بررسی وضعیت طرح انتقال آب به بهشت‌آباد:

گره کور بهشت‌آباد!

لغو توقف پروژه بهشت‌آباد از سوی دیوان عدالت اداری که چندی پیش صورت گرفت، قوت قلبی برای اصفهانی‌ها شد که سال‌هاست چشم‌انتظار اجرایی‌شدن این طرح هستند و همچنین سبب شد تا نام بهشت‌آباد دوباره بر سر زبان‌ها جاری شود.

تاریخ انتشار: 11:49 - پنجشنبه 1402/02/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
گره کور بهشت‌آباد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ لغو توقف پروژه بهشت‌آباد از سوی دیوان عدالت اداری که چندی پیش صورت گرفت، قوت قلبی برای اصفهانی‌ها شد که سال‌هاست چشم‌انتظار اجرایی‌شدن این طرح هستند و همچنین سبب شد تا نام بهشت‌آباد دوباره بر سر زبان‌ها جاری شود.

طرحی که البته سخن‌گفتن از آن، چندان به مزاق دو استان همسایه خوزستان و چهارمحال و بختیاری خوش نمی‌آید و مدت‌های مدیدی است که به محلی برای بحث و جدل بدل شده است.

عباس مزروعی که وکیل حقابه‌داران زاینده‌رود است، خبر لغو توقف پروژه بهشت‌آباد را به ایرنا داد و گفت: مطابق با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، دستور توقف پروژه بهشت‌آباد از سوی رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست متضمن وضع قاعده الزام‌آور نیست و از این رو دولت باید ادامه پروژه انتقال آب بهشت‌آباد را در دستور کار قرار دهد.

ایشان بیان کرد: در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دفاعیات ما پذیرفته شد و در مورخه دوازدهم مهر ماه امسال طی یک رأی عمومی اعلام شد که دستورتوقف پروژه بهشت‌آباد که در فروردین سال گذشته از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است، لازم الاجرا نیست و در نتیجه این دستورالعمل بی‌اعتبار است.

او ادامه داد: عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌ای به رئیس جمهور، پروژه بهشت آباد را با ذکر این دیدگاه که انتقال آب از طریق تونل بهشت‌آباد از نظر مسائل زیست‌محیطی ایراد دارد، متوقف کرد که در رابطه با لغو این دستورالعمل و نتایج کارشناسی به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم. اعتقاد ما این بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست نمی‌تواند مصوبات هیئت‌دولت را باطل یا متوقف کند و دوم اینکه با اسناد موجود، این دستورالعمل نمی‌تواند ناقض موارد پیشین باشد. چرا که این پروژه عملیات اجرایی داشته است و با توقف آن خسارت غیر قابل تحمل به بیت المال و حقابه‌داران و مردم اصفهان وارد می‌کند.

ایشان افزود: این پروژه دارای مصوبات، گردش‌های مالی و بودجه‌های مصوب در مجلس شورای اسلامی بوده است و بر همین اساس نسبت به توقف پروژه انتقال آب بهشت‌آباد اعتراض کردیم و در دیوان عدالت اداری برای ابطال این مصوبه اقدام کردیم.

یک طرح پر چالش

بهشت‌آباد، اما یکی از پر چالش‌ترین طرح‌های انتقال آب میان‌حوضه‌ای است که حامیان آن در اصفهان بر اجرایش اصرار دارند و سنگ آن را بر سینه می‌زنند و معتقدند اجرای این طرح می‌تواند تا حدودی وضعیت آبی اصفهان را بهبود بخشد.

از سوی دیگر مخالفان عملیاتی‌شدن آن در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری به‌شدت با از سر گرفتن و اجرایی‌شدن آن مخالفت می‌کنند و هر بار مانع از پیشرفت آن می‌شوند.

براساس طرح اولیه بهشت‌آباد، انتقال حدود یک میلیارد متر مکعب آب برای جبران کمبود آب شرب و صنعت استان‌های اصفهان، یزد و کرمان در نظر گرفته شده بود. ولی در جریان بازنگری منابع آب طرح حجم آب انتقالی به 580 میلیون مترمکعب کاهش یافت که تنها 250 میلیون مترمکعب آن برای تأمین بخش شرب اصفهان در نظر گرفته شده است.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند هدف اولیه از مطالعات طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران، ذخیره و مدیریت منابع آب رودخانه بهشت‌آباد و انتقال سالانه 580 میلیون مترمکعب آب از حوضه رودخانه بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران (اصفهان 250 میلیون مترمکعب، یزد 150 میلیون مترمکعب و کرمان میلیون مترمکعب) جهت کاهش اثرات كمبودآب در بخش‌ شرب این منطقه بود.

