شرط حذف نمره منفی از گواهینامه

رانندگانی که به‌مدت شش ماه تخلفی نکنند، می‌توانند نمره منفی گواهینامه خود را حذف کنند. در این گزارش جزئیات کامل قانون را بخوانید.

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرهنگ زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان، اعلام کرد: رانندگانی که تا ۶ ماه هیچ تخلفی مرتکب نشوند، نمره منفی گواهینامه آن‌ها حذف می‌شود. این بند قانونی در جهت تشویق رانندگی ایمن و کاهش تخلفات طراحی شده است.


جریمه باقی می‌ماند، نمره منفی قابل حذف است

وی توضیح داد: جریمه‌های نقدی همچنان در سوابق مالی راننده باقی می‌مانند، اما اگر راننده طی شش ماه تخلفی انجام ندهد، سیستم به‌طور خودکار نمره منفی را از گواهینامه حذف می‌کند. این قانون به رانندگانی که رفتار مناسبی در رانندگی دارند، فرصت جبران می‌دهد.


قانون چه می‌گوید؟

ماده ۸ و ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به رانندگان اجازه می‌دهد نمره منفی گواهینامه را در صورت عدم تکرار تخلف، اصلاح کنند. پلیس راهور از این بند قانونی برای کاهش تخلفات و افزایش دقت رانندگان استفاده می‌کند.


فرهنگ رانندگی ایمن در مسیر تقویت

اجرای این قانون به نفع همه کاربران جاده است. رانندگانی که قانون را رعایت می‌کنند، نه‌تنها نمره منفی‌شان حذف می‌شود، بلکه ایمنی خود و دیگران را نیز تضمین می‌کنند. به گفته پلیس، ایجاد چنین فرصت‌هایی باعث ارتقاء فرهنگ ترافیکی و کاهش حوادث می‌شود.


جمع‌بندی برای حذف نمره منفی گواهینامه

قانون حذف نمره منفی، ابزاری تشویقی برای رانندگان قانون‌مدار است. اگر فردی به‌مدت ۶ ماه تخلف نکند، سابقه او پاک می‌شود و می‌تواند رانندگی بدون نمره منفی را تجربه کند. این اقدام به شفاف‌سازی سوابق رانندگان و کاهش تنش در جاده‌ها کمک می‌کند.

با توجه به افزایش تخلفات رانندگی و حجم بالای جرایم ثبت‌شده، قانون حذف نمره منفی گواهینامه می‌تواند نقطه عطفی در اصلاح رفتار رانندگان باشد. این قانون نه‌تنها به رانندگان قانون‌مدار انگیزه می‌دهد، بلکه فشار نظارتی بر متخلفان را نیز افزایش می‌دهد. در صورتی که پلیس و نهادهای ذی‌ربط به‌درستی این فرآیند را اجرا کنند و رانندگان نیز نسبت به فرصت اصلاح نمره منفی آگاه باشند، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قابل‌توجه تخلفات جاده‌ای و بهبود ایمنی در ترددهای شهری و بین‌شهری باشیم.