اجاره‌نشینی با رهن میلیاردی

رهن و اجاره در مناطق لوکس شهر اصفهان به اعداد و ارقام عجیبی رسیده است. مالکی در بلوار آینه‌خانه، آپارتمانی 350 مترمربعی و 15 سال ساختش را با رهنی دو میلیارد و 500 میلیون تومانی آگهی کرده‌است یا آن طرف زاینده‌رود در محله عباس‌آباد آپارتمانی 260 مترمربعی با ودیعه دو میلیاردی و اجاره ماهانه پنج میلیون تومان به دست واسطه‌ها سپرده شده است. رهن و اجاره آپارتمان‌های لوکس شهر به اندازه قیمت یک آپارتمان مجهز، نوساز و لوکس در مناطق متوسط شهر است. نکته قابل‌تأمل آن است که برخی از افراد حاضر هستند پول یک خانه خوب در مناطق متوسط شهر را برای اجاره یک منزل در مناطق لوکس شهر بپردازند.

چـه‌کـسـانـی حـاضـرنـد بـرای رهـن و اجاره آپارتمان چنین مبالغ میلیاردی بپردازند؟ واسطه‌ها هویت مستأجران املاک لوکس شهر و مبلغ قرارداد را منتشر نمی‌کنند و گاهی دو قرارداد برای اجاره این واحدها تنظیم می‌شود. با این حال یکی از مستأجران میلیاردی محله شیخ صدوق به گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا راضی شد. این مستأجر خانمی 41 ساله و مجرد بود که نخواست نامش در روزنامه منتشر شود. او یک پزشک است و آپارتمان لوکس 300 مترمربعی در محله شیخ‌صدوق را با مبلغ دو میلیارد و 650 میلیون تومان رهن کامل کرده است.

مبلغ دو میلیارد و 650 میلیون تومان برای اجاره‌نشینی زیاد نیست؟

دو میلیارد و 650 میلیون تومان رهن برای یک آپارتمان که 25 میلیارد تومان می‌ارزد، چرا کم باشد؟ من در یکی از لوکس‌ترین آپارتمان‌های شهر زندگی می‌کنم. خیلی بیشتر از دو میلیارد و 650 میلیون تومان می‌ارزد.
با این پول می‌توانید یک آپارتمان لوکس در محله‌های متوسط شهر بخرید.
در محله ولیـعـصـر، سیمین و دکتر حـسابـی آپـارتـمـان دارم؛ ولی ایـنـجـا شیـخ‌صـدوق اســت. نام بزرگی دارد.

این مقدار پول را از شغلتان به‌دست آورده‌اید؟

چند سالی کار کردم و با زحمت چهار واحد آپارتمان در آن محدوده شهر با قیمت کمتر از 200 و 300 میلیون تومان خریدم؛ این سه سال قیمت آن‌ها چند برابر شد. یکی از واحدها را به قیمت سه میلیارد تومان فروختم تا خودم این بخش از شهر زندگی کنم. این‌قدر که آپارتمان‌هایم در این سه سال برای من درآمد داشتند، طبابت در 12 سال چیز خاصی نداشت.

از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن رضایت دارید؟

هم بله و هم خیر؛ ماشینم را 110 میلیون خریدم و تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان مشتری داشت. اگر ماشین خریده بودم سود بیشتری می‌کردم؛ ولی مسکن مطمئن‌تر بود. به نظرم اگر آینده‌نگر هستید باید در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنید.

قرارداد رهن و اجاره را به چه صورتی نوشتید؟ مبالغ قول‌نامه واقعی بود؟

مالک از من خواهش کرد دو قول‌نامه بنویسیم. قول‌نامه واقعی را با مبالغ اصلی نوشتیم و قول‌نامه دیگری با عدد 600 میلیون رهن و اجاره ماهانه سه میلیون تومان تنظیم شد. من حاضر به امضا نشدم؛ ولی مشخصات مرا نوشتند و یک نفر دیگر قرارداد را امضا کرد. نمی‌دانم چرا؟ واسطه می‌گفت اگر این قرارداد را ننویسند از من هم مالیات می‌گیرد.