چرایی محبوبیت این افراد در فضای مجازی در گفت‌وگو با یک کارشناس

بلاگرهایی که رگ خواب کاربران را در دست دارند!

روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و کم‌کم فضای مجازی را دارند به تسخیر خود درمی‌آورند؛ بلاگرهایی که این روزها با ترفندها و شیوه‌‌های مختلف به جذب مخاطب می‌پردازند و در اینستاگرام برای خود برو و بیایی راه انداخته‌اند.

تاریخ انتشار: 10:04 - شنبه 1403/07/21
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
بلاگرهایی که رگ خواب کاربران را  در دست دارند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و کم‌کم فضای مجازی را دارند به تسخیر خود درمی‌آورند؛ بلاگرهایی که این روزها با ترفندها و شیوه‌‌های مختلف به جذب مخاطب می‌پردازند و در اینستاگرام برای خود برو و بیایی راه انداخته‌اند.

سبک زندگی لوکس و لاکچری، آموزش آشپزی و آرایشگری و معرفی کافه و گفتن از رمز و رموز موفقیت و جمله‌های انگیزشی و… تنها بخشی از فعالیت‌های بلاگرها در فضای مجازی است؛ همان‌هایی که خیلی‌هایشان کم سن و سال هستند و هنر یا دانش خاصی ندارند و اما رگ خواب کاربران فضای مجازی را خوب بلد هستند و می‌دانند که پا به کدام حوزه بگذارند تا موفق‌تر شوند و نه‌تنها به شهرت برسند، که بتوانند پول خوبی به دست آورند. از طرف دیگر، برخی از این بلاگرها در بعضی مواقع از دنبال‌کنندگان و هواداران خود می‌خواهند که به بهانه‌های‌ مختلف به حساب شخصی‌شان پول واریز کنند؛ مثلا برای خرید خودرو و… .

بلاگرشدن چه آسان!

بلاگرشدن در دنیای امروزی، چندان سخت نیست و نیاز به مهارت یا سرمایه خاصی هم ندارد. کافی است رگ خواب کاربران فضای مجازی را به دست آورید و بدانید که نیاز آن‌ها چیست تا بتوانید محتوای جذاب و موردپسند آماده کنید. بلاگرها حالا اما کم‌کم به الگویی برای کاربران فضای مجازی تبدیل شده‌اند که به‌صورت لحظه‌ای سبک جدیدی از زندگی را به آن‌ها القا می‌کنند. بلاگرهای فضای مجازی خودشان را همه‌چیزدان و عالم می‌دانند؛ فرقی نمی‌کند تخصصشان چه باشد یا در چه زمینه‌‌ای تولید محتوا کنند! آن‌ها درباره همه‌چیز اظهارنظر می‌کنند و برای دنبال‌کنندگان و خاطرخواه‌های خود نسخه می‌پیچند؛ از راه‌ها و روش‌هایی که به‌سرعت باعث لاغری می‌شود یا معجون‌ها و داروهایی که معجزه می‌کنند و شفابخش پوست و مو هستند و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید؛ نسخه‌هایی که اتفاقا خیلی سریع موردپسند کاربران فضای مجازی واقع می‌شود و هزاران هزار لایک و کامنت نیز ضمیمه‌اش می‌شود!

مرجع شدن بلاگرها در عصر امروز، تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد. دراین‌باره حمیدرضا اشراقی، پژوهشگر و فعال اجتماعی، به «ایمنا» می‌گوید: «زمانی که سه‌مؤلفه خلاقیت، جذابیت و صداقت در فضای بلاگری حاکم باشد، ما شاهد انتقال مفاهیم و محتوای مثبت فرهنگی در فضای مجازی هستیم؛ اما زمانی که مؤلفه محبوبیت در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد، سه مؤلفه دیگر را به‌نوعی قربانی خود می‌کند و منجر به تولید اطلاعات و محتواهای زرد می‌شود که افراد باهدف محبوبیت بیشتر برای همراه‌کردن دنبال‌کننده‌های خود دست به کارهایی می‌زنند که به لحاظ معنایی فاقد ارزش است.»

به گفته او، شیوع بیماری کرونا یکی از دلایل بیشترشدن فعالیت افراد در فضای مجازی است. درواقع فضای مجازی باعث شد که تمام نوجوان‌ها گوشی هوشمندی در اختیار داشته باشند و از طریق آن امور خود را پیگیری کنند؛ اما به علت عدم توانمندی و آگاهی برخی خانواده‌ها نوجوانان بدون اینکه امکان بارش فکری داشته باشند درحالی‌که هیچ کنترل و آنالیزی در خصوص این دیتاها نداشتند، با گستردگی اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شدند. تولید مفاهیم زرد و درآمدزایی و کسب محبوبیت برخی بلاگرها در فضای مجازی باعث شده بسیاری از جوانان امروزی، به‌خصوص خانم‌ها تصمیم بگیرند که در این مسیر فعالیت شغلی و درآمدزایی را آغاز کنند؛ این درحالی است که باید بسترهایی را فراهم کنیم که نخبگان، اندیشمندان و کنشگران فعالی که جذابیت، خلاقیت و صداقت را در تولید محتوا به‌عنوان اصول اصلی در نظر می‌گیرند پا به عرصه بگذارند و با راه‌اندازی مجموعه‌ها و انجمن‌های صنفی نقش راهبری این فضا را به دست بگیرند.»