مطالعات طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران موسوم به بهشت‌آباد در سال 1381 شروع و در لایحه بودجه سال 1385 دارای کد اجرایی شد.

سرنوشت مبهم یک طرح

اگرچه بهشت‌آباد همواره در مظان اتهام قرار گرفته و حدود یک دهه پیش اجرای این طرح با مخالفت سازمان محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور و دفتر فنی آب وزارت نیرو قرار گرفت، اما سال 1390 بود که بالاخره اولین گام اجرای این پروژه برداشته و مقدمات عملیاتی‌شدن آن فراهم شد.

این فرایند، اما چندان به طول نینجامید و تنها سه سال بعد با دستور وزارت نیرو و از سوی شورای عالی آب اجرای طرح بهشت‌آباد متوقف شد. درست زمانی که چهارمحالی‌ها دست به اعتراض زدند و خواهان متوقف‌شدن اجرای این طرح شدند. چرا که از نظر آن‌ها در این طرح فقط به منافع آن برای استان‌های اصفهان، یزد و کرمان توجه شده و به مصارف استان چهارمحال و بختیاری توجهی نشده‌است.

بهشت‌آباد، اما تا سال 99 متوقف ماند و در این سال، دوباره رسانه‌ها خبر از سرگیری اجرای آن دادند. اتفاقی که دوباره با موجی از اعتراض‌ها و مخالفت‌ها خبر داد و باعث شد تا تجمعات گسترده‌ای در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در اعتراض به اجرایی‌شدن این طرح رخ بدهد و باعث شود که دوباره این طرح متوقف بماند.

حالا، اما دوباره دیوان عدالت اداری رأی به لغو توقف پروژه بهشت‌آباد داده است تا امید در دل‌های اصفهانی‌ها زنده شود و چشم انتظار بهشتی آباد بمانند.

هر چند مهران زینلیان که معاون عمرانی استانداری اصفهان است به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید هنوز در این باره اتفاق خاصی رخ نداده و وزارت نیرو اقدامی انجام نداده است! با این وجود، موافقان اجرای بهشت‌آباد در اصفهان می‌گویند برای جبران کمبودهای آبی در اصفهان چاره‌ای جز اجرای طرح بهشت‌آباد در اصفهان وجود ندارد. هر چند اگر بهشت آباد نیز اجرا شود، باز هم کفاف برداشت‌های اضافی را نخواهد داد.

به گزارش «خبرآنلاین»، بابک ابراهیمی، معاون سابق برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در رابطه با ضرورت اجرای بهشت آباد می‌گوید: این طرح با کنترل بخشی از سیلاب‌های جاری در سرشاخه‌های کارون شمالی و با مجوز تخصیص جهت انتقال به استان‌های یزد، کرمان و اصفهان به میزان ۵۸۰میلیون متر مکعب در سال طراحی شد. بنابراین در صورت نهایی شدن مخزن بهینه سد، می‌توانست به طور بالقوه بخشی از سیلاب‌هایی حوضه کارون را به خصوص در دوره‌های ترسالی کنترل و آب خروجی از حوضه کارون را قبل از رسیدن به جلگه اهواز مهار کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بهشت‌آباد نزدیک‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع آبی است که می‌تواند با یک بیلان آبی مثبت و بدون اینکه برای سرشاخه‌های کارون خسارتی به همراه داشته باشد بخشی از آب مورد نیاز حوضه زاینده رود را جبران کند.

هرچند به گفته مسعود برهانی، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع‌طبیعی استان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» بهشت‌آباد و اجرای آن، تنها می‌تواند بخشی از کمبود آباد اصفهان را جبران کند: «بهشت‌آباد مثل مسکنی است که فقط می‌تواند درصد اندکی از کمبود آب‌های ناشی از بارگذاری‌های بیش از حد بر حوضه زاینده رود را جبران کند!»

از سوی دیگر، با طولانی‌شدن این پروژه و توقف‌های گاه و بیگاه برخی معتقدند بهشت آباد که تا پیش از این به عنوان یکی از راهکارهای جبران کم‌آبی اصفهان به شمار می‌آمد، قرار است کنار گذاشته شود و راه‌های دیگری از جمله خرسان سه جایگزین آن شود.

این درحالی است که حسن ساسانی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای در گفت‌و‌گو با اصفهان زیبا این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که بهشت‌آباد همچنان درحال پیگیری است: «پروژه بهشت‌آباد از سال ۱۳۹۳ به شرکت آب نیروی ایران واگذار شد. در این طرح انتقال آب قرار است ۲۵۰میلیون مترمکعب به منظور تأمین آب منتقل شود. این طرح حذف نشده و در این دولت جدی پیگیر این پروژه هستیم و در تلاشیم تا مجوز لازم برای ادامه کار را اخذ کنیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 4 =