گزارشی از فعالیت‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی کانون فرهنگی «باران» برای دانش‌آموزان ابتدایی تا دبیرستان

«باران» اهل‌بیت (ع) در محله شهشهان

آرامگاه علامه محمدباقر مجلسی، از فقهای شیعه در زمان حکومت شاه سلطان حسین صفوی در محله شهشهان واقع شده است.

تاریخ انتشار: 13:01 - سه شنبه 1403/07/24
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
«باران» اهل‌بیت (ع) در محله شهشهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ آرامگاه علامه محمدباقر مجلسی، از فقهای شیعه در زمان حکومت شاه سلطان حسین صفوی در محله شهشهان واقع شده است. هنگام ورود به مقبره، معماری صفوی با آینه‌کاری، سقف‌های بلند، کاشی‌کاری، گچ‌بری، طرح‌های اسلیمی، اسامی امامان و نقوش گل‌ومرغ روی سقف‌ها و دیوار به چشم می‌خورند.
در این آرامگاه علاوه بر علامه ثانی، علامه اول که پدر علامه ثانی است و به نام محمدتقی مجلسی شهرت دارد و همچنین حاج‌آقا مرتضی خراسانی نیز به خاک سپرده شده‌اند. در این مکان کانون فرهنگی «باران» به سرپرستی عبدالرسول اسماعیلی به فعالیت‌ می‌پردازند. از او درخواست کردم تا در رابطه‌با فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی با ما گفت‌وگو کند.

از میدان جنگ تا میدان فرهنگ

اسماعیلی درخواست مرا پذیرفت و شروع به صحبت‌کردن درباره چگونگی شکل‌گیری مجموعه فرهنگی باران کرد: پس از جنگ، رکود فرهنگی در جامعه ایجاد شد. بچه‌های انقلابی در مساجد جمع شدند و پایگاه‌های بسیج را برای فعالیت‌های فرهنگی به دست گرفتند. در سال 1376 تهاجم فرهنگی سبب شد تا راه جدیدتری را در پیش بگیریم؛ چراکه روش‌های سنتی برای قشر نوجوان و جوان جذابیت نداشت. دغدغه تعدادی از دوستان طلبه و دانشجو سبب شد حلقه اولیه باران تشکیل شود.

پس از تشکیل حلقه اولیه به هم‌فکری با انسان‌های آگاه در سطح اصفهان و کشور پرداختیم. در سال 1382 مجموعه فرهنگی باران با رویکرد جذب دانش‌آموزان قشر خاکستری شکل گرفت. ما مردم جامعه را به سه قشر سفید، خاکستری و سیاه تقسیم کردیم. قشر سفید افرادی بودند که با ما هم‌فکر بودند و در یک راستا قدم برمی‌داشتند. قشر سیاه افرادی بودند که گام در مسیری برداشته بودند که بازگشت از آن سخت بود. قشر خاکستری جوانان و دانش‌آموزانی بودند که لبه پرتگاه قرارگرفته بودند. این افراد با یک رویکرد درست می‌توانستند به قشر سفید بپیوندند.

جذب به‌وسیله محبت اهل‌بیت(ع)

مسئول کانون فرهنگی باران سپس فعالیت‌های متداول کانون را تشریح کرد: باران از زمان تأسیس تاکنون هر هفته روز پنجشنبه هیئت دانش‌آموزی را به‌صورت متداول برگزار کرده است. آن چیزی که سبب می‌شود این هیئت برای نوجوانان و جوانان جذابیت داشته باشد محتوا و روش برگزاری هیئت است؛ نکته‌ای که باران به‌خوبی آن را عملی کرده. از لحاظ سخنران، مداحی، طراحی دکور، نوع پذیرایی، چینش، انتظامات، پیوست رسانه‌ای جلسه و… که در کنار یک هیئت سنتی اضافه شده است، برای مخاطب جذابیت ایجاد کردیم. این فعالیت‌ها سبب شده 95درصد از شرکت‌کنندگان در هیئت، دانش‌آموزان و 5درصد خانواده‌ها باشند. هیئت نباید فراموش شود؛ بلکه باگذشت زمان باید به‌روز شود؛ چراکه محبت معصومین(ع) در اعتقادات ما بهترین روش جذب است و بدترین انسان‌ها هم در دستگاه اهل‌بیت(ع) می‌توانند تغیر کنند. اینکه یک دانش‌آموز در روز پنجشنبه از استراحت، تفریح و… خود برای شرکت در هیئت بگذرد، جذابیتی است که در محتوای هیئت باید برای آن‌ها طراحی کرد.

