گفت‌وگویی با هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش در پایگاه مراتو

گام‌های مؤثر سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش

سال ۱۳۵۸ بود که سازمان عقیدتی‌سیاسی فراجا تشکیل شد.‌ هرچند پیش ‌از این چنین سازمانی وجود داشت؛ اما به‌گونه‌ای متفاوت و با برنامه‌های متفاوت بود.

تاریخ انتشار: 11:52 - دوشنبه 1403/07/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گام‌های مؤثر سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش

به گزارش اصفهان زیبا؛ سال ۱۳۵۸ بود که سازمان عقیدتی‌سیاسی فراجا تشکیل شد.‌ هرچند پیش ‌از این چنین سازمانی وجود داشت؛ اما به‌گونه‌ای متفاوت و با برنامه‌های متفاوت بود.

در سال ۱۳۷۰ نیز این سازمان از بدو تأسیس فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ادغام سازمان‌های عقیدتی‌سیاسی شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد و به همراه سازمان حفاظت اطلاعات فراجا به انجام وظایف محوله می‌پردازد.

اما مهرماه سال ۱۳۹۷ بود که اقداماتی در جذب روحانیون و به‌کارگیری در کلانتری‌ها، مراکز آموزش و هنگ‌ها، گروهان‌های مرزی، تیپ‌های تکاوری و گردان‌های یگان‌های ویژه صورت گرفت و همچنان با سلسله‌مراتب مستقل و متمرکز مستقیم زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند؛ فعالیت‌های گسترده‌ای که هدف از تأسیس آن، دفاع از جامعه و ارزش‌های دینی است.

بدون شک در طول تاریخ بشر دفاع از جامعه و کشور و ارزش‌های اساسی آن و تقویت انگیزه‌های دفاعی در بین عموم همیشه سرلوحه برنامه‌ریزی‌های راهبردی هر نظام سیاسی قرار داشته است.

به‌هرحال باورهای دفاعی سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش از زمان تأسیس این سازمان شکل گرفت و با حضور نیروهای ارتش در جبهه‌های جنگ عقیدتی‌سیاسی ارتش با تمام توان انسانی و تجهیزاتی خود، فعالیت‌هایش را آغاز کرد.

در فصلنامه علوم و فنون نظامی نیز چنین ذکر شده است که روحانیون و نظامیان سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش با حضور مستمر در میدان‌های نبرد جنگ تحمیلی علاوه بر شرکت مستقیم در خطوط مقدم جبهه‌ها، فرهنگ ایثار، شهادت و معنویت را بر جبهه‌های نبرد حاکم کرده و باعث تقویت روحیه نیروهای رزمنده می‌شوند. نیروهای عقیدتی‌سیاسی ارتش در جبهه‌های جنگ، فعالیت‌ها و اقدامات مختلفی را در زمینه‌های مذهبی، فرهنگی و تبلیغی، آموزشی، هنری، جهادی و… انجام می‌دهند.

برنامه‌های سازمان عقیدتی‌سیاسی

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین عیسی کیانی، هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پایگاه مراتو، زمینه‌ها و بسترهای لازم برای توجه رزمندگان ارتش به عوامل معنوی و یاری‌گرفتن از آن‌ها، توسط نیروهای عقیدتی‌سیاسی ارتش فراهم شده و آن‌ها از شیوه‌هایی مانند تقویت ایمان به خداوند و انجام دستورهای دین اسلام، ترویج ارزش‌های اخلاقی، رفع شبهات اعتقادی، یافتن پاسخ مناسب برای مسائل و احکام شرعی و… در این زمینه استفاده می‌کنند.

او با اشاره به فلسفه و رسالت وجودی عقیدتی‌سیاسی در نیروهای مسلح و جایگاه بسیار ارزشمند آن می‌گوید: «نیروهای عقیدتی‌سیاسی ارتش، آموزش عقیدتی‌سیاسی رزمندگان ارتش را با هدف ایجاد تغییر و تحول در بینش‌ها، نگرش‌ها، علایق و ساختن شخصیت اسلامی مدنظر قرار می‌دهند.»

هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش ادامه می‌دهد: «اهمیت تشکیل این سازمان موجب شد تا روز ۲۴مهرماه به نام سالروز تشکیل سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش نام‌گذاری شود و با تصویب طرح‌های تأثیرگذار هرساله اجرا می‌شود.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیانی خاطرنشان می‌کند که امروز به برکت عقیدتی‌سیاسی و فعالیت‌های فرهنگی سازمان عقیدتی‌سیاسی، چندین طرح فرهنگی، معنوی و تربیتی را در حوزه‌های گوناگون نماز، قرآن، معنویت و سایر حوزه‌های مأموریتی اجرا می‌کنند.

ازجمله طرح‌های این سازمان به گفته این مقام مسئول، اجرای یادواره شهدا، انجام مراسم پرشکوه در ماه‌های محرم و صفر و سازمان‌دهی هیئت‌های مذهبی، برگزاری اردوهای فرهنگی و نظامی، اجرای طرح گوهرهای فاطمی، جشنواره سراسری حجاب به همراه نمایشگاه عفاف و حجاب، ادای نماز جمعه، تقویت نماز و معنویت، آموزش در مدارس،‌ ترویج کتاب‌خوانی، اهدای جوایز به مناسبت‌های مختلف و تقویت روحیه سربازان برای دلگرمی آن‌ها جهت حفاظت از کشور و دین و… است.

او اضافه می‌کند: «دوره‌های نظامی حتی برای سربازان مقیم در این کشور و اصفهان‌گردی برای آن‌ها دایر می‌شود. علاوه بر این، در زمان وقوع سیل یا زلزله نیروهای ارتش سریع برای کمک اعزام می‌شوند و امور لازم را به‌خوبی و با دل‌وجان انجام می‌دهند.»

طرح مصباح برنامه موفقی شد

طرح مصباح، بـرنامــه موفق دیگری است که هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش با اشاره به آن، توضیح می‌دهد: «۱۶ طرح در مصباح داریم که هرکدام از آن‌ها حکم کتابچه کاملی را برای اجرای قوانین دارد و برای همه کارکنان و خانواده‌های آن‌ها و سربازان اجرا می‌شود.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیانی درباره بازخورد و تأثیرگذاری این طرح، می‌گوید: « این طرح بسیار تأثیرگذار بوده است؛ مثلا با مشاوره‌ها و آموزش چهره‌به‌چهره سربازان، مشکل آن‌ها برطرف می‌شود. مثالی دیگر اینکه در زمان جنگ و یا آماده‌باش روحیه آن‌ها را تقویت می‌کنیم و با سخنرانی‌ها و مداحی‌های بسیار، عشق آن‌ها را به هدفشان افزایش می‌دهیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 15 =