ایران مهمان آی‌تی‌بی مجازی برلین

سال گذشته همین موقع‌ها فعالان صنعت گردشگری در تدارک آماده‌سازی مقدمات سفرشان به برلین بودند و پاویون ایران هم قرار بود مثل سال قبل‌تر، در یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا برپا شود؛ اما سه روز مانده به افتتاح، یعنی اوایل اسفندماه، همه چیز متوقف شد. حالا پس از یک سال وقفه قرار است در رویداد مجازی با عنوان بورس بین‌المللی گردشگری «آی‌تی‌بی» برلین ما هم مثل شماری از کشورها حضور مجازی داشته باشیم. آیا ایران می‌تواند با فعالیت‌های خلاقانه مجازی برگ برنده‌ای در این رویداد رو کند؟!

هیاهو زیاد بود. خبرهای ضد و نقیض هم زیاد می‌رسید. آلمانی‌ها دوست نداشتند مهم‌ترین نمایشگاه حوزه گردشگری‌شان را تعطیل کنند؛ اما کرونا قدرتمندتر از این حرف‌ها بود و البته که آلمانی‌ها هم باهوش‌تر و موقعیت‌سنج‌تر! خلاصه این‌که نمایشگاه گردشگری«آی‌پی‌سی‌سی» برلین سال گذشته برگزار نشد و تصمیم برای لغو تا سه روز قبل از افتتاحیه اعلام نشده بود. شماری از گردشگران کشورهای مختلف هم از یک هفته قبل راهی برلین شده بودند تا به موقع بتوانند فعالیت‌هایشان در نمایشگاه را آغاز کنند؛ حتی غرفه‌ها هم تا حدودی آماده شده بودند؛ ولی… امسال ماجرا فرق می‌کند. از الان مشخص است که برلین برای دومین سال پیاپی نمی‌تواند میزبان فعالان صنعت گردشگری باشد؛ اما قرار هم نیست همه‌چیز متوقف بماند. فکر بکری به سر آلمانی‌ها زده که بتوانند بخشی از خسارت‌ها را جبران کنند و حرکت نویی هم انجام دهند. نمایشگاه«آی‌تی‌بی» برلین که در ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در ۲۰۲۱ مجازی برگزار شود. این نمایشگاه که از ۱۹۶۶ درحال برگزاری بوده، به بورس بین‌المللی گردشگری معروف است و از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری جهان به‌شمار می‌آید. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. برآورد شده بود ITB در ۲۰۲۰ حدود هفت‌بیلیون یورو درآمد کسب کند. ما در سرویس گردشگری روزنامه اصفهان زیبا در دو سال اخیر گزارش‌های مختلفی از این رویدادبرایتان منتشر کرده‌ایم. دو سال پیش، گزارشمان از بازدید مجازی رویداد بود. سال گذشته گزارش‌هایی از هیاهوهای لغو شدنش و فعالیت‌هایی که انجام شد بود و امسال هم حتما با جزئیات به این رویدادمی‌پردازیم.

کرونا مانع درآمدزایی‌های گردشگری آلمان نمی‌شود

در مطلبی که ماه اکتبر اعلام شد، از مجازی‌بودن نمایشگاه خبر دادند. نه فقط بخش‌های مجازی، بلکه به‌طور کامل آنلاین برگزار خواهد شد. نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱  (۱۹ تا ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹) برای نخستین‌بار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از ۸۰۰ تا ۲۵هزار یورو تعیین شده است. بلیت‌های تکی برای هر رویداد با قیمت ارزان‌تر و دانشجویی نیز عرضه می‌شود.
حالا ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در جدیدترین گفت‌وگویش با ایسنا اعلام کرده که در مشارکت با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جامعه گردشگری الکترونیک، مسئولیت حضور مجازی ایران را برعهده دارد. او توضیح داد: ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی آغاز کرده‌ایم. ثبت‌نام اولیه در نمایشگاه انجام شده و منتظر پایان تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت‌نام تکمیل شود. تصمیم گرفتیم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکت‌کنندگان در قالب غرفه‌ای به نام ایران، رایزنی‌ها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکت‌کنندگان قائل نیست؛ بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی می‌تواند در ITB شرکت کند.

