آشنایی با شرکت خلاق پردازشگران نگین زنده‌رود:

طراحی و خلاقیت؛ جایگزین اتلاف وقت

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه‌سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق کرده است.

تاریخ انتشار: 09:30 - یکشنبه 1402/02/24
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
طراحی و خلاقیت؛ جایگزین اتلاف وقت

به گزارش اصفهان زیبا؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه‌سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق کرده است.

در این خانه، ایده‌های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش‌های فرهنگی به‌صورت تاب‌آور را داشته باشند، پذیرش شده و از طریق حمایت‌های آموزشی، مشاوره‌ای، امکاناتی و مادی سعی می‌شود شرایطی فراهم آید که ایده‌های پذیرش‌شده به بلوغ برسند و بتوانند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره‌ جامعه‌ اسلامی زمینه‌ساز نشر و توسعه ارزش‌های فرهنگی و دینی شوند.

تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها با ایده‌های فرهنگی زیرمجموعه این مرکز به کار مشغول هستند. یکی از شرکت‌هایی که درزمینه فرهنگی ایده دارد و به فعالیت مشغول است، شرکت خلاق پردازشگران نگین زنده‌رود است.

برای آشنایی با نوآوری و خلاقیت این شرکت با مدیر آن، محمدرضا سالمی، به گفت‌وگو پرداختیم. این شرکت مجموعه‌ای خلاق در حوزه گرافیک و طراحی و رسانه است. بخشی از فعالیت شرکت درزمینه تولید محتوا و طراحی‌های فرهنگی در حوزه مدارس و برای دانش‌آموزان است.

محصول خلاقی که ارائه می‌شود، وب‌سایتی به نام «مدرسه طرح» است. خلاقیت آن در این است که هر کس می‌تواند در آن تولید محتوا کند. از دانش‌آموز گرفته تا معلم و مربی پرورشی می‌توانند محتوا تولید کنند و آن را در سایت ارائه دهند. هر فردی تمایل به تولید محتوا و فروش آن داشته باشد، می‌تواند داخل سایت ثبت‌نام کند. پنل شخصی خود را تشکیل دهد و در آن پنل کاربری کارها وطرح هایش را به اجرا بگذارد.

درباره روند راه‌اندازی شرکت توضیح دهید.

از سال 96 شروع به کار کرده‌ایم و تاکنون حدود هفت‌هزار محصول را ارائه داده‌ایم. قابلیت جدیدی که دو سالی است درون سایت راه‌اندازی شده این است که عده‌ای از دانش‌آموزان روی کارها خدمات ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، برای روز معلم دانش آموزی پوستری را لایه باز بارگذاری می‌کند.

از مکانی دیگر دانش‌آموزی کار را می‌بیند و در تعامل با دانش‌آموز اول می‌گوید: «اگر بخواهی، با فلان هزینه این پوستر را برایت ویرایش می‌کنم.» به این ترتیب دو دانش‌آموز با هم لینک می‌شوند. به غیر از سرود، در زیرمجموعه هر محصولی می‌توان این کار را انجام داد. روند کار به این صورت است که خود دانش‌آموزان برای هم طراحی و کار می‌کنند.

این طرح در ابعاد کشوری اجرا می‌شود یا فقط در اصفهان معرفی شده است؟

متأسفانه قدرت تبلیغ آن‌چنانی نداریم. البته آموزش‌وپرورش قول‌هایی داده است. ولی چون بحث انتفاعی می‌شود، هم برای دانش‌آموزان و هم برای تیم ما، آموزش‌وپرورش خیلی تمایلی به حمایت ندارد.

تاکنون روندی که برای معرفی سایت و خدمات آن در نظر گرفتیم به این گونه بوده است که چندین جشنواره موضوعی گذاشتیم و از تولیدکننده‌ها خواستیم که برای آن موضوع خاص تولید محتوا کنند. از این طریق، هم آثار خود را به فروش می‌رساندند و هم از بین آن‌ها آثار برتر برگزیده و تقدیر می‌شدند.

