آلودگی آب‌وهوا؛ مهم‌ترین دغدغه اصفهان

به دنبال برگزاری ویژه‌برنامه‌های دهه مبارک فجر در مساجد شهر، جمعی از اعضای شورای اسلامی اصفهان در مسجد آیت‌الله خادمی حضور یافته و رودررو با اهالی محله خادمی منطقه یک شهرداری اصفهان گفت‌وگو کردند. نبود پارکینگ در محله به رغم تردد زیاد در این منطقه، ضرورت ساخت سرویس بهداشتی در محله، لزوم کمک و مساعدت مالی به مسجد به‌عنوان سنگر اصلی، رسیدگی به فضاسازی چهارباغ پایین، روشنایی داخل محله‌ها و جمع‌آوری مشاغل مزاحم محله، از اهم مطالبات مردم محله خادمی از اعضای شورای شهر بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست صمیمانه اظهار کرد: مسجد آیت‌الله خادمی خاستگاه و کانون اولیه انقلاب اسلامی در اصفهان محسوب می‌شود، ازاین‌رو این مسجد باید به جایگاه اصلی خود آن‌گونه که شایسته و بایسته است نائل آید. شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مسیر کمک‌حال اهالی مسجد و محله خواهد بود. مـحـمـد نـورصـالحی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر در دوره ششم، تقویت کانون‌های فرهنگی مساجد، رسیدگی به محله‌های کم‌برخوردار، رفع مشکلات شهر و ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان است.
او تصریح کرد: مشارکت مردم در اداره شهر از دیگر دغدغه‌های اعضای شورای شهر است، در این راستا امید داریم شهروندان با بیان نقاط ضعف و نواقص و ارائه راهکارها، مدیریت شهری را یاری رسانند.
نورصالحی با اشاره به اینکه اعضای شورای اسلامـی در دوره شـــشــم در خـصـوص دغـدغـه‌هـای اصـلــی و معضلات مردم اصفهان آگاه‌‌اند و می‌دانند محیط‌زیست، آلودگی هوا و آب در رأس مطالبات مردم اصفهان قرار دارد، گفت: در همین راستا برای نخستین بار در دوره ششم به‌منظور رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار و پیگیری موضوع‌های مربوط به آب، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای شهر تشکیل شده است.
او تأکید کرد: معتقد هستیم ابتدا باید مشکلات شهر را با کمک و مشارکت شهروندان شناسایی کرده و سپس برای رفع آن اقدام کنیم.

مردم باید برای رفع مشکلات شهری به میدان بیایند

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر، نیز در این نشست اظهار کرد: بر همگان مشهود است که انقلاب اسلامی با وحدت، همراهی و هم‌بستگی مردم پیروز شد؛ این وحدت در زمان انقلاب اسلامی در اصفهان حول محور آیت‌الله خادمی شکل گرفت.
او افزود: در دوران دفاع مقدس نیز وحدت مردم عامل پیروزی کشور در مقابل جبهه استکبار بود؛ همچنین در ادامه مسیـر انقلاب این هم‌بستگی زمینه‌ساز ارائه خدمات شده است. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهر پس از انقلاب اسلامی در کشور متولد شد تا شهرها به دست خود مردم و نمایندگان آن‌ها اداره شود.
فلاح تصریح کرد: در راستای اداره بهتر شهر، مردم باید به میدان بیایند و خود پیشگام رفع معضلات و مشکلات شهر شوند، این در حالی است که امروز جامعه از بی‌تفاوتی مردم در امور مختلف رنج می‌برد.

کمبودهای مناطق شهری رفع شود

عباس حاج‌رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خادمی در این مسجد زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را در اصفهان پایه‌گذاری کردند؛ ازاین‌رو این مسجد کانون انقلاب اسلامی در این کلان‌شهر محسوب می‌شود.
او با اشاره به‌ضرورت جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، گفت: ما پیش از انقلاب اسلامی حتی پزشک نداشتیم و پزشکان کشورهای هند و فیلیپین به ایران می‌آمدند؛ اما امروز در لوای انقلاب اسلامی از سراسر خاورمیانه برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این محله شهیدان زیادی در راه اسلام و انقلاب داده، ولی حق را باید گفت، آن‌گونه که شایسته است به محله و مسجد رسیدگی نشده و باید گذشته جبران شود.
حاج رسولیها خاطرنشان کرد: البته در طول چهار دهه گذشته خدمات ارزنده‌ای در سایه انقلاب در ابعاد و عرصه‌های مختلف به‌ویژه مدیریت شهری و مناطق شهری انجام شده است؛ اما کمبودها باید رفع شود.

ایران، امن‌ترین کشور منطقه است

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر، در این نشست اظهار کرد: مسجد آیت‌الله خادمی و این محله، بستر اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی در اصفهان بوده است؛ ازاین‌رو انقلاب اسلامی امروز نباید بستر و زادگاه خودش را از دست بدهد. او افزود: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان باید تمام قد در راستای رفع مشکلات این محله که خاستگاه انقلاب در اصفهان بوده اقدام کنند.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به ۱۹بهمن۵۷ و سالروز بیعت همافران با امام خمینی (ره) گفت: این انقلاب به راحتی به دست نیامده است؛ اما در ذیل خون شهدا و هدایت امامین انقلاب، ایران اسلامی به پشتوانه مردم و نیروهای مسلح به جایگاهی رسیده است که به‌رغم همه توطئه‌های دشمنان، امن‌ترین کشور منطقه محسوب می‌شود.
در ادامه این نشست، شهروندان محله خادمی منطقه یک شهرداری اصفهان، درخواست‌ها و مطالبات خود را از اعضای شورای شهر مطرح کردند.

تعامل مدیریت شهری با مردم با محوریت مسجد

حجت‌الاسلام فقیهی، امام جماعت مسجد آیت‌الله خادمی، اظهار کرد: تعامل مردم با مسئولان بسیار اهمیت دارد، به‌ویژه در این شرایط که دولت، دولت مردمی است و شاهد اتفاق‌های خوبی در مسیر صحیح هستیم و امید که آثار این حرکت انقلابی را مردم به‌زودی ببینند.
او ادامه داد: تعامل مدیریت شهری با مردم با محوریت مسجد را به فال نیک می‌گیریم؛ چرا که در گذشته سابقه نداشته است. مشکلات امروز یک‌شبه به وجود نیامده است که یک‌شبه از بین برود، قطعا زمان‌بر است، اما با توکل برخدا و همت مسئولان مردمی رفع خواهد شد. امام جماعت مسجد آیت‌الله خادمی گفت: مدیریت شهری با همراهی دیگر نهادهای نظارتی باید دغدغه حلال و حرام داشته باشند و از دوچرخه‌سواری بانوان که به فتوای همه مراجع حرام است و در دوره قبلی چراغ سبزی به این فعل حرام نشان دادند، به جد ممانعت شود.
مادر شهید قوچانی به نمایندگی از مردم محله نیز به برخی از مشکلات و معضلات محله اشاره کرد و گفت: تعدادی خانه مخروبه در این محله وجود دارد که موجب بروز فساد شده است؛ ازاین‌رو درخواست داریم سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنید.