی میتواند یک مثلث طلایی گردشگری باشد؛ مانند مثلث طلایی پاسارگاد، تختجمشید و شیراز یا مثلث طلایی تختجمشید، شیراز و فیروزآباد؛ همچنین میتوانیم مثــلثهای مختلفی را که به معرفی دورههای تاریخی متفاوت و جاذبههای گردشگری اختصاص دارند، طراحی کنیم.
قاسمی تأکید کرد: گردشگران خارجی برنامه سفر خود را بر اساس امکانات، مسیرهای جادهای و زیرساختهای اقامتی مــاننــد هتــلها طراحی میکنند. اگر ما تنها به این سه استان توجه کرده و بر اساس آن برنامهریزی کنیم، به این معناست که استعدادهای گردشگری طبیعی و فرهنگی دیگر استانها را نادیده میگیریم.