وعده استاندار در افتتاحیه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی:

شهرک انیمیشن در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی توسط شهرک علمی‌تحقیقاتی در مهمان‌سرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 09:07 - پنجشنبه 1402/02/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهرک انیمیشن در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی توسط شهرک علمی‌تحقیقاتی در مهمان‌سرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار شد. در آیین افتتاحیه این جشنواره سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار کرد: در مسیر نوآوری و فناوری اگر مانعی ایجاد نشود، فن‌آفرینان و نوآوران مسیر خودشان را به‌خوبی طی می‌کنند.

امید رضایی‌فر تصریح کرد: نوآوری را باید به‌عنوان یک جریان تلقی کرد. اگر مسیر پیشروی را به خود فن‌آفرینان واگذار کنیم، اهداف هم راحت‌تر محقق می‌شود.

او خاطرنشان کرد: مجموعه‌ها و صنایع بزرگ می‌توانند بااستفاده از ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش دانش‌بنیان مبنی بر اعطای معافیت مالیاتی برای توسعه دانش بنیان‌ها و رشد خودشان ازطریق تعامل با فن‌آفرینان اقدام کنند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: استان‌ها باید زمین‌های بلااستفاده خودشان را برای تأمین زیرساخت‌های فناوری و نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند. سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: در بخش فناوری نیاز به بازطراحی داریم تا طعم فناوری ایرانی را به جهانیان عرضه کنیم؛ نه فقط از بعد هنری و خلاق، بلکه از بعد علمی و موضوعات پیشرفته هم این بازطراحی باید اتفاق بیفتد.

رضایی‌فر تأکید کرد: تقابل شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌تواند مانع از به اتمام‌رساندن عمر شرکت‌های بزرگ باشد. در فضای اقتصادی و فناوری این تعامل صنعت و دانش اگر به‌درستی صورت بگیرد هر دوبخش رشد می‌کنند.

او اذعان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید با صنایع بزرگ ارتباط داشته باشند. چون ابزارهای مختلفی در دسترس صنایع بزرگ است که از این طریق دانش‌بنیان‌ها می‌توانند پیشرفت کنند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: این مجموعه‌ها (صنایع و دانش‌بنیان‌ها) اگر اتفاق نظر جدی داشته باشند، می‌توانند نقاط ضعف و قوت خودراپوشش دهند. او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم طرح دسترسی فناوری است. در واقع ما به شرکت‌های بزرگ این فرصت را دادیم که در فضای تحقیق و توسعه خودازشرکت‌های فناور استفاده کنند.

او تصریح کرد: در دنیا مسیری که شرکت‌های فناور طی می‌کنند در حال رشد است. ما در زمینه خرید دانش فنی برنامه‌های جدی در دستور کار قرار دادیم. مجموعه‌های بزرگ ممکن است به دانش دسترسی نداشته باشند. برای حل این مشکل توسعه صندوق‌های شرکتی، توسعه فرهنگ‌آفرینی، شبکه‌سازی، کاهش ریسک بنگاه‌های کوچک و بزرگ برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

رضایی‌فر افزود: درفضای توسعه فناوری تا تولید محصول دانش‌بنیان حمایت ویژه‌ای باید وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت فضای بی‌انگیزه‌ای برای ورود افراد به فناوری وجود خواهد داشت.

محورهای اقتصاد استان در سند آمایش 

در ادامه، استاندار اصفهان نیز گفت: محصولات و خدمات دانش‌بنیان زیادی از اصفهان به سراسر کشور عرضه می‌شود.

سیدرضا مرتضوی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اصفهان فعالیت دارد و اصفهان جایگاه دوم را درحوزه دانش‌بنیان به خوداختصاص داده است.

استاندار اصفهان اذعان کرد: شهرک علمی‌تحقیقاتی یکی از بازیگران فناوری است که با جهت‌دادن به ایده‌ها و برنامه‌هایی که کارآفرینان ارائه می‌کنند سعی کرده زیست‌بوم مناسبی را برای رشد این بخش فراهم کند.

او بیان کرد: برمبنای سند آمایش استان، دومحور اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مسیر پیشرفت توسعه اقتصاد استان در نظر گرفته شده است و در تمامی جلسات و کارگروه‌هایی که برای اقتصاداستان برگزار می‌شود تلاش کرده‌ایم تا وزن این دوبخش را در اقتصاد اصفهان بالا ببریم. تمامی دستگاه‌های استان نیز باید برای رسیدن به این اهداف همکاری لازم را داشته باشند.

