«تمدید شود!» این مطالبهای است که دغدغهمندان حوزه میراث فرهنگی درباره پروژه کاوش کمرزرین دارند. عملیات کاوش قدمبهقدم با یافتههای بسیار مهمی همراه بود و دستاوردهایش تا اینجای کار شگفتانگیز است.
سال گذشته بود که همراه خانواده رفته بودیم گلپایگان و سری هم به روستاهای اطراف زدیم. روستای وانشان با طبیعت چشمگیر، هوای تازهای که ریههای آلوده ما اصفهانیها را تصفیه میکرد و دشتی مفروش از گلهای قرمز.
اگر زمینی در کنار رودخانه باشد، احتمالا این سؤال برای شما پیش میآید که حریم رودخانه چند متر است؟ اینکه رودخانه در مجاورت یک ملک چند متر حریم دارد، سؤال صحیحی است؛ اما به اندازه کافی دقیق نیست!
المانهای شهری معروف دنیا هرکدام بهدلیلی خاص دارای ارزش، شهرت و اعتبار هستند.
عصر صفوی یکی از دوران ویژه تاریخ ایران بعد از ورود اسلام است که بهواسطه تغییرات مختلفی که در زمینههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رخ داد، بناهایی با ساختار جمعی نظیر میدان نقشجهان و خیابان چهارباغ شکل گرفت.
دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری با محوریت مسکن و بازآفرینی و با حضور جمعی از مدیران کشوری، استادان دانشگاه و صاحبنظران این عرصه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
زایندهرود در جان، کالبد شهرسازانه و حافظه تاریخی اصفهان تنیده شده است؛ این روایت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان است از نقش و جایگاه زایندهرود در خطه اصفهان.
زایندهرود نه متعلق به کشاورزان است نه مردم، نه کارخانجات، نه استانها! زایندهرود یک موجود زنده است که باید از سرآب تا پایاب زندهبماند که اگر به توانی زنده و زاینده نباشد، دیگر زاینده رود نیست.
«چهارباغ چطور پیادهراه شد؟» برای پاسخ به این سؤال، نشستی با عنوان «تجربه شهر؛ پروژه پیادهراهسازی چهارباغ» به ابتکار دبیرخانه مدیریت دانش شهرداری اصفهان برگزار شد.
خطر خالیشدن از سکونت، بافت شرق میدان نقشجهان را تهدید میکند. یک راهکار این بود که گذر آقانورالله نجفی از خیابان عبوری به گذر محلی با محوریت عابرپیاده و نقطه مکث شهری تبدیل شود که این پروژه در حال اجراست.
دکتر محسن جاوری در نشست آنلاین به میزبانی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: اصفهان، یک شهر تاریخی است و اگر بخواهیم در هر نقطهای پروژهای را آغاز کنیم، باید به تاریخیبودن آن توجه کنیم.
در سال جاری عملیات مرمت و احیا برای بقاع و چهارطاقیهای داخل تکیه کازرونی، فاضل هندی، موزه سنگ و تکیه سیدالعراقین تعریف شد و این سازهها در دست مرمت قرار گرفتند.