ابرچالش اقتصادی سال 1400

تورم ابرچالش اقتصادی سال 1400 خواهد بود. این روزها هم مردم فقط به این فکر می‌کنند که چطور دخل و خرجشان را هماهنگ کنند تا آخر ماه از حقوق ماهیانه‌شان به اندازه‌ای بماند که به بتوانند گذران زندگی کنند. نشانه‌های تورم همین امسال هم برای مردم قابل لمس بود. قدرت خریدشان کاهش یافته و در این تنگنای اقتصادی فشارهای زیادی را متحمل می‌شوند. امسال نوسانات نرخ ارز بر رشد تورم دامن زد و منجر به افزایش گرانی‌ها شد. در سال آینده هم این مشکل تورم ادامه دارد و البته به گفته کارشناسان اقتصادی در مقایسه با سال 99 تورم در سال پیش رو عمیق‌تر خواهد شد. 

در سال آینده دولت همچنان با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه منشا و دلیل اصلی رشد نقدینگی است. افزایش حجم پایه پولی هم منجر به رشد نرخ تورم خواهد شد. کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌کنند که کنترل نرخ تورم باید در اولویت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مسئولین قرار بگیرد تا تبعات اقتصادی و به مراتب تبعات اجتماعی حاصل از افزایش تورم در سال آینده کاهش پیدا کند. 

فرشاد پرویزیان عضو انجمن اقتصادانان ایران به اصفهان زیبا می‌گوید: تورم ابرچالش اقتصادی ایران در سال 1400 خواهد بود، هیچ اقتصادی در دنیا با تورم مزمن و بالای 20 درصد نمی‌تواند آینده روشنی پیش روی خود ببیند. پرویزیان تصریح می‌کند: وقتی تورم بالای 20 درصد است و مردم می بینند دارایی‌هایشان از بین می رود حتی اگر حجم پولی را هم سیاست‌گذ‌ار افزایش ندهد  پول خود را به کالا تبدیل کنند و سرعت مبادله افزایش می‌یابد.

او ادامه می‌دهد: مردم هرجایی حس کنند دارایی‌شان حفظ می‌شود یا سودی کسب می‌کنند آنجا سرمایه گذاری می‌کنند و اینگونه اقتصاد دچار هرج و مرج می‌شود  افرادی که دارایی حقیقی دارند افزایش تورم منجر به افزایش ارزش دارایی‌هایشان می‌شود و فاصله طبقاتی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

تورم سرمایه اجتماعی را از بین می‌برد

این کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند: حس تبعیض، حس دوگانگی  بین مردم و افزایش ضریب جینی از آثار تورم به شمارمی‌رود که منجر به ازبین رفتن سرمایه اجتماعی خواهد شد، سرمایه اجتماعی به مراتب مهم‌تر از سرمایه اقتصادی است، سرمایه اقتصادی را اگر نداشته باشیم با سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان به دست آورد، ولی سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد متقابل بین مردم و نهاد دولت که وقتی از بین رود تبعاتش به مراتب بیشتر خواهد بود.

پرویزیان اذعان می‌کند: کنترل تورم و تلاش برای مهار ضریب جینی باید در دستور کار قرار گیرد، ضریب جینی وقتی از 4/0 فراتر رود یعنی اوضاع اقتصادی خوشانید نیست و ایجاد ناآرامی می‌کند. وقتی حدود 40 میلیون جوان زیر 30 سال داریم که دارای تحصیلات عالیه و بیکار هستند و در این شرایط اقتصادی فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و تبعات تورم برای آن‌ها یعنی بمب اجتماعی.

کسری بودجه منشا رشد نرخ تورم

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: دلیل اصلی افزایش تورم، رشد نقدینگی است و دلیل رشد نقدینگی هم  کسری بودجه است، بانک مرکزی مستقل نیست زیر نظر دولت است و دولت هم کسری بودجه دارد و به منابع بانک مرکزی رجوع می‌کند بانک مرکزی هم منابع لازم را در اختیار دولت قرار می‌دهد و این یعنی تورم.

او خاطرنشان می‌کند: وقتی نقدینگی رشد می‌کند پول ملی بی‌ارزش می‌شود و ریال در برابر دلار ارزش خود را از دست می‌دهد، افزایش نرخ ارز هم تورم مضاعف ایجاد می‌کند درواقع هر 10 درصد افزایش نرخ ارز درصدی از تورم ایجاد می‌کند و این تورم مضاعف است یعنی تورم ناشی از افزایش هزینه‌های تولید اتفاق م‌افتد.

نشانه‌ای از رفع تحریم‌های داخلی وجود ندارد

از سوی دیگر حامد پاک طینت، دبیر مجمع فعالان اقتصادی اصفهان نیز ابرچالش اقتصادی ایران را در سال آینده تورم عنوان می‌کند. پاک طینت به اصفهان زیبا می‌گوید: در سال جاری نوسانات نرخ ارز زیاد بود و افزایش نرخ ارز منجر به گرانی‌ها شد این شرایط رشد قیمت‌ها در سال آینده نیز ادامه دارد و می‌توان گفت این چالش تورمی عمیق‌تر خواهد شد؛ ولی منشا اصلی تورم در سال آینده بیشتر رشد نقدینگی خواهد بود که از کسری بودجه دولت نشئت می‌گیرد.

پاک طینت بیان می‌کند: منشا اصلی مشکلات از کسری بودجه نشئت می‌گیرد، کسری بودجه منجر به تورم می‌شود، تورم منجر به بیکاری و بیکاری منجر به فقر و فقر منجر به مسائل اجتماعی خواهد شد.

دبیرمجمع فعالان اقتصادی عنوان می‌کند:  تحریم‌ها در سال آینده کمرنگ‌تر می‌شود ولی نشانه‌ای از بهبود مسائل داخلی و درواقع تحریم‌های داخلی برای بهتر شدن شرایط اقتصادی در سال پیش رو وجود ندارد، در سال آینده دولت بازهم با کسری بودجه مواجه است و کسری بودجه 40 درصدی منجر به افزایش تورم خواهد شد.

او عنوان می‌کند: زمانی که که دخل و خرج دولت یکی نباشد بیش از دخل دولت خرج شود و این نقدینگی تولید می‌کند تا زمانی که دخل و خرج دولت در بودجه تنظیم نشود شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم خواهیم بود. پاک طینت بیان می‌کند: به نظر می‌رسد شرایط برای افزایش یارانه‌های نقدی از سوی مجلس مهیا شده تا قدرت خرید مردم افزایش یابد ولی در سال 1400 نشانه‌ای از بهبود شرایط اقتصادی دیده نمی‌شود.