سن جذب تغییر کرده است

اسماعیلی وجود فضای مجازی و افزایش آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان را دلیلی بر تغیر سن جذب اعضای کانون بیان کرد و گفت: پس از چندسال فعالیت به این نتیجه رسیدیم که سن جذب باوجود فضای مجازی، هوش مصنوعی و… اکنون باید عوض شود و شروع به جذب دانش‌آموزان از کلاس اول ابتدایی کردیم. اکنون از کلاس اول تا چهارم ابتدایی را یک گروه کرده‌ایم. کلاس پنجم و ششم را یک گروه و کلاس هفتم و هشتم را هم یک گروه کردیم. این گروه‌ها هرکدام یک هیئت جداگانه هستند. آن‌ها در روز پنجشنبه هم‌زمان چهارجلسه به‌صورت جداگانه با محتوای مخصوص خودشان دارند. با اجرای برنامه در مدارس و تبلیغات در فضای مجازی مخاطبان خود را جذب کردیم. کارکردن برای دانش‌آموزان اول ابتدایی کار سخت‌تری است؛ به همین دلیل کانون‌های فرهنگی سطح شهر کمتر به این رده سنی می‌پردازند. آن‌ها نیازمند بازی و فعالیت‌های پرجنب‌وجوش هستند و برنامه‌های متفاوت‌تری را می‌طلبند؛ همچنین مراقبت از این سن نیز سخت‌تر است.

اماکن مذهبی بهترین فضا برای فعالیت‌های فرهنگی است

مسئول کانون فرهنگی باران انجام فعالیت‌های فرهنگی در اماکن مذهبی را مؤثرتر دانست و بیان کرد: 21سال از عمر باران می‌گذرد. در همه این سال‌ها ما خانه‌به‌دوش بودیم. اکنون به‌صورت امانت در فضای مجلسی به فعالیت می‌پردازیم. کار فرهنگی باید در مساجد و امامزاده‌ها انجام شود. بردن فعالیت‌های فرهنگی در منازل، فرهنگ‌سراها و… کار جذابی نیست. شاید برای مناسبت‌هایی مانند محرم به دلیل استقبال مردم از مراسم در این مکان‌ها برنامه برگزار کنیم؛ اما به‌صورت مداوم مکان پسندیده‌ای برای فعالیت فرهنگی نیست. حسن فعالیت‌های فرهنگی در اماکن مذهبی برای مجموعه فرهنگی باران این بود که دانش‌آموزان با شخصیت علامه مجلسی آشنا شدند، در نمازهای اول وقتی که در حرم برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و با برنامه‌های مذهبی انس می‌گیرند و… . همه این فعالیت‌ها سبب شده است دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های دینی اشتیاق داشته باشند. مجموعه‌ای که روی اماکن مذهبی برای انجام فعالیت‌های خود هدف‌گذاری کند می‌تواند موفق عمل کند. انجام فعالیت فرهنگی در مکان‌های غیرمذهبی هویت دینی را به فرد القا نمی‌کند.

او در ادامه به فعالیت‌های مختلف مجموعه فرهنگی باران پرداخت و گفت: تابستان‌ها حدود 50 کلاس در زمینه‌های مختلف ازجمله گویندگی، فن بیان، تئاتر، ساخت پهپادهای دانش‌آموزی، الکترونیک و… را برگزار می‌کنیم. در طول سال تحصیلی کلاس‌ها به‌دلیل حضور در مدرسه محدودتر برگزار می‌شود؛ همچنین اردوهای مختلفی در زمینه‌های گوناگون برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم.

موفقیت کانون‌های فرهنگی نیازمند تغییر نگاه مسئولان

اسماعیلی رسیدن کانون‌های فرهنگی به موفقیت را نیازمند تغیر نگاه مسئولان دانست و بیان کرد: اگر نگاه مسئولان به کار فرهنگی تخصصی نشود، هدف مجموعه‌های فرهنگی محقق نمی‌شود. مهم‌ترین عامل در انجام کار فرنگی داشتن نیروی انسانی متخصص است. این نیروی انسانی نیازمند تربیت‌شدن و اداره‌کردن است. اکنون در سطح شهر شاهد تعداد زیادی از فرهنگ‌سراهای شهرداری هستیم. در ماه میلیاردها تومان برای حقوق این افراد پرداخت می‌شود. اگر این سرمایه، امکانات و حمایت‌ها به مجموعه‌های مردم‌نهاد توانمند که دارای نیروی انسانی متخصص هستند داده شود، هرکدام از این مجموعه‌های مردم‌نهاد می‌توانند به‌اندازه 50 فرهنگ‌سرا‌ کار تخصصی انجام دهند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 − 3 =