سلامت روان بر سلامت جسم تاثیر می‌گذارد:

ضرورت تعادل بین جسم و روح

ارتباط زیادی بین سلامت جسم و روان شما وجود دارد. چنانچه ازنظر روحی بیمار باشید، سلامت جسمی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. به همین نحو، چنانچه به لحاظ جسمانی احساس ناراحتی کنید، سلامت روانی شما نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

تاریخ انتشار: 09:25 - چهارشنبه 1402/01/30
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضرورت تعادل بین جسم و روح

ارتباط زیادی بین سلامت جسم و روان شما وجود دارد. چنانچه ازنظر روحی بیمار باشید، سلامت جسمی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. به همین نحو، چنانچه به لحاظ جسمانی احساس ناراحتی کنید، سلامت روانی شما نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بنابراین، ارتباطی قوی بین ذهن و بدنتان وجود دارد که بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد. در این زمینه لاله امینی، مشاور تغذیه و مؤسس فروشگاه راز تندرستی، توضیح می‌دهد.

تأثیر سلامت روان بر سلامت جسم

نقصان در سلامت جسم یا روح باعث اختلال در سلامت دیگری می‌شود. هر زمان استرس دارید یا احساس افسردگی می‌کنید، از ناراحتی‌های جسمانی رنج می‌برید که باعث بی‌حالی و ناخوشی شما می‌شود، صدها نوع تحقیق وجود دارد که این ارتباط را نشان می‌دهد.

‌به عقیده‌ آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، اختلال در سلامت روانی، ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و آن را در مقابل بیماری‌های جسمانی آسیب‌پذیر می‌کند.

‌استرس، اضطراب و افسردگی می‌تواند به اختلال‌های بی‌شماری در سلامت جسمی شما، مانند اختلال‌های خواب، مشکلات هضم، کمردرد، سردرد، خستگی و غیره منجر شود. هورمون‌های استرس در بدن منتشر می‌شود که ممکن است فشارخون را بالا ببرد و موجب خشم، پرخاشگری، ترس یا هر احساس منفی دیگری شود.

اگر این حالت برای مدت طولانی ادامه یابد، مداومت سطح بالای هورمون‌های استرس در بدن باعث تغییرات شیمیایی مغز می‌شود. این حالت می‌تواند به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات خواب، سردرد و دیگر بیماری‌های مزمن منجر شود.

به عقیده دانشکده پزشکی هاروارد، درد، افسردگی در پی دارد و افسردگی، درد به‌وجود می‌آورد و باعث تشدید آن می‌شود. افرادی که دردهای مزمن دارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی هستند و افرادی که مدتی است دچار افسردگی شده‌اند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به درد طولانی‌مدت مداوم هستند.

‌تحقیق‌ها همچنین نشان داده است که یک بیماری روانی، اختلال‌های جسمی را تشدید می‌کند و بالعکس. این یک باور غلط است که می‌تواند با نگرش درست‌ودرمان به غلبه بر هر دو این موانع، شکسته شود.

درمانِ تنها یکی از این دو، سودمند نخواهد بود؛ بنابراین بسیار مهم است که مراقب احساسات خود باشید و میان سلامت جسمی و روانی‌تان تعادل برقرار کنید.

حفظ تعادل بین سلامت جسم و روح

مراقبت از خود در وهله اول بسیار حیاتی است. بدن ما سیگنال‌هایی را می‌فرستد تا نشان دهد همه‌چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود. به این علایم نگاهی بیندازید. آن‌ها را نادیده نگیرید؛ به این دلیل که این‌ها راه‌های ارتباطی شما با بدنتان هستند.

تخلیه‌ احساسات و لذت‌بردن از یک فعالیت به جهت آرامش و تمدد اعصاب، بسیار ضروری است. ورزش و یوگا راه‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید استرس را از خود دور نگه دارید. ورزش باعث کاهش استرس، افزایش گردش خون و بهبود ایمنی بدن می‌شود.

گریه‌کردن، راهی عالی برای مقابله با استرس، غم و اندوه و دیگر احساسات منفی است. اشک‌های ناشی از احساسات حاوی مقادیر بالاتری از هورمون استرس هستند که از بدن دفع می‌شوند. گریه باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

انجام سرگرمی‌های موردعلاقه خود ازجمله: مطالعه، باغبانی، مسافرت و گردش، کوه‌پیمایی، انجام کارهای هنری و…، استرس و تنش را از شما دور نگه می‌دارد. این کار کمک می‌کند تمدد اعصاب کنید و نیروی تازه‌ای بگیرید؛ بنابراین، سلامت روان نقش مهمی در حفظ سلامت جسم شما دارد.

مثبت‌اندیش باشید و بدانید که راه‌های مؤثری برای کنارآمدن با احساسات منفی وجود دارد. آن‌ها را بیاموزید و در زندگی خود به‌کار گیرید تا هم از سلامت روحی برخوردار شوید و هم سلامت جسمتان را تضمین کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + پانزده =