به گزارش اصفهان زیبا؛ غذا و نوشیدنی یک منطقه میتواند باعث جذب چندینباره گردشگران به آن منطقه شود. گردشگران ممکن است با هدف تجربه فرهنگ جدید به مکانی سفر کنند یا اینکه صرفا تمایل داشته باشند غذاها و طعمهای مختلف متعلق به آن منطقه را امتحان کنند. درنتیجه دلایلی مانند چشیدن غذاهای محلی یک منطقه و مشاهده مراحل تولید آن و همچنین امتحانکردن غذاهایی که مواد خام آن تنها در همان منطقه یافت میشود، ازجمله اصلیترین دلایلی است که بر ترجیحات گردشگران در انتخاب مقصد تأثیر دارد. غذا و گردشگری همواره اتحاد نزدیکی با یکدیگر داشته و دارند. ظرفیت تجربی برآمده از غذا، منجر به ایجاد علاقه روبهرشدی در گردشگری غذا میان ارائهدهندگان خدمات گردشگری و سازمانهای مدیریت مقصد در سالهای اخیر شده است.
انواع غذاها و نوشیدنیهایی که به گردشگران ارائه میشود، بهعنوان منبع بالقوه مهمی در توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و زیستمحیطی در مقصدهای گردشگری شناخته میشود. بهعبارتدیگر، غذا میتواند به عاملی مهم برای متمایزسازی مقصدها تبدیل شود؛ همچنین امروزه گردشگری غذا به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع رستورانداری و هتلداری، تفریحگاهها و مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. زمانی یک مقصد گردشگری غذا در برندسازی موفق شده است که گردشگران رفتار خرید خود را تکرار کرده و دوباره برای استفاده از خدمات این مقصدها به آنها مراجعه کنند.
از مزایای گردشگری خوراک یا گردشگری غذا میتوان به ایجاد آگاهی اجتماعی و فرهنگی، ارتباط گردشگران با مقصد در سطوح مختلف جامعه، توزیع و ایجاد درآمد اضافه در زنجیره ارزش محصول، ایجاد فرصت برای اقلیت گروههای جامعه، افزایش تنوع زیستی و حفظ میراث فرهنگی، اشتغالزایی و توسعه کارآفرینی، کاهش مهاجرت روستایی، حفظ آدابورسوم، تاریخ و سنتهای جامعه محلی، افزایش پراکندگی حضور گردشگران در نقاط مختلف یک کشور اشاره کرد.
غذا و خوراک محلی در سفرها بهعنوان اصالت و هویت یک مقصد بهشمار میروند؛ تا جایی که حتی برخی از گردشگران با هدف تجربه غذاهای محلی و بومی به سفر میروند. برندسازی غذاهای محلی اصفهان، جاذبهای بینظیر برای گسترش گردشگری بهشمار میرود. با وجود اهمیت تنوع غذاها در رستورانها و هتلهای معروف اصفهان، باید غذاهای محلی اصفهان در آنجا سرو شود.
در اکثر اقامتگاههای بومگردی اصفهان، غذاهای محلی سرو میشود و گردشگر اگر تمایل داشته باشد، میتواند از قبل سفارش بدهد و قبل از اینکه به اقامتگاه بومگردی برسد، غذا آمادهشده باشد. در توسعه گردشگری، اما همچنان شاهد منوهای کلیشهای رستورانها برای گردشگران خارجی هستیم.
غذاهای محلی جزو میراث ناملموس هستند و به همین دلیل احیای آنها و معرفیشان، بهویژه از طریق برگزاری نمایشگاهها و رویدادها اهمیت فراوانی دارد؛ از همین رو میتوان یکسری جشنواره خاص درباره غذاهای فراموششده اصفهان برگزار و این غذاها را زنده کرد.
غذاهای اصفهانی محدود نیست؛ اما بهصورت محدود در رستورانهای اصفهان ارائه میشود. منوی غذا در رستورانها محدود و تکراری است و تنها درصورتیکه قرار باشد از گردشگران بهصورت گروهی و در تعداد زیاد پذیرایی شود، میتوان غذاهای موردنظر را از قبل سفارش داد. حرف رستورانداران این است که تمایل زیادی به داشتن غذای بومی دارند؛ اما مخاطبی ندارند و اگر مخاطب باشد، غذا را در منو فعال میکنند.
پیشنهاد صاحبان رستوران این است که تورلیدرهایی داریم که بومیها به آن راهنمای گردشگر میگویند. اگر بتوان به راهنماهای گردشگر اطلاعات کامل داده شود که توریست یا مسافر را ببرند بگردانند و ظهر آنجایی که گفته میشود مسافرها را بیاورند، ما میتوانیم غذای محلی خودمان را درست کنیم.
از سوی دیگر، اجرای تورهای غذای خیابانی، چشیدن نوشیدنیهای محلی، غذاخوردن در رستورانهای سنتی، جشنوارههای غذا، بازدید از بازارهای محلی، بازدید از تولیدکنندگان بومی، غذاخوردن با مردم محلی، کلاسهای آشپزی محلی، نمایشگاههای غذا و نوشیدنی، شناخت غذاها و فرهنگ محلی از دیگر پیشنهادهایی است که منجر به جذب گردشگر میشود.