به گزارش اصفهان زیبا؛ نوشابههای گازدار از محبوبترین نوشیدنیها در سفرههای ایرانی هستند، اما باورهای نادرستی درباره خواص آنها وجود دارد که میتواند سلامت شما را به خطر بیندازد.
در این مطلب به ۶ باور غلط رایج درباره خواص نوشابهها و توضیح علمی درباره هرکدام میپردازیم.
نوشابه برای درمان اسهال مفید است!
برخی معتقدند نوشابه به خصوص نوشابه سیاه، اسهال را قطع میکند. اما قند زیاد و کافئین موجود در نوشابه میتواند باعث بدتر شدن کمآبی بدن شود. این باور ناشی از همزمانی بهبود طبیعی بدن و نوشیدن نوشابه است، نه تأثیر درمانی آن.
نوشابه سوءهاضمه را برطرف میکند!
باور غلط رایج این است که نوشابه باعث سبک شدن معده و رفع سوءهاضمه میشود. در واقع نوشابههای گازدار به دلیل اسید فسفریک و گاز دیاکسید کربن میتوانند ترشح اسید معده را افزایش داده و سوءهاضمه را تشدید کنند.
نوشابه تهوع را کاهش میدهد!
برخی فکر میکنند نوشابه حالت تهوع را کم میکند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نوشابه در کاهش تهوع موثر باشد. برعکس، قند و گاز نوشابه ممکن است حالت تهوع را بدتر کند.
نوشابههای رژیمی بیضررند!
نوشابههای رژیمی قند ندارند اما حاوی شیرینکنندههای مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز هستند که مصرف طولانیمدت آنها ممکن است باعث اختلال در تعادل باکتریهای روده و افزایش اشتها شود.
نوشابه به هضم غذا کمک میکند!
احساس سبکی معده بعد از نوشیدن نوشابه همراه غذاهای چرب، یک تصور غلط است. نوشابهها با داشتن اسید و گاز زیاد میتوانند هضم چربی را مختل کرده و باعث نفخ و ناراحتیهای گوارشی شوند./همشهری آنلاین
نتیجهگیری
خواص نوشابههای گازدار بیشتر از تبلیغات و تجربههای شخصی نشأت میگیرد و کارشناسان تأکید میکنند که نوشابهها نه تنها برای درمان مشکلات گوارشی مناسب نیستند، بلکه مصرف مداوم آنها سلامت شما را به خطر میاندازد. بهترین جایگزینها آب، دوغ و دمنوشهای بدون شکر هستند.