به این روش بوده که تاکنون توانسته‌ایم ریپورتاژ کشوری داشته باشیم و شناخته شویم. البته مرکز علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم یک‌سری کارهایی برای تبلیغات انجام داده است. ولی هنوز کامل نتوانستیم این طرح را در کشور جا بیندازیم.

دغدغه شما از تشکیل این شرکت چه بوده است؟ روند پذیرش در اشراق را بفرمایید.

دغدغه ما فرهنگی و اثرگذاری بر جامعه است. به این ترتیب که نوجوان‌ها و دانش‌آموزان به کسب درآمد از این راه تشویق می‌شوند و به جای تلف‌کردن وقت خود در فضاهای مجازی، به طراحی و خلاقیت روی می‌آورند.

چند تن از بچه‌هایی که در تیم ما تولید محتوا می‌کنند، طلبه هستند. به همین دلیل بخشی از دفتر تبلیغات اسلامی که پیش از شروع به کار ما نیز به تولید محتوا برای دانش‌‌آموزان می‌پرداخت، بسیاری از سفارش‌های خود را به گروه ما می‌سپرد. به همین دلیل تیم ما کاملا شناخته‌شده بود و نیاز نبود بسیاری از مراحل داوری را شرکت کنیم.

آیا پیش از این نیز سابقه کار و طراحی در حوزه دانش‌آموزی داشته‌اید.

از سال 86 برای آموزش‌وپرورش و حتی وزارتخانه تولید محتوا داشتیم. در آن زمان پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان را طراحی می‌کردیم. طراحی این پیک‌ها سفارشی و دستوری بود. همین باعث می‌شد خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌ای نشان ندهند؛ ولی الان با روشی که ابداع شده است خود دانش‌آموز طبق سلیقه‌اش طراحی می‌کند یا مدیر و مربی پرورشی با شناختی که از دانش‌آموز و نیازهای او دارد، طراحی می‌کند.

 این مسئله موجب خلاقیت بیشتر می شود و کار از سفارشی‌سازی درمی‌آید و طبق سلیقه شخص پیش نمی‌رود. همچنین در درچه اصفهان مؤسسه‌ای فیزیکی داریم که بچه‌ها به‌عنوان کارآموز و کارورز می‌آیند و محتوا تولید می‌کنند و ارائه می‌دهند. والدین نیز می‌بینند و می‌توانند خرید کنند. درنتیجه یکی از اهداف ما جذب نوجوانان است.

در آمد وسود انتفاعی شما از این سایت چگونه است؟

تراکنش‌های این سایت برای ما کارمزد ندارد و مستقیما هزینه‌ها به حساب دانش‌آموزان واریز می‌شود؛ ولی از قِبَل این سایت والدین این دانش‌آموزان با کارها و طرح‌های ما آشنا می‌شوند و این موجب می‌شود برای کارهای تبلیغاتی خود به سایت ما مراجعه کنند. درنتیجه سود این کار به‌طور غیرمستقیم و از حواشی است.

مرجع یا خط قرمزی برای تولید محتوا در نظر گرفته‌اید؟

برای هر محتوایی در زمینه‌های گوناگون کارشناس مخصوص داریم که آن را تأیید یا رد می‌کند؛ همچنین کارها پیش از قرارگرفتن در سایت باید از سوی مدیر سایت تأیید شود.

در تعامل با والدین و دانش‌‌آموزان‌ تاکنون چه تجربه‌های جدیدی کسب کرده‌اید؟

شاید جالب باشد که این موضوع را رسانه‌ای کنید: والدین یکی از خانواده‌هایی که فرزندشان در سایت ما تولید محتوا می‌کرد، به سایت مراجعه می‌کردند و کارهای او را می‌خریدند. اسم این کار هم پول توجیبی هدفمند بود. با این کار هم دانش‌آموز تشویق به خلاقیت و تولید محتوا می‌شد، هم در فضای مجازی وقت تلف نمی‌کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + هشت =