ناشران و نویسندگان اصفهانی مورد تجلیل قرار می‌گیرند:

برگزاری دوسالانه کتاب اصفهان

نشست خبری بیست‌وششمین دوسالانه جایزه کتاب اصفهان با حضور علی تمنایی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون فرهنگی و بهزاد بابایی، رئیس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 12:10 - چهارشنبه 1402/02/13
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
برگزاری دوسالانه کتاب اصفهان

نشست خبری بیست‌وششمین دوسالانه جایزه کتاب اصفهان با حضور علی تمنایی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون فرهنگی و بهزاد بابایی، رئیس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

علی تمنایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه صنعت نشر اصفهان پس از تهران و قم در جایگاه خوبی قرار دارد، بیان کرد: 597 ناشر از اداره کل استان مجوز دریافت کرده‌اند. از این بین در سال گذشته 387 ناشر فعال بوده‌اند و این سهم خوبی در میان ناشران کشور است.

تمنایی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان 313 ناشر داریم و پس از آن کاشان با 32 ناشر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در سال گذشته 2560 مجوز کتاب در استان صادر کردیم و تیراژ کتاب‌های سال گذشته بیش از سه‌میلیون عدد بوده که شامل چاپ اول و چاپ‌های بعدی می‌شود.

مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درخصوص حمایت این نهاد از ناشران استان گفت: اداره ارشاد از 26 ناشر فعال اصفهان 6400 جلد کتاب به قیمت 425 میلیون تومان خریده و از سوی دیگر کمک‌هایی در بحث کاغذ یارانه‌ای ارائه کرده است. سال قبل همچنین به مدارس و مراکز مختلف فرهنگی و هنری که متقاضی بودند، 1550 جلد کتاب به مبلغ 900 میلیون تومان اهدا کردیم.

تمنایی درخصوص تشکیل اولین انجمن صنعت نشر کشور گفت: این انجمن که در کشور نمونه‌ای ندارد، ذیل اتاق بازرگانی استان ثبت شده است. از فعالیت‌های این انجمن می‌شود به بهره‌بردن از ظرفیت اتاق بازرگانی برای واردات کاغذ و صادرات محصولات چاپی اشاره کرد.

اهداف دوسالانه کتاب

علی تمنایی با اشاره به هدف برگزاری دوسالانه کتاب اصفهان بیان کرد: هدف از این دوسالانه شناسایی و بزرگداشت آثار و نویسندگان برتر استان در حوزه‌های مختلف، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی میان مردم، معرفی کتب برتر استان، ارتقای سطح دانش و فرهنگ مکتوب، حمایت از تشویق نویسندگان و پدیدآورندگان برگزیده استان و تشویق آن‌هاست.

تمنایی با بیان اینکه در این دوسالانه کتاب‌های چاپ‌شده از آغاز سال 1399 تا پایان سال 1400 شرکت داده شده‌اند، شرایط حضور در این جایزه را به شرح زیر اعلام کرد: همه ناشران استان اصفهان، تمام کتاب‌هایی که با موضوع اصفهان در هر کجای کشور چاپ شده است، آثار تمام نویسندگانی که در نقاط دیگر کشور سکونت دارند، اما متولد اصفهان هستند.

تمنایی افزود: معیارهای گزینش کتاب نیز بدیع‌بودن و نوآوری موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ، بالابودن عیار علمی و محتوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: کتاب‌ها در ۱۰ حوزه مشخص و استاندارد مانند هنر و معماری، روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، زبان و زبان‌شناسی، دین و فلسفه، حقوق و علوم سیاسی و… و نیز یک حوزه هم مختص کودک و نوجوان دسته‌بندی شده و در کل در ۱۱ گروه داوری صورت گرفته است.

داوری آثار در دو بخش محتوایی و فنی

تمنایی ضمن بیان اینکه تهران و مؤسسه خانه کتاب ایران مرجع علمی برای داوری آثار است، درباره مراحل داوری بیان کرد: دوسالانه کتاب اصفهان در دو بخش محتوایی و فنی برگزار می‌شود. داوری بخش محتوایی بر عهده خانه کتاب و ادبیات ایران و بخش فنی شامل تولید و ویرایش و لیتوگرافی و چاپ و نشر نیز بر عهده داورانی از اصفهان بوده است. بنابراین از دست‌اندرکاران حوزه چاپ کتاب هم تقدیر خواهد شد.