۲۰هزار یورو؛ هزینه حضور ایران در برلین

تا اینجا متوجه شدیم که نمایشگاه مجازی است؛ اما فکر می‌کنید هزینه غرفه‌ها چقدر است؟! به روایت پورفرج، هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه ۲۰۲۱ آلمان ۲۰هزار یورو است و هر شرکت‌کننده که از طریق این غرفه در نمایشگاه شرکت کند، ۳۰۰ یورو پرداخت می‌کند و به همه فضاها و امکانات نمایشگاه دسترسی خواهد داشت؛ درحالی که کمترین هزینه حضور انفرادی یک توراپراتور  در این نمایشگاه با امتیاز و امکانات محدود، ۸۰۰ یورو است. پورفرج البته در گفت و گویش این نکته را هم اضافه کرده که بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی مشخص شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم؛ وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمی‌دهد. فهرست توراپراتورها و شرکت‌ها در هر غرفه مشخص است. بازدیدکنندگان پس از تهیه بلیت، می‌توانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکت‌ها و کشورها را مشاهده کنند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی کنند. علاوه‌بر این، شرکت‌کنندگان در فضایی که خریده‌اند، می‌توانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگربازدیدکنندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.

ایران نباید حضور ۲۶ساله‌اش در «آی‌تی‌بی» را نادیده بگیرد

به روایت پورفرج، جامعه تورگردانان سال گذشته کمکی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فعالیت‌های تبلیغاتی ایران دریافت کرده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانس‌های کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزار کنیم؛ اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی که ویروس کرونا به‌وجود آورد، ما را بر آن داشت تا فعلا آن برنامه را متوقف کنیم و کمک وزارتخانه را در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری صرف کنیم.
رئیس جامعه تورگردانان ایران همچنین تصریح کرد: آلمان، بازار قدیمی ایران است و از بین کشورهای اروپایی بیشترین گردشگر را در ایران دارد. ما حدود ۲۶ سال است که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری این کشور حضور داریم و اگر امسال غایب می‌شدیم از کشورهای دیگر خیلی عقب می‌افتادیم و بیشتر آسیب می‌دیدیم. با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد مذاکره شدیم تا در قالب غرفه ایران در نمایشگاه مجازی امسال حضور داشته باشیم، قرار شد جامعه گردشگری الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارتاپ‌ها در آن، در این مسیر ما را همراهی کند.

اینترنت پرسرعت و محتواهای مجازی قوی می‌خواهیم

اما ایران با چه ابزارهایی قرار است در این نمایشگاه شرکت کند؟! این پرسشی است که اگر پاسخ‌های خلاقانه و هوشمندی برایش نداشته باشیم، تمام رشته‌هایمان پنبه می‌شود! پورفرج هم از لزوم تولید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس برای نمایشگاه گفته و تأکید کرده است که جامعه تورگردانان به‌عنوان میزبان در رویداد، روی محتواهای مجازی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی تأکید دارند.او علاوه بر تجربه مجازی این نمایشگاه، اختصاص فضایی از غرفه ایران به گردشگری سلامت را از تازه‌ترین اقدامات ایران در ITB ۲۰۲۱ ذکر کرد و افزود: یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه امسال آلمان، گردشگری سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تأکید دارد، به نمایش بگذاریم. به‌هر حال این تجربه نخست ماست و حتما اشکال‌هایی خواهیم داشت؛ ولی تلاش می‌کنیم با کمترین ضریب خطا پیش برویم؛ البته در این میان نگرانی‌هایی از بابت سرعت اینترنت داریم. در همین مدت که روابط گردشگری کشورها مجازی شده است، برای هر ارتباط کلی مشکل داریم و یک جلسه را بدون قطعی اینترنت نمی‌توانیم برگزار کنیم. از حالا نگرانیم اگر ۵۰ شرکت هم‌زمان بخواهند در یک نمایشگاه آنلاین شوند یا کلیپ پخش کنند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد. پورفرج در پایان گفت: باید ابراز امیدواری کنیم همان‌طور که رئیس جامعه تورگردانان از وزیر میراث درخواست کرده، دست‌کم برای دوره محدود نمایشگاه مجازی اینترنت پرسرعت در اختیار آژانس‌های شرکت‌کننده این نمایشگاه قرار دهند تا ایران از این حضور گران‌قیمت مجازی درنماند!