پروانه‌های طلایی در دست هنرمندان جای گرفتند

سالن اجلاس سران اصفهان جمعه‌شب میزبان داوران کودک و نوجوان و خبرنگاران نوجوان در کنار هنرمندان و مسئولان فرهنگی و شهری اصفهان برای برگزاری اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بود.

تاریخ انتشار: 22:46 - شنبه 1403/07/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پروانه‌های طلایی در دست هنرمندان جای گرفتند

به گزارش اصفهان زیبا؛ سالن اجلاس سران اصفهان جمعه‌شب میزبان داوران کودک و نوجوان و خبرنگاران نوجوان در کنار هنرمندان و مسئولان فرهنگی و شهری اصفهان برای برگزاری اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بود.

در این رویداد مسئولان مدیریت شهری اصفهان همچون علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و اعضایی از شورای شهر اصفهان حضور یافتند و نیز مسئولان بنیاد فارابی و سازمان سینمایی همچون مجید زین‌العابدین و محمد خزاعی در کنار هنرمندان خاطره‌ساز سینما و تلویزیون مانند علی نصیریان، رضا فیاضی، ایرج طهماسب، علی اوجی، رضا بابک، شبنم مقدمی و… با حضور خود بر این مراسم ارج بخشیدند. خانواده شهدا نیز گرمابخش این محفل بودند.

این جشنواره به وسعت ایران است

مجید زین‌العابدین، مدیرعامل بنیاد فارابی و دبیر جشنواره، سخنانش را با آرزوی شادی و امنیت برای کودکان جهان، به‌ویژه کودکان غزه، آغاز کرد و گفت: سلام به کودکان غزه که جعبه مدادرنگی آن‌ها تنها یک رنگ دارد و آن قرمز است. امیدوارم سال آینده که جشنواره برگزار می‌کنیم، دنیایمان نیز شاد باشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: جشنواره ما هیچ میهمانی ندارد؛ همه میزبان هستند. این جشنواره به وسعت میهمانان، هنرمندان، خانواده‌ها، به وسعت اصفهان و ایران میزبان دارد و ممنونم که میزبانی جشنواره سی‌وششم را قبول کردید. او آماری از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ارائه داد و گفت: جشنواره امسال بیش از ۲۴هزار بیننده داشت و فیلم‌ها در ۶۵ نوبت و در سه پردیس سینمایی در چهارباغ به نمایش گذاشته شد.

۴۹۶ فیلم در این جشنواره متقاضی رقابت بودند که فیلم‌های برتر در بخش ملی و بین‌الملل در حوزه فیلم‌های کوتاه، داستانی و انیمیشن، فیلم‌های بلند، داستانی و انیمیشن به رقابت پرداختند. زین‌العابدین عنوان کرد: قرار نبود فیلم‌های کودکان و نوجوان برای سراسر کشور اکران شود؛ اما از کل ایران و از قاب رنگی تلویزیون دیدند چقدر شما با قاب نقره‌ای خوشحال هستید. امید است این سینما روز به روز رشد پیدا کند و بچه‌های ایران با این سینما بتوانند فرهنگ بومی‌اسلامی و باستانی را بشناسند. امیدواریم روزی سینمای کودک و نوجوان به قدری رشد یابد که از طریق این جشنواره، فرهنگ ایرانی و اسلامی را معرفی کند.

برگزاری جشنواره از عوامل سرزندگی شهر است

علی قاسم‌زاده اصفهان را شهری سرزنده و مناسب زندگی خواند و اظهار کرد: از نشانه‌های سرزندگی اصفهان برگزاری چنین جشنواره‌هایی است. اگر در شهری جشنواره‌های متعدد برگزار می‌شود، به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان، به‌معنای سرزندگی و بالندگی است. اصفهان در طول سال شاهد جشنواره‌های متعددی در حوزه ملی و بین‌المللی است. در عرصه کودک و نوجوان نیز میزبان دو جشنواره فیلم و نقاشی هستیم که نشانه سرزندگی شهر ماست.

او تأکید کرد: شهادت می‌دهم دوسال گذشته جزو بهترین دوره‌های برگزاری جشنواره از حیث همکاری و همدلی میان کارگزاران اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی بوده و از این بابت از آقایان خزاعی و زین‌العابدین تشکر می‌کنم.شهردار اصفهان با بیان اینکه امشب از دید ما افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم است، ادامه داد: از سال گذشته، دبیرخانه دائمی اجرایی جشنواره در اصفهان شکل گرفت و این یعنی حتی یک ساعت وقفه در کار وجود نخواهد داشت. از همین امشب اعضای دبیرخانه و بنیاد فارابی کلید آغاز جشنواره سی‌وهفتم را خواهند زد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در پازل فیلم کودک، سه رخداد زنجیره‌وار را داشتیم؛ یکی از آن‌ها المپیاد فیلم نوجوان بود که تولیداتشان به رقابت گذاشته شد. شاهد المپیاد فیلم کوتاه بودیم و بعد از آن میزبان جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان.