علی تمنایی افزود: داوری‌ها در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول آثار دریافت‌شده را به تهران فرستادیم تا به دست داوران خانه کتاب داوری شود. در این مرحله داوران همه کتاب‌ها را ارزیابی اولیه کردند و آثاری که حتی یک امتیاز مثبت آوردند، به مرحله دوم داوری راه یافتند. در مرحله دوم دو داور ارزیاب به صورت تخصصی به موضوعات نگاه کردند و کتاب‌هایی که حداقل 70 امتیاز را از 100 امتیاز کسب کردند، به مرحله بعد راه یافتند.

او ادامه داد: در مرحله سوم و نهایی یک نشست مشترک بین داوران و دبیر علمی جشنواره صورت گرفت و آثاری که بیش از 80 امتیاز از گروه داوران کسب کردند، به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب و به اصفهان معرفی شدند. مزیت انجام مراحل داوری در تهران این است که داوران شناختی از نویسندگان ندارند و شبهه‌ای در این خصوص ایجاد نمی‌شود.

دریافت 763 اثر در دبیرخانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان درباره تعداد آثار بیست‌وششمین دوسالانه کتاب اظهار کرد: 763 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان، 24 عنوان کتاب به‌عنوان آثار برگزیده تقدیر و 21 کتاب هم شایسته تقدیر شناخته می‌شوند.

علی تمنایی گفت: امسال دو بخش جایزه ویژه به دوسالانه کتاب اضافه شده است. با توجه به اینکه امسال قرار است کنگره شهدای اصفهان برگزار شود، بخشی برای آثار دفاع مقدس در نظر گرفتیم و بخش دیگری برای نماز به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد.

بهزاد بابایی، رئیس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز درباره جزئیات برگزاری برنامه دوسالانه بیان کرد: برنامه روز پنجشنبه 14 اردیبهشت ساعت 9 در هنرستان هنرهای زیبا با حضور هنرمندان،  نویسندگان، ناشران و اهالی فرهنگ و ادب برگزار خواهد شد.

تشکیل انجمن صنعت نشر کشور و تشکیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ دو برنامه جنبی دوسالانه کتاب

حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ضمن بیان اینکه در مراسم دوسالانه کتاب اصفهان دکتر محمدحسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی‌هنری حضور می‌یابند، گفت: دو برنامه جنبی در کنار دوسالانه کتاب داریم. یکی از این برنامه‌ها برای اولین بار در کشور انجام می‌شود که پیوست بین حوزه اقتصاد و فرهنگ بوده و آن تشکیل اولین انجمن صنعت نشر کشور است و اتفاق بسیار میمونی است. دوم تشکیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اصفهان بوده که در حال ثبت اساس‌نامه است.

برگزاری روز اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حجت‌الاسلام یعقوبی در این خصوص گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روزی را به نام روز اصفهان اختصاص داده‌ایم و در آن روز شاهد اتفاقات جدیدی خواهیم بود. در این روز برای اولین بار تفاهم‌نامه‌ای میان مسئولان اقتصادی و مسئولان فرهنگی کشور امضا خواهد شد که طبق آن برای مردم استان اصفهان سرانه فرهنگی لحاظ خواهد شد. این توافق اگر به امضا برسد، شرکت‌های اقتصادی استان سهمی را در طول سال به‌عنوان سرانه فرهنگی برای هر خانوار قرار می‌دهند که هزینه‌کردش با همکاری اداره‌کل اصفهان و با تأیید اداره‌کل کشور و با هدف اصلی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأمین می‌شود.

ایشان ادامه داد: به این صورت برای هر خانواده بن‌های شش‌ماهه و سالانه اختصاص داده می‌شود و این بن‌ها در کتاب‌فروشی‌ها برای خرید کتاب و محصولات فرهنگی اختصاص می‌یابد و همچنین در نمایشگاه‌های فصلی که تعریف خواهیم کرد، استفاده می‌شود. بیشتر به دنبال این هستیم که با امضای این تفاهم‌نامه و متعهدکردن بخش‌های اقتصادی استان برای اختصاص‌دادن سرانه فرهنگی به خانواده، در ترویج فرهنگ کتاب کاری کرده باشیم و نیز کتاب‌فروشی‌های ما که در سال‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند، رونق یابند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به دیگر برنامه‌های روز اصفهان اشاره کرد و افزود: چند سال قبل، کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد. در این روز بناست مسئولان کاشان ظرفیت‌هایی را که در این خصوص ایجاد کرده‌اند، معرفی کنند. همچنین نجف‌آباد به عنوان فعال در حوزه کتاب‌خوانی معرفی خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 4 =