به گزارش اصفهان زیبا؛ سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان امسال نیز به میزبانی شهر زیبای اصفهان برگزار شد. هرچند کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره نسبت با سالهای قبل بسیار کم و دچار افت شدید شده بود، این جشنواره برای شهر اصفهان یک چراغ پرفروغ را روشن کرد و آنهم حضور یک فیلم تماما اصفهانی در جشنواره و نامزدشدن فیلم در سه بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامهنویسی و بهترین بازیگری بود که مریم مدرس برای کارگردانی این فیلم موفق به دریافت جایزه ویژه دبیر جشنواره و حامد گلناری نیز موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه شد.
دریافت نگاه مثبت نوجوانان
فیلم «مافیای شجاعان» به تهیـهکنندگی محمـدرضا شیخبهایی یکی از سه فیلم موردپسند مخاطبان سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان بود که در همان روزهای ابتدایی اکران توانست پاسخ مثبت و خوبی را مخصوصا از داوران کودک و نوجوان بگیرد.
«مافیای شجاعان» که فیلمی در ژانر وحشتماجراجویی بود، در اولین اکران خود به طرزی بازخورد خوب از مخاطب نوجوان گرفت که بسیاری از داوران نوجوان و حتی برخی فیلمسازان معتقد بودند احتمالا نظر این داوران را برای کسب جایزه بخش داوران کودک و نوجوان جلب کرده است.
سراپا اصفهانی
اگر بخواهیم نگاهی تخصصی به فرآیند تولید این فیلم با توجه به مکان تولید که شهر اصفهان است بیندازیم، باید بگوییم که این فیلم غیر از آنکه در نگاه مخاطب موفق باشد، موفقیت خود را ابتدا از این کسب کرده است که تماما در شهر اصفهان و با بازیگران و عوامل اصفهانی تولید شده و با توجه به سالهای اخیر که تولیدات فیلمهای بلند سینمایی در اصفهان بهشدت کمرنگ شده، این فیلم دستاوردی مهم برای این شهر و عوامل این فیلم است.
تهیه فیلمهای سینمایی بلند در استانها شاید به دلیل تمرکز سینما در پایتخت آنچنان نتواند به موفقیتهای بزرگ نزدیک شود؛ آنهم وقتی همه عوامل از همان استان باشند و حتی در فیلم، خبری از چهرههای معروف و محبوب گیشه نباشد. اما این اتفاق بارها توسط فیلمسازان شهرهای مختلف مخصوصا اصفهان رقم خورده است.
درست است که نمیتوان آن را مداوم و مستمر دانست؛ اما تعدد این اتفاق کم نبوده و این نکته را به همگان یادآوری میکند که در استانها و شهرها نیز میتوان با رویکردهای درست مدیریتی و حتی سینمایی چنان پیش رفت که فیلمها به موفقیت در جشنوارهها و کسب جوایز نیز برسند.
حضور پررنگ انجمن سینمای جوان
شاید یکی از مهمترین نکات دراینباره این است که چنانچه از ابتدا و در مراحل آموزشی بتوان فیلمسازهای شهرها را بهخوبی تربیت کرد، پسازآن نیز این فیلمسازها میتوانند در همان شهر شعبهای از استودیوی بزرگ تولید فیلم کشور را راهاندازی کنند و نیاز نباشد تمرکزگرایی آنقدر بشود که در حقیقت شعبه اصلی این استودیوی تولید فیلم، مجبور به گزینش از بین تولیدکنندگان خود باشد تا بتواند با توجه به بودجه و سرمایه موجود و محدود، کار تولید را به آنها بسپارد.
اگر در این مطلب بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، باید بگوییم که حقیقتا کار انجمن سینمای جوان استانها دراینباره بهخوبی پیش رفته و توانسته است تا حد زیادی به این مهم دست یابد؛ چراکه اکثر تولیدکنندگان فیلم در استانها فارغالتحصیلانی از این انجمن هستند که پس از فارغالتحصیلی، انجمن ارتباط خود را با آنها حفظ و در راه رسیدن آنها به قله تولید فیلم، یعنی تولید فیلم بلند سینمایی آنها را یاری کرده است.
در باب فیلم «مافیای شجاعان» نیز همینگونه است و کارگردان فیلم، مریم مدرس و فیلمنامهنویس، حامد گلناری نیز از فارغالتحصیلان این انجمن هستند.
در مرحله بعدی به این مطلب باید از بعد مدیریت شهری نیز نگاهی بیندازیم و این مهم را یادآور شویم که نگاه مدیران شهری به تولید فیلمهای بلند سینمایی در شهرها باید بهگونهای جلورونده و امیدبخش باشد تا هم فیلمساز را به ماندن و ساختن ترغیب کند و هم حمایتها و یاریهای مدیران، پشتوانه خوبی برای فیلمسازی باشد که قرار است با هزاران چالش در شهرها و استانها فیلم بسازد. فیلمسازی که مطمئن به حمایتهای مدیران شهری خود باشد، مسلما با ارادهای قویتر و ذهنی آرامتر در راه فیلمسازی در شهر خود قدم برمیدارد و درنتیجه نیز کسب موفقیت در جشنوارهها و در نگاه مخاطب را نیز آسانتر به دست میآورد.
در آخر باید بگویم، آنچه متأسفانه در باور جامعه شکل گرفته است و فیلمسازی سینمایی را مختص پایتخت میدانند تا حد زیادی نمیتواند درست باشد. مسئله تمرکزگرایی و مرکزمحوری مسئلهای درست و پذیرفتهشده در تمام جهان است؛ اما غفلت از شهرهای دیگر و ظرفیتهای تولید فیلم در این شهرها توجیهناپذیر و نادرست است. به امید شکوفاشدن همه شهرهای ایران در تولید فیلمهای بلند سینمایی.