ایجاد پارک مهارت کودک با کمک شهرداری

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان گفت: مهارت‌آموزی به کودکان، برگزاری تورهای آشنایی با مهارت و ایجاد پارک مهارت برای کودکان و نوجوانان ازجمله اقدامات اداره کل فنی‌وحرفه‌ای است که نیاز است شهرداری اصفهان در احداث آن با ما همکاری کند. اخوان که مهمان ویژه جلسه علنی صدوبیست‌وسوم شورای شهر بود، از طراحی دو سیستم آموزشی صلاحیت حرفه‌ای و آموزش دوگانه در این اداره کل خبر داد و افزود: این سیستم‌های آموزشی از آلمان الگو گرفته و در کشور بومی‌سازی شده است. 

تاریخ انتشار: 12:35 - چهارشنبه 1399/05/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
او تصریح کرد: با پیاده‌سازی این شیوه آمـوزشی در اصفهان، فاصله بین بازار کار و آموزش از بین رفت. اخوان ادامه داد: سیستم‌های آموزشی یادشده برای اولین بار در اصفهان اجرا و سپس به پایتخت ارائه شد.

صلاحیت حرفه‌ای در ایران صفر است

او درباره ضرورت صلاحیت حرفه‌ای گفت: میزان تطبیق رشته تحصیلی با شغل و شایستگی و مهارت فرد با آن شغل، در آلمان 93 و در ژاپن 86 درصد بوده و این نرخ در ایران صفر است. اخوان ادامه داد: در ایران رشته تحصیلی فرد با شغل او هم‌خوانی ندارد؛ به همین دلیل می‌توان گفت سیستم کاری، صلاحیت حرفه‌ای ندارد. به گفته اخوان، این سیستم در اصفهان ارائه‌شده و مدیریت برنامه‌ریزی کشور برای ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای ملی در حال برنامه‌ریزی است. مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: تنها آموزشی که در زمان شیوع کرونا به‌جز چند روز متوقف نشد، آموزش دوگانه فنی‌وحرفه‌ای در اصفهان بود که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صنوف اجرا شد. مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه دوران شیوع کرونا را به چشم یک فرصت دیدیم، اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا سعی شد بر آموزش‌های مجازی و ایجاد مشاغل دیجیتال تأکید شود. او در پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر درباره وضعیت صلاحیت حرفه‌ای و ایمنی کاری کارگران ساختمانی، اظهار داشت: در استانداردهای مهارتی کارگران، موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کنیم و با توصیه شورای شهر در آموزش کارگران ساختمانی نگاه ویژه‌تری خواهیم داشت تا مشاغل آن‌ها پایداری بیشتری داشته باشد. اخوان با تأکید بر اینکه فنی‌وحرفه‌ای اصفهان در برون‌سپاری و مشارکت با بخش خصوصی رتبه اول کشور را دارد، گفت: روش‌های سنتی مهارت‌آموزی منسوخ‌شده و پاسخ‌گوی نیاز جامعه امروز نیست؛ بنابراین باید با برگزاری دوره‌های بازآموزی و ارتقای سطح، شیوه‌های نوین آموزشی را در دستور کار قرار داد. او با بیان اینکه باید در مشاغل آسیب‌پذیر تغییر رویکرد داشته باشیم، ادامه داد: با سیستمی چابک و نگاهی آینده‌نگر، باید مهارت‌آموزی را به‌روز و مشاغل نو را که بر پایه دیجیتال هستند، گسترش دهیم؛ زیرا مشاغل فیزیکی به‌تدریج حذف می‌شوند. مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر سیستم آموزش از بازار فاصله داشته باشد راندمانش پایین خواهد بود؛ به همین دلیل باید فاصله بین آموزش و صنایع را کم کنیم. او افزود: برای بهبود وضعیت مهارت‌آموزی، سیستم عرضه‌محور را به سیستم سفارش‌محور تبدیل کردیم و متناسب با نیاز بازار سیستم آموزشی را تغییر می‌دهیم.

از کارگران ساختمانی تا زنان سرپرست خانوار

در این جلسه، اصغر برشان، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر، بر پوشش بیمه و آموزش کارگران ساختمانی برای ارتقای مهارت و ایمنی آن‌ها تأکید کرد و از اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی و سایر نهادهای مرتبط درخواست کرد که اقدامات لازم را انجام دهند. او درباره عدم تکمیل ظرفیت بعضی از مراکز فنی‌وحرفه‌ای در اصفهان، گفت: تعدادی از مراکز فنی‌وحرفه‌ای در ســال‌هــای گــذشــتــه بــدون ظرفیت‌سنجی تأسیس و اکنون بدون استفاده رهاشده‌اند که نیاز است ظرفیت مجامع صنفی و اداره‌های کل مربوط برای استفاده از آن‌ها به‌کار گرفته شود. شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی هم گفت: مشاغل خانگی در بیشتر موارد متناسب با نیازهای روز و توسعه توانمندی‌های زنان نبوده و نیاز به اصلاح رویکرد دارد. به گفته او، اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان در حوزه مهارت‌آموزی برای کودکان و نوجوانان باید به‌گونه‌ای عمل کند که این موضوع برای این قشر به ارزش تبدیل شود. فتح‌اله معین، رئیس کمیسیون پایش و نظارت، با اشاره به مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی کارگران ساختمانی، اظهار داشت: مجریان ذی‌صلاح مطابق استانداردهای روز جهان عمل نمی‌کنند و به همین دلیل سرمایه ملی در صنعت ساختمان هدر می‌رود. او بر لزوم توجه به آموزش و رتبه‌بندی فعالان حوزه ساخت‌وساز از طریق آموزش‌های مجازی تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود دستورالعمل‌های ساخت‌وساز تا چه اندازه اجرا می‌شود و به همین دلیل باید فنی‌وحرفه‌ای با همکاری سازمان نظام‌مهندسی برای اجرای این استانداردها تلاشکند. کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به گذشت یک سال از انعقاد تفاهم‌نامه شهرداری اصفهان با کمیته امداد، بهزیستی و میراث فرهنگی استان درخصوص ایجاد شغل شایسته برای زنان سرپرست خانوار، گفت: برای تحقق اهداف تفاهم‌نامه به‌زودی دو مرکز تأسیس می‌شود که جای آموزش‌های شغلی و حرفه‌ای که متولی آن اداره کل فنی‌وحرفه‌ای است، در این تفاهم‌نامه خالی است. او از این اداره‌کل خواست تا بدون در نظر گرفتن نفع مادی در چهارچوب تفاهم‌نامه اقدام کند. فریده روشن، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی هم با تأکید بر لزوم ایجاد آموزش‌های مهارتی مجازی با همکاری سازمان فاوای شهرداری، گفت: نیاز است در شرایط شیوع کرونا برای هوشمندسازی شهر تلاش کرده و برای بخش‌ها و رشته‌های مختلف محتواهای موردنیاز تولید شود.

رونمایی از تمبر پایتختی اصفهان

یکشنبه این هفته و در جلسه علنی، از تمبر «اصفهان پایتخت مهارت کشور» با حضور مدیران کل فنی‌وحرفه‌ای و پست استان و اعضای شورای شهر در صحن علنی شورا رونمایی شد.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ترنج مدرس

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط