به گزارش اصفهان زیبا؛ براساس آمارهای ارائهشده، سالانه ۲۲۰ هزار مترمربع فرش در اصفهان بافته میشود و تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار نفر از بافندگان بیمه تأمین اجتماعی شدهاند. حدود ۲۷۰ هزار بافنده در اصفهان شناسایی و برای آنها کارت عضویت از اتحادیه صادر شده است. استان اصفهان با ۲۷۰ هزار بافنده فرش ۱۶.۳ درصد آمار کل کشور ( بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران) را به خود اختصاص داده است.
صنعت فرش اصفهان با مزیت بالای خود برای ارزآوری و اشتغالزایی از توجه و نظرها مغفول مانده و مدتهاست غبار بیرونقی را بر تاروپودش لمس میکند تا جایی که براساس اظهارنظرهای سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت اصفهان، تا ۷۰ درصد تولید فرش دستبافت کاهش یافته است. به خاطر رکود بازار فرش دستبافت اصفهان تولیدکنندگان نمیتوانند طرحهای جدید سفارش بگیرند؛ طراحان در دانشگاه برای طراحی فرش دستبافت آموزش میبینند؛ ولی به خاطر رکود بازار فرش دستبافت، ناچار میشوند برای تولیدکنندگان فرش ماشینی طراحی کنند.
در کشورهایی مانند ترکیه از طراحان فرش دستبافت اصفهان استفاده میشود. طراحان ما در نمایشگاههای خارجی شرکت میکنند و طرحهایشان را به سایر شرکتهای خارجی میفروشند و سپس مهاجرت میکنند. این رکود فقط در بخش تولید نیست؛ بلکه صادرات فرش دستبافت نیز رونق ندارد. بررسی آمار این نوع فرش اصفهان از سال 93 تاکنون نشان میدهد بیشترین میزان صادرات فرش دستبافت اصفهان مربوط به سال 95 به میزان 13 میلیون دلار بوده است؛ در مقابل اما صادرات فرش دستبافت اصفهان در سال 98 به میزان فراوانی کاهشیافته و به یکمیلیون و 782 هزار دلار رسیده است!
مرور این آمارها نشان میدهد در سال 93 هشتمیلیون و 861 هزار دلار و به وزن 156هزار و 418 کیلوگرم از استان اصفهان صادرات فرش دستبافت داشتهایم که طی سالهای 94 و 95 از لحاظ ارزشی به ترتیب 33 درصد و 10 درصد رشد داشتهایم؛ اما در سال 96، حدود 59 درصد کاهش نسبت به سال 95 را تجربه کردیم.در سالهای 98 و 99 صادرات فرش دستبافت اصفهان بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
صادرات فرش دستبافت استان اصفهان در سال 98 به کمترین میزان خود رسید و با کاهش 73درصدی نسبت به سال 97 به میزان یکمیلیون و 783 هزار دلار بود. گمرک اصفهان آمار صادرات فرش دستبافت اصفهان را در سال 99 نیز دومیلیون و 540 هزار و 85 دلار اعلام کرده است.به گفته سعید عصاچی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت استان اصفهان، صادرات فرش دستبافت ایران از دو میلیارد دلار در سالهای ابتدایی دهه ۷۰، در سال ۱۴۰۰ به ۶۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ هم به ۵۰ میلیون دلار رسید که بر اساس آمار گمرک، سهم فرش اصفهان از این صادرات ۱۲ درصد بوده است.در کمال تأسف برخی تصمیمگیریها باعث شده است جایگاه فرش دستبافت این استان در بازارهای صادراتی بهطور محسوسی کمرنگ شود. صادرات، پیشران فرش دستبافت بهشمار میرود؛ اما بررسیها از افت صادرات این محصول حکایت دارد.
براساس دیدگاه فعالان و متولیان صنعت فرش مشکلاتی همچون افزایش هزینه تمامشده تولید، نوسانات نرخ ارز از موانع اصلی رشد تولیدات و افزایش صادرات فرش شده است؛ بهخصوص زمانی که مشتریان با نوسان قیمتی روبهرو میشوند که ناشی از نرخ ارز است، خرید از کشورهای دیگر را بر فرش ایران ترجیح میدهند. هرچند فرش ایرانی قدمت و اصالت قویتری هم داشته باشد.
به گفته متولیان صنعت فرش اصفهان، بازاریابی و پیداکردن بازارهای صادراتی از توان تولیدکنندگان خارج است و گره این مشکل بهدست دولتیها باز میشود. حرفشان هم این است که سفارتخانهها برای راهاندازی دفاتر بازرگانی در کشورهای خارجی بهمنظور معرفی فرش اصفهان، همــراهی لازم را نداشتــه و ندارند. ازسویدیگر، تولید فرش در شرایط رقابتی باید مطابق با سلایق مصرفکنندگان در بازارهای صادراتی انجام شود، ولی تولیدکنندگان در این زمینه ضعیف عمل کردهاند.پیدا کردن بازارهای جایگزین نیازمند مطالعه، بازاریابی و سرمایهگذاری در سطح ملی است. یک فروشنده یا صادرکننده فرش دستبافت نمیتواند تبلیغات وسیع داشته باشد.
این بازاریابی و تبلیغات باید توسط یک سازمان عریض و طویل انجام شود که در هر کشور باتوجه به شرایط همان کشور تبلیغات فرش دستبافت اصفهان را انجام دهد و از سوی دیگربه فروشندگان فرش نیز اطلاعات بازارهای جدید را ارائه کند.