او افزود: این پازل قطعه دیگری هم دارد که در برخی دوره‌ها برگزار شده؛ اما هنوز جدی گرفته نشده است. منظور از این رخداد، المپیاد فیلم‌نامه‌نویسی حوزه کودک به بنیان‌گذاری استاد شجاع‌نوری است که باید آن را نیز جدی بگیریم.

جشنواره را نباید دست‌کم گرفت

علی نصریان، بازیگر پیش‌کسوت سینما و تلویزیون که به‌راستی روشنی‌بخش این برنامه بود، گفت: بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای این مملکت خدمات بزرگی انجام داد؛ ازجمله برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان. این جشنواره را نباید دست کم گرفت؛ زیرا نسلی را با هنری آشنا می‌کند که ما از قبل یاد گرفتیم.

او ادامه داد: ‌یک فیلم بیش از هر سخنرانی و مقاله‌ای تأثیرگذار است؛ زیرا هویت و ماهیت فرهنگی کشور ما را معرفی می‌کند. هنر کار نهاد نیست؛ هنر کار انسان است. انسان‌ها هنر را آفریدند. هنر در بعد از انقلاب به رشد رسید؛ چون فیلم‌نامه‌ها ساختار بهتری یافت و زبان و دیالوگ و شخصیت‌پردازی مطرح شد. سینما و تئاتر ما اکنون پیشرو است و به دنیا معرفی شده و این سند هویت ماست. افخار می‌کنم که کوچک‌ترین ذره از خلاقان و آفرینندگان کارهای درخشانم و زحمات بنیاد فارابی را برای این جشنواره ستایش می‌کنم. این جشنواره بسیار مهم است که با کمک شهردار در اصفهان در پایتخت هنر ایران برگزار می‌شود.

اهدای جوایز با اعطای جایزه صلح و مقاومت (جایزه شهید بهنام محمدی) با حضور فرزندان و نوه‌های شهدای مقاومت به مرتضی رحیمی، کارگردان فیلم «آن دو» تعلق گرفت. بعد از آن مجید اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما، بیانیه هیئت داوران را خواند که در آن درخواست کرده بودند بخش کودک از بخش نوجوان جدا شود. بعد از آن نیز جوایز به فیلم‌ها به ترتیب زیر تعلق گرفت:

در بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری، پروانه زرین به محمد عبدی برای طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه فیلم «باغ کیانوش» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم‌نامه، جایزه به حسین قناعت برای فیلم «دختر برقی» تعلق گرفت و حامد گلناری دیپلم افتخار بهترین ایده‌پردازی را برای فیلم «مافیای شجاعان» دریافت کرد.

در حوزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان چهار بازیگر انتخاب شدند؛ رایان سرلک برای «دختر برقی» و «تابستان همان سال» و ماهتیسا پسندیده برای فیلم «بامبولک» جایزه بهترین بازیگر کودک را دریافت کردند. هیلدا کردبچه برای فیلم «دختر برقی» و امیررضا فرامرزی برای فیلم «آن‌دو» برنده پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان شدند.

محمدجواد موحد برای فیلم «باغ کیانوش» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. در بخش بهترین کارگردان، پروانه زرین به آرش معیریان برای فیلم «بامبولک» (بام بالا۲) اهدا شد.

در بخش پویانمایی نیز بهترین دستاورد فنی و هنری به مهدی جعفری برای پویانمایی «شمشیر و اندوه» تعلق گرفت. کیانوش و فرزاد دالوند برای فیلم «شنگول و منگول» (گولز) در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی بلند برگزیده شدند و پروانه زرین را دریافت کردند.

پروانه بهترین فیلم پویانمایی هم به محمدمهدی مشکوری برای فیلم «ببعی قهرمان» تعلق گرفت. محمدرضا شریفی‌نیا پیش از اهدای جایزه ویژه هیئت داوران بیان کرد: ما دو نوع فیلم داریم برای کودک و درباره کودک. فیلم «تابستان همان سال» درباره کودک بود و به همین دلیل، اسم آن را از نامزدی بخش‌های مختلف حذف کردیم؛ اما فیلم خوب و شایسته‌ای است و به آن جایزه ویژه هیئت داوران تعلق می‌گیرد.

به این ترتیب جایزه ویژه هیئت داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان آن‌سال» اهدا شد که علی اوجی، تهیه‌کننده، جایزه را دریافت کرد.

در ادامه جایزه ابونصر فارابی (تعلیم و تربیت) به حسین ریگی برای کارگردانی فیلم «میرو» تعلق گرفت. جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به نام مریم مدرس مطلق برای «مافیای شجاعان» ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + 12 =