بازدارندگی 2درصدی!

تصادف‌ها تمامی ندارند! جاده‌ها در کمین نشسته‌اند تا خودروها و سرنشینانش را به کام مرگ بکشاند یا اینکه آن‌ها را مجروح و زخمی و خانه‌نشین کنند. روزی نیست که خبر حوادث رانندگی در جاده‌ها و اتوبان‌های مختلف شهر منتشر …

بازدارندگی 2درصدی! - اصفهان زیبا

به گزارش اصفهان زیبا؛ تصادف‌ها تمامی ندارند! جاده‌ها در کمین نشسته‌اند تا خودروها و سرنشینانش را به کام مرگ بکشاند یا اینکه آن‌ها را مجروح و زخمی و خانه‌نشین کنند. روزی نیست که خبر حوادث رانندگی در جاده‌ها و اتوبان‌های مختلف شهر منتشر و به سرخط حوادث تبدیل نشود؛ حوادثی که یکی‌دوتا نیستند و آمارهای فراوانی را به خود اختصاص می‌دهند.

این حوادث هرسال و در آستانه نوروز افزایش می‌یابند؛ بنابراین حالا و در شرایطی که تنها دو هفته به پایان سال زمان باقی نمانده است و سفرهای نوروزی به‌زودی شروع می‌شوند، می‌توان انتظار افزایش دوباره آن‌ها را داشت. به گفته رئیس پلیس راهور کشور، در تعطیلات نوروزی امسال، بیش از 13هزار تصادف منجر به جرح و کشته‌شدن افراد، رخ داده است که 90 درصد از خودروهای دخیل، از نوع خودروهای داخلی و 10 درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که پزشکی قانونی اعلام کرد در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد 2.8 درصدی به 20 هزار و 45 نفر رسید که از این تعداد 15 هزار و 854 نفر مرد و چهارهزار و 191 نفر زن هستند.

سال گذشته بیشترین آمار تلفات تصادف‌ها به ترتیب در استان‌های فارس با هزار و 614 مورد فوتی، تهران با هزار و 449 مورد فوتی و سیستان و بلوچستان با هزار و 436 مورد فوتی بود و کمترین آمار تلفات نیز در استان‌های ایلام با 173 مورد فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با 224 مورد فوتی و اردبیل با 243 مورد فوتی ثبت شده است.

بر اساس آمار به‌دست‌آمده درمجموع ۱۴ روز اجرای طرح نوروزی هزار و ۲۵۹ فقره تصادف در جاده‌های استان رخ‌داده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است.

در این بازه زمانی، بی‌توجهی به جلو با ۸۸ درصد را بیشترین دلیل وقوع تصادف‌های جاده‌ای استان ذکر کرد شده است. همچنین واژگونی و خروج از جاده نیز با ۷۰ درصد بیشترین نوع وقوع حوادث جاده‌ای در این مدت بوده است.

مسیر اصفهان_شیراز، شاهین‌شهر-کاشان، فولادشهر، آزادراه امیرکبیر، کاشان-قم، کوهپایه، اصفهان-شهرکرد، موته-گلپایگان، خور-جندق و دامنه عنوان پرتصادف‌ترین جاده‌های استان در ۱۴ روز طرح نوروزی را به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه 45 درصد از تصادف‌ها در شب و ۵۵ درصد در روز و ۵۷ درصد تصادف‌ها بین ساعات ۱۵ عصر تا ۲۰ شب رخ داده است.

از افزایش جریمه‌ها تا پویش «نه به تصادف‌ها»

آمار فراوان تصادف‌ها باعث شده است تا سیاست‌های مختلفی به‌منظور کاهش سوانح رانندگی اتخاذ شود. راه‌اندازی پویش «نه به ‌تصادف» یکی از این اقدامات است که تصمیم دارد با فرهنگ‌سازی در این باره، به کاهش تصادف‌ها بپردازد.

به گفته وزیر بهداشت، پویش «نه به تصادف» و بحران تلفات جاده‌ای ازیکم اسفندماه آغاز شده است؛ چرا که در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۰ هزار جوان در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند. با اقدامات فعال و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان میزان مرگ‌ومیر را کاهش داد.

این پویش به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ شده و در حال اجرا بوده و از آنجایی که حوادث جاده‌ای و ترافیکی عوامل مختلفی دارد و بیشترین گروه‌های هدف در این حوادث و اتفاقات سنین کودکان، نوجوانان و جوانان را شامل می‌شود، اجرایی‌شدن این پویش بسیار ضروری است.

افزایش جریمه‌ها و کاهش تصادف‌ها؟!

افزایش حوادث رانندگی و همچنین آمار مرگ‌ومیر بالای آن، اما در سال جاری نیز باعث شد تا پلیس برای کاهش آن دست به دامن افزایش جریمه‌ها شود و با اعمال جریمه‌های جدید سعی در بازدارندگی تخلفات رانندگی کند.

این درحالی است که سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور درباره تأثیرگذاری افزایش نرخ جرائم رانندگی در کاهش تخلفات رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه با وجود افزایش نرخ جریمه‌ها، هیچ تغییر محسوس و چشمگیری در کاهش تصادف‌ها مشاهده نشده است، می‌گوید: «تغییرات در نرخ جریمه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش حوادث ترافیکی شود و برای این منظور باید مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی، آموزشی، نظارتی و زیرساختی به‌طور هم‌زمان به کار گرفته شود.» او در گفت‌وگو با مهر تصریح می‌کند: «با تعارف و آرزو نمی‌توان به بهبود وضعیت موجود دست‌یافت.» او از دستگاه‌های مختلف کشور خواست تا در راستای کاهش تصادف‌ها و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل، اقدامات عملی و مؤثر را به اجرا بگذارند.

سردار حسینی با اشاره به آمار نگران‌کننده تلفات رانندگی در کشور و با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ‌بر ۲۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، تصریح می‌کند: «این میزان تلفات، علاوه بر آسیب‌های جانی، موجب واردشدن خسارات هنگفت به خانواده‌ها و جامعه می‌شود که باید به‌عنوان یک اولویت ملی موردتوجه قرار گیرد.»

رئیس پلیس راهور به لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بسیاری از تصادف‌ها به دلیل ضعف ایمنی خودروها و عدم توانایی آن‌ها در مقابله با تصادف‌های شدید به وقوع می‌پیوندد. ما از وزارت صمت و سازمان استاندارد انتظار داریم که به‌منظور کاهش تلفات، اقدامات جدی در راستای ارتقای ایمنی خودروها انجام دهند.»

سرهنگ علی مولوی، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان، اما در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید که افزایش جریمه‌های رانندگی در اصفهان توانسته تا حدودی سوانح برون‌شهری را کاهش دهد: «این مسئله باعث کاهش ۲ درصدی وقوع تصادف‌های رانندگی در جاده‌های اصفهان طی ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.» به گفته او، 15 درصد تصادف‌های رانندگی در جاده‌های اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق می‌افتد و سهم خودروهای سواری در تصادف‌های برون‌شهری ۶۷درصد و موتورسیکلت‌ها ۴درصد است.

این‌گونه که پلیس‌راه استان می‌گوید، رانندگانی که به‌تازگی گواهینامه پایه سوم دریافت کرده‌اند و تجربه کافی رانندگی ندارند، ۷۱ درصد سهم تصادف‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این افراد حق رانندگی در جاده‌های برون‌شهری را تا یک سال ندارند و از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح نیز محدودیت رانندگی دارند.