مرتضوی ادامه داد: در دوره‌های مختلف جشنواره شیخ بهایی رویکردهای جدیدی در نظرگرفته شده و در این دوره نیز توسعه زیرساخت‌های مدیریت شهری برای کمک به اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

او عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک انیمیشن در اصفهان هستیم. سابقه استان اصفهان در این حوزه نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود است. به همین دلیل با ساخت این شهرک به‌دنبال این هستیم که از این ظرفیت در اقتصاد استان استفاده کنیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: با حضور 9 هزار نفر اشتغال‌زایی در شرکت‌های مستقر در شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان این شهرک موفق شده ظرفیت خوبی برای حفظ نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور فراهم کند.

او اذعان کرد: درسال گذشته قرارگاه دانش‌بنیان را در استانداری راه‌اندازی کردیم؛ ولی اقدامات ما فقط محدود به این قرارگاه نیست، بلکه در جلسات متعدد درباره موضوعات مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان صحبت کردیم. برای گسترس دانش‌بنیان‌هادر حوزه فناوری اخیرا فولادمبارکه وارداین حوزه شده است. علاوه بر این با پتروپالایشی‌ها نیز جلساتی در این باره داشته‌ایم تا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با دانش‌بنیان‌ها تعامل داشته باشند.

اشتغال 8 هزار و 900 نفری در شهرک

در ادامه رئیس شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: ۸هزار و ۹۰۰ شاغل در شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان فعالیت دارند. بودجه ما در شهرک ناچیز است. ولی از این بودجه ناچیز هم دستاوردهای خوبی به‌دست آوردیم. قاسم مصلحی بیان کرد: افرادی که در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند به این حوزه علاقه‌مندند. چون در این مسیر فراز و فرودهای زیادی وجود دارد و آن‌ها به‌خوبی به این مشکلات واقف‌اند و با وجودموانع به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

مصلحی گفت: برای موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری صنایع دارای اهمیت است. در اصفهان برخی صنایع وارد این بخش شده‌اند که از این شرکت‌ها باید قدردانی کرد و سایر صنایع را نیز باید تشویق به همکاری با دانش بنیان‌ها کرد.

او خاطرنشان کرد: در استان اصفهان باید راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان را ترویج کرد؛ چون در استان مشکلاتی مثل گرد و غبار و آلودگی را داریم که با تدابیر و استفاده از فناوری این شرکت‌ها می‌توان این چالش‌ها را حل‌وفصل کرد.

دولتی‌ها مداخله نکنند

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها اگر درفضای رقابتی باشند و کارخودشان را انجام دهند و استقلال داشته باشند، موفق می‌شوند. در حوزه کسب‌وکار هم همینطور است؛ یعنی فراهم‌کردن یک فضای رقابتی بدون اینکه مداخله‌ای انجام دهند باعث موفقیت کسب‌وکارها می‌شود.

مصطفی کریمیان اقبال بیان کرد: بیشتر مدیران تجربه عملیاتی ندارند. بنابراین بهتر است مداخله‌ای در مسیر پیشروی شرکت‌ها نداشته باشند؛ البته که این به معنی خط‌کشیدن روی نقش دولت نیست. باید دولتی‌ها بسترهای لازم را فراهم کنند و کار را به خود دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌ها بسپارند.

اهمیت مدل اجرایی در رشد کسب‌وکارها

مدیرعامل شرکت آریا پلیمر پیشگام نیز بیان کرد: مدل اجرایی پارامتر مهمی در رشد و پیشرفت کسب‌وکارهاست. همچنین شرکت‌های موفق چرخه‌های یادگیری‌شان را سریع طی می‌کنند و سریع عکس‌العمل نشان می‌دهند. محمد علی‌آبادی فراهانی خاطرنشان کرد: رشدکردن از جنس بلوغ وتکامل است. بیشتر افرادحل‌کننده مسائل هستند. ولی مسئله‌شناس نیستند و نمی دانند تمرکز را کجا بگذارند و این یکی از عواملی است که سرعت رشد کسب‌وکارها را کند می‌کند.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده + 9 =