تولیدکنندگان این بخش با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

گره‌های تولید پوشاک اصفهان

از مجموع ۹هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی اصفهان، ۲۴درصد به نساجی اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که دوهزار و ۳۰۰ واحد در صنعت نساجی با ۱۱۷هزار نیروی کار فعالیت می‌کنند و ۷۵درصد فرش ماشینی، ۵۰درصد الیاف و نخ و ۶۰درصد پارچه در استان اصفهان تولید می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:32 - یکشنبه 1403/08/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گره‌های تولید پوشاک اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ از مجموع ۹هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی اصفهان، ۲۴درصد به نساجی اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که دوهزار و ۳۰۰ واحد در صنعت نساجی با ۱۱۷هزار نیروی کار فعالیت می‌کنند و ۷۵درصد فرش ماشینی، ۵۰درصد الیاف و نخ و ۶۰درصد پارچه در استان اصفهان تولید می‌شود.

از سوی دیگر، آمارهای ارائه‌شده توسط معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نشان می‌دهد که شرکت‌های نساجی اصفهان رتبه اول در ایران با تولید 35درصد محصولات نساجی و 75درصد فرش ماشینی کشور را دارند و در تولید لباس، پارچه، کفش و منسوجات سرآمد هستند. با وجود ظرفیت‌های مناسب نساجی در اصفهان، اما تولیدکنندگان پوشاک داخلی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فرسودگی ماشین‌آلات دوخت!

یکی از مشکلات تولیدکنندگان پوشاک داخلی، فرسودگی ماشین‌آلات دوخت است؛ مسلم است که در این شرایط نمی‌توانند با اجناس ترک رقابت کند. ماشین‌آلاتی که وارد می‌شوند نیز گران‌قیمت هستند و تولیدکننده توان خرید این ماشین‌آلات را ندارد. باوجوداین تفاسیر، باید تمهیداتی برای این صنف در نظر گرفته شود تا با قیمت مناسب ماشین‌آلاتشان را به‌روز کنند.

علاوه بر ماشین‌آلات فرسوده، تولیدکنندگان پوشاک معضل نیروی کار هم دارند. درواقع نیروی کار برای واحدهای تولیدی کاهش یافته است؛ چون نیروهای کار چندان راغب نیستند که پشت چرخ دوزندگی کار کنند؛ ضمن اینکه کارفرمایان هم نمی‌توانند حقوق اداره کار را به این نیروها بپردازند.

روش تولید و دوخت سنتی است

در واحدهای تولیدی اصفهان روش‌های تولید به‌صورت سینه‌به‌سینه و نسل به نسل انتقال یافته است. درواقع بخش تولید، از خرید گرفته تا تولید و طراحی، همگی به شیوه سنتی صورت می‌گیرد و نیازمند یک تحول جدی است؛ زیرا روند کنونی، قابلیت ادامه مسیر را ندارد. به‌طور حتم هر تولیدکننده نیاز دارد که با فناوری‌های روز دنیا و بهترین متدهای تولید آشنا شود.

برندسازی اتلاف سرمایه نیست!

متأسفانه این تفکر بین برخی تولیدکنندگان وجود دارد که برندسازی به‌نوعی اتلاف سرمایه است؛ ولی یک برند موفق و قدرتمند به اعتبار کسب‌وکار در صنعت و در میان رقبای آن برند ارزش خاصی می‌بخشد و یک شرکت را به‌عنوان یک تجارت حرفه‌ای تثبیت می‌کند. در اصفهان هنوز مدیران صنایع به این باور نرسیده‌اند که برند، تولید ثروت می‌کند و جزئی از دارایی شرکت‌هاست. علاوه بر تغییر نگاه صاحبان واحدهای تولیدی، برندسازی در صنایع نساجی اصفهان مسـتلزم افزایش کیفیت محصولات هم هست.

سرمایه در گردش تولیدکنندگان کاهش یافت

کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولید پوشاک یکی دیگر از مشکلاتی است که این تولیدکنندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، در زمینه طراحی پوشاک نیز ضعف داریم و برای رفع این مشکل به دنبال این هستیم تا پیوندی بین طراحان و تولیدکنندگان داخلی بزنیم و بتوانیم با طرح‌های نو و مطابق با شرایط کشور پوشاک داخلی تولید کنیم.

آفت واردات و قاچاق

واردات پوشاک چینی و ترکی بازار پوشاک را تحت تأثیر قرار داده است. در این بین واردات پوشاک چینی بیشتر از پوشاک ترکی است و واردات این پوشاک در شرایطی که از تولیدکنندگان پوشاک داخلی حمایت چندانی نمی‌شود، فعالیت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.سال‌هاست که فعالان صنعت پوشاک از مشکلات قاچاق گلایه‌مند هستند. هرچند اقدامات مؤثری برای رفع این مسائل انجام گرفته است؛ اما همچنان این مشکلات بر تولیدکنندگان داخلی فشار می‌آورد. به گفته دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان، تاکنون 125 برند پوشاک قاچاق در اصفهان شناسایی شده است. به گفته او، طی سال گذشته پوشاک قاچاق با ارزش بیش از دومیلیارد تومان در این استان کشف و توقیف شده است.باوجود فعالیت واحدهای نساجی در اصفهان و سرآمدبودن استان در این صنعت، انتظار می‌رود مسئولان حمایت بیشتری از تولیدکنندگان پوشاک داشته باشند تا این تولیدکنندگان با افزایش میزان تولید و همچنین برندسازی در این صنعت، جایگاه مناسب‌تری در صنعت پوشاک پیدا کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − 16 =