به گزارش اصفهان زیبا؛ تحقیقات جدید نشان میدهند که طلا از هسته زمین بهسمت پوسته نشت میکند. این کشف میتواند منجر به افزایش ذخایر طلا در سطح زمین شود.
دانشمندان با بررسی سنگهای آتشفشانی، متوجه شدند فلزات گرانبهایی مانند طلا ابتدا از هسته به گوشته منتقل میشوند. سپس همراه با ماگما بهسمت پوسته بالا میآیند.
مسیر طلا از اعماق تا سطح زمین
نیلز مسلینگ، ژئوشیمیدان آلمانی، میگوید: «وقتی دادهها را دیدیم، فهمیدیم واقعاً به طلا رسیدهایم. طلا و فلزات گرانبهای دیگر از هسته نشت میکنند.»
اگرچه اکنون به طلا در پوسته زمین دسترسی داریم، این مقدار فقط بخش بسیار کوچکی از کل طلای زمین است. بیش از ۹۹ درصد طلا در هسته فلزی سیاره نهفته است. این میزان طلا میتواند تمام خشکیهای زمین را با لایهای ۵۰ سانتیمتری بپوشاند.
ماجرای طلا و عناصر کمیاب
در ابتدای پیدایش زمین، عناصر سنگین طی «فاجعه آهن» به درون هسته فرو رفتند. بعدها برخورد شهابسنگها فلزات سنگین بیشتری مانند طلا را به سطح زمین آورد.
اما یافتههای جدید نشان میدهند برخی عناصر، مانند طلا، روتنیوم، پالادیوم، رودیوم و پلاتین، هنوز هم از هسته به سطح نشت میکنند. این عناصر که «سایدروفیل» نام دارند، تمایل دارند به سمت فلزات بروند و در هسته متمرکز شوند. با این حال، بخشی از آنها به آرامی راه خود را به بالا باز میکنند.
این منابع در عمق حدود ۲۹۰۰ کیلومتری قرار دارند و دستیابی به آنها آسان نیست، اما این کشف چشمانداز تازهای برای درک منبع اصلی طلا در اختیارمان قرار میدهد.