هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز

سرپرست گروه پایش ایمنی محصولات سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره آسیب‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های فاقد مجوز، نسبت به خرید و مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز هشدار داد

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرپرست گروه پایش ایمنی محصولات سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره آسیب‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های فاقد مجوز، نسبت به خرید و مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز هشدار داد و تأکید کرد که مردم تنها باید از داروخانه‌ها برای تهیه فرآورده‌های سلامت‌محور اقدام کنند.


مصرف داروی غیرمجاز و عوارض جدی آن

دکتر مرجان کریمی توضیح داد: فردی با مشکلات زمینه‌ای و کاهش وزن، داروی “دراگون” را از عطاری تهیه و برای افزایش وزن مصرف کرد که منجر به عوارضی مانند افزایش وزن غیرطبیعی، عفونت ریه، عفونت پوستی و التهاب غدد لنفاوی گردید و در نهایت به بستری شدن در بیمارستان انجامید.


محتوای پنهان کورتیکواستروئید در داروهای غیرمجاز

بررسی‌ها نشان داد این دارو حاوی مقدار زیادی کورتیکواستروئید بوده است که سیستم ایمنی را تضعیف و باعث بیماری‌های عفونی جدی می‌شود. حتی پس از درمان، بهبودی کامل ممکن است حاصل نشود.


تنها داروخانه‌ها مجاز به عرضه فرآورده‌های سلامت‌محور هستند

کریمی تأکید کرد: خرید محصولات سلامت‌محور فقط از داروخانه‌های مجاز باید انجام شود. عطاری‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی غیرمجاز فاقد مجوز هستند و مصرف این محصولات سلامت شما را به خطر می‌اندازد.


گزارش عوارض به سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو از مردم خواسته است هرگونه عارضه پس از مصرف داروها یا مکمل‌ها را از طریق سامانه adr.ttac.ir یا شماره ۱۹۰ به این سازمان اطلاع دهند.