به گزارش اصفهان زیبا؛ سینماسیار دستگاه مستقل پخش فیلم با قابلیت جابهجایی و حملونقل برای تسهیل و اکران فیلمهای روز سینما در مناطق مختلف کشور، بهویژه نقاط محروم از سالن فعال سینما در روستا و شهرستانهاست؛ همچنین بهمنظور ایجاد اوقاتفراغت و نشاط بیشتر کارکنان در سازمانها و ادارات، دانشآموزان مدارس و دانشجویان دانشگاهها و… درزمینه اکران فیلمهای آموزشی و فیلم روز سینماست.
دستگاه سینما سیار بهگونهای طراحیشده که هم در اماکن و فضاهای بسته و هم در فضاهای روباز میشود نصب و از آن استفاده کرد. به نقل از مجید فدائی، پژوهشگر سینماسیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر اصفهان، سینماسیار روشی بود که قبل از جنگجهانی برای اولینبار توسط روسها فعال شد؛ بهمنظور جلبنظر دهقانان برای جدایی شمال ایران در راستای رسیدن به مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی. هدف، بسترسازی فرهنگی برای ایجاد هویتهای جدید و کاذب در مناطق شمالی ایران بود.
همزمان با روسها، انگلیسیها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینماسیار فیلم نمایش میدادند و این کار تا پایان جنگجهانی دوم ادامه داشت. مؤثرترین جریان سینماسیار را آمریکاییها بعد از کودتای ۲۸مرداد به دست گرفتند که با تولید فیلمهای آموزشی، داستانی و معرفی شهرها و آثار تاریخی نقشآفرینی کردند؛ اما بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینماسیار، دولت ایران بهواسطه تشکیل وزارت فرهنگوهنر در این حوزه مستقل شد و برای ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد و در دوران انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلمهای هشتمیلیمتری در مساجد از ظرفیت سینماسیار استفاده کردند.
سینماسیار بعد از انقلاب و در جبهههای جنگ نقش مهمی ایفا کرد؛ اما اوایل دهه ۷۰ با ورود ویدئو، بهتدریج دستگاههای آپارات بلااستفاده شد و سینماسیار کارکرد خود را از دست داد.
با این مقدمه از خلاصه تاریخ سینماسیار در ایران میشود این نکته را دریافت که یکی از ابزارهای قدرتمند اقناع در ایران بستر تصویر و سینماست؛ اما همچنان با گذشت سالها و پیشرفت صنعت سینما و فیلمسازی در بسیاری از نقاط کشور سینمای فعال نداریم و روستاها و شهرستانهای زیادی از داشتن چنین خدمتی محروم هستند. نتیجه این میشود که سینماسیار مهمترین نقش را در جهت ایجاد عدالت و رفع این محرومیت برای مناطق مختلف و البته محروم دارد؛ همانگونه که فلسفه وجود سینماسیار بعد از انقلاب، نمایش فیلم در روستاها بود و خروجی مفیدی هم داشت؛ ازجمله اینکه بسیاری از فیلمسازان ایران علاقه خود به این هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند و از تأثیر آن سینمای بلند ایران در دهه۸۰ توانست حرفی برای گفتن داشته باشد.
در حال حاضر نیز چندسالی میشود که انجمن سینمای جوانان ایران زیر نظر سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت سینماسیار را برعهده دارد. گفتنی است؛ انجمن با بیش از چهار دهه فعالیت، بهعنوان یگانه متولی توسعه سینمای ملی در سیاستگذاری و اداره بخش جوان سینماست که در حال حاضر بزرگترین نهاد سینمایی کشور با ۷۷ دفتر و نمایندگی سینمایی در سراسر کشور است.
با همه این تفاسیر انجمن سینمای جوانان ایران مجری طرح سینماسیار برای برآوردهساختن نیازهای شهرستانها و مناطق فاقد سینما بهمنظور فراهمکردن امکاناتی با تجهیزات قابلحمل برای اکران فیلمهای روز سینمای ارائهکننده خدمات است.
البته از اهداف گفتهشده توسط انجمن، اکران هرچه موفقتر فیلمهای روز سینمایی در راستای اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در مناطق محروم و فاقد سینما، افزایش نشاط، امید و تحرک جمعی در بین شهروندان، تبدیل اکران فیلم به فرصتی برای آموزش و ارتقای فرهنگ، ترویج گستردۀ فرهنگ تماشای فیلم در میان عموم اقشار جامعه و درنهایت ایجاد عدالت فرهنگی در کلیه مناطق کشور است که هدف آخر به نظر میرسد مهمترین وجه اهداف باشد؛ اما اینکه چقدر در برآوردن این امر مهم انجمن سینمای جوان موفق بوده یا خیر، گزارش دیگری است.