بازار ابزارفروشان اصفهانی کساد شده است

بازار ابزار و یراق‌آلات اصفهان شرایط خوبی ندارد و اگر گذرتان به خیابان صمدیه یا صارمیه خورده باشد، خلوتی بازار ابزارآلات را خواهید دید. کرونا، محدودیت و تعطیلی، گرانی‌