به گفته این کارشناس، باید مرکز ملی فضای مجازی بستری را فراهم کند و گروهی را تشکیل دهد که با مشخص‌کردن مؤلفه‌ها و شاخص‌های خاص به ارزشیابی و ارائه مجوز به افرادی بپردازد که قرار است در نقش اینفلوئنسر و بلاگر در فضای مجازی فعالیت کنند و در آخر با کسانی که بدون مجوز در این فضا فعالیت می‌کنند برخورد قانونی شود.

اشراقی تصریح می‌کند: « برای اینکه مردم اسیر دام بلاگرها نشوند نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و افزایش سواد رسانه‌ای افراد هستیم؛ زیرا هر چه افراد زمان بیشتری را برای دنبال‌کردن زندگی مجازی و غیرواقعی بلاگرها می‌گذارند نه‌تنها به درآمدزایی و بالارفتن سطح رفاه آن‌ها کمک می‌کنند، بلکه مصرف‌گرایی را نیز در بین افراد گسترش می‌دهند. درآمد کلان بلاگری و عدم نیاز به سرمایه خاص و همچنین کمک به چهره‌شدن افراد باعث شده تا خیلی‌ها به این عرصه پا بگذارند و با رؤیای پولدارشدن دست به هرکاری بزنند.»

عدم پایبندی به اصالت و طمع کسب سود بیشتر

به گفته این پژوهشگر، باتوجه به اینکه فضای مجازی یکی از راه‌های گسترش فرهنگ برای جوامع است، آگاهی داشتن به فضای رسانه‌ای و شیوه انتقال پیام و نیز دریافت آن برای نشان‌دادن اصالت و ترویج فرهنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اما به نظر می‌رسد امروزه برخی افراد در صفحه شبکه اجتماعی خود بر اصول بلاگری پایبند نبوده و هدفشان صرفا کسب درآمد است؛ اما حالا همین درآمد هم برای آن‌ها تبدیل به طمعی شده که عطش آن‌ها نسبت به پول را روزبه‌روز بیشتر می‌کند.

در دنیای امروز، بلاگری به یکی از پرطرفدارترین و در عین‌ حال چالش‌برانگیزترین شغل‌ها تبدیل شده است. این حرفه نه‌تنها فرصتی برای ابراز خلاقیت و ارتباط با مخاطبان فراهم می‌آورد؛ بلکه به دنیای پرهیاهوی کسب‌وکار و درآمدزایی نیز وارد شده است؛ اما در این مسیر، بلاگرها با تلاطم‌های ارزش‌ها و انتخاب‌های اخلاقی روبه‌رو هستند که گاهی اوقات ممکن است به قیمت از دست‌دادن اصالت و صداقت آن‌ها تمام شود.

افسار کاربران فضای مجازی در دست بلاگرها

بلاگرها شبانه‌روز در حال تولید محتوا هستند و خیلی‌هایشان حالا به این باور رسیده‌اند که به مرجعی برای کاربران فضای مجازی تبدیل‌شده‌اند. مجتبی ناجی، روان‌شناس، در این‌ باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «انسان نیازمند روابط بین فردی و اجتماعی با دیگران است؛ اتفاقی که شاید در دنیای واقعی چندان محقق نشود؛ ولی در فضای مجازی به‌خوبی دست‌یافتنی باشد. شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیرشدن آن‌ها باعث شده تا افراد بدون توجه به مرزهای جغرافیایی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ برای همین هم به‌راحتی می‌توانند افرادی که عقیده یا گرایش مشابه با آن‌ها دارند را پیدا کنند؛ اتفاقی که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست.»

به گفته ناجی، وقتی افراد در فضای مجازی علایق و سلایق خود را بروز می‌دهند، گروه‌هایی نیز با آن‌ها همراه می‌شوند و می‌پندارند که این افراد دارند حرف دلشان را می‌زنند و مطابق با سلیقه آن‌ها زندگی می‌کنند و در هر زمان و هر مکان می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند؛ انگار که نیمه گمشده‌شان را پیداکرده باشند؛ به خاطر همین نیز با آن‌ها همراه و همدل می‌شوند. حال اگر این همدلی و همراهی در راستای آموختن علم و دانش و فناوری و… باشد، می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی شود؛ این در حالی است که اکنون مشاهده می‌کنیم، اتفاقا صفحاتی که جنبه تفریحی و سرگرمی دارند، دنبال‌کننده و طرفدار بیشتری هم دارد؛ یعنی علاقه به حوزه‌هایی که کمترین رشد و خودشکوفایی در آن رخ می‌دهد.

این‌گونه که این روان‌شناس می‌گوید: «بلاگرها سلیقه و علاقه مخاطب را به‌خوبی می‌دانند و اهداف خود را بر همین اساس تنظیم می‌کنند. از طرف دیگر فعالیت آن‌ها جنبه تجاری نیز دارد و بلاگرها از این طریق درآمدزایی می‌کنند؛ به خاطر همین خیلی‌هایشان بر روی مسائل فطری و غریزی افراد دست می‌گذارند و از این طریق، مخاطبان خود را تحریک می‌کنند و خط‌مشی زندگی به آن‌ها ارائه می‌دهند و افسار زندگی‌شان را به دست می‌گیرند.» به گفته او، برخی از افراد نیز بنا به عادت روزمره مدام به صفحات بلاگرها سر می‌زنند یا اینکه آن‌ها را دنبال می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + نه =