به گزارش اصفهان زیبا؛ به گزارش اصفهان زیبا، در ادامه شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان، به قلم حجت الاسلام حسین میرزایی (استاد اخلاق و نماینده مجلس شورای اسلامی) به علاقه مندان و مخاطبین تقدیم می شود.
دعای روز بیست و ششم
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْنِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِين
ترجمه: ای خدا در این روز سعیم را (در راه طاعتت) بپذیر و گناهانم را در این روز ببخش و عملم را مقبول و عیبم را مستور گردان، ای بهترین شنوای دعای خلق.
شرح فراز اول دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً»
ای خدا در این روز سعیم را در راه طاعتت بپذیر
شرح:
«السعي» به معناي تلاش و راه رفتن سریع است و درباره جدیت در کار هم به کار برده مي شود (مفردات / ص ٤١١). «شکر» به معناي تصور نعمت و آشکار کردن آن است و به قدر استحقاق پاسخ کافی به نعمت دادن نيز مي باشد (مفردات / ص ٤٦١).
اگرچه همه احسان ها و نيکي ها و نعمت ها از خداوند است و هیچکس به خداوند خوبي نمي کند که مستحق سپاسگزاري از جانب خداوند باشد اما خداوند تبارك و تعالي اعمال صالح و نيك را، احسان و نيكي به خود به شمار آورده و در قبال آن از بندگان سپاسگزاري و به آنان احسان مي کند (تفسير الميزان، ج ١ ص ٣٨٦).
با توجه به همین مطلب بنده در این روز از پروردگار متعال درخواست می نماید که تلاش و جدیت او در کار را مورد سپاسگزاري قرار دهد و به او احسان و نيكي فرماید.با استجابت به قبول این فراز دعا فوائدی از جمله موارد ذیل نصیب بنده می گردد: [برگرفته از روایات]
۱. خداوند متعال به عمل او توجه مي فرمايد.
2. اگر روزه گرفت به خاطر روزه اش به او احسان مي کند.
3. اگر نماز خواند به خاطر نمازش به او احسان می کند.
4. اگر قرآن خواند به خاطر تلاوتش به او احسان مي کند.
5. اگر دعا نمود به خاطر دعايش به او احسان مي کند.
6. اگر استغفار نمود به خاطر استغفارش به او احسان مي کند.
7. اگر احسان و نیکی کرد به خاطر احسان و نیکی اش به او پاداش می دهد.
شرح فراز دوم دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً»
و گناهانم را در این روز ببخش
شرح:
«الذنب» در اصل به معناي مؤاخذه به خاطر دنباله يك چيز است و درباره هر کاری که عاقبت وخیم دارد، به خاطر اینکه آن عاقبت وخیم دنباله آن کار است، به کار برده مي شود.
«غفران و مغفرت» از جانب خداوند متعال به معنی آن است که بنده را از عذابي که به او مي رسد حفظ فرماید. بنابراین بنده کاري انجام داده است که دنباله و عاقبت وخيمي را در پي دارد، این عاقبت وخيم براي او عذاب است و از پروردگارش درخواست دارد که او را از عذابي که به او مي رسد حفظ فرماید.
با استجابت به قبول این دعا برکاتی از قبیل موارد ذيل براي او خواهد داشت:
۱. گناهان او پاك مي گردد.
2. درهاي بلا بر او بسته مي شود.
3. به بهترین عبادت دست یافته.
4. از جهت روحي معطر مي گردد.
ه. نامه اعمالش او را خوشحال مي کند.
6. از هر تنگنایي، برون رفتي براي او قرار داده مي شود.
7. از هر غمي براي او گشايشي قرار مي دهد.
8. روزي او فزوني مي يابد.
شرح فراز سوم دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً»
و عملم را مقبول گردان
شرح:
«الاقبال» به معني توجه کردن به روي چيزي است. بنابراین عبد در این فراز از مولایش درخواست دارد که عمل او را مورد توجه قرار دهد.
با استجابت به قبول اين فراز، آثار و برکاتي از جمله موارد زیر نصيب بنده می شود:
۱. عهد الهي را به بهاي اندك نمي فروشد.
۲. قسم هاي خود را به بهاي اندك نمي فروشد.
3. شيطان را بندگي نمي کند.
4. خداوند را بندگي مي کند.
ه. در خلق عالم براي خداوند شريك قائل نمي شود.
6. در اداره تكويني عالم براي خداوند شريك قائل نمي شود.
7. در اداره تشریعی عالم برای خداوند شريك قائل نمی شود.
8. تنها مؤثر در عالم را خداوند مي داند.
۹. اوامر و نواهي خداوند را سبك نمي شمارد.
۱۰. دین خداوند را به بازیچه نمی گیرد.
شرح فراز چهارم دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِين»
و عیبم را مستور گردان ای بهترین شنوای دعای خلق
شرح:
«العيب» به معني چيزي است كه نقص در يك شيء به حساب مي آيد. «ستر» به معني پوشش است. «سمع» در دو معناي شنيدن و پذیرفتن به کار برده شده است که پذیرفتن در مورد خواسته هاي ديگران و انجام آنها به کار برده مي شود.
بنابراین عبد در این دعا از پروردگار سمیعش درخواست دارد که آنچه نقص او حساب می شود را بپوشاند و از آنجا که او برآوردن خواسته هاي بندگانش را بهتر از هر کسی می پذیرد به اسم «اسمع السامعين» براي اين درخواست ها مورد ندا واقع شده است.
با استجابت به قبول این فراز دعا عوایدی از جمله موارد ذیل نصیب او مي شود:
1. عیوب مردم را می پوشاند.
2. عیب خودش پوشیده می شود.
3. مردم از عیب جويي او دست برمي دارند.
٤. عیب تازه اي در او ايجاد نمي شود.
5. دچار چيزي که براي مردم شرم آور می داند نیست.
٦. گویا از زنده به گور شدن نجات پیدا می کند.
7. وظيفه ايماني خود را در مورد عیب پوشي انجام مي دهد.
8. سخاوتمند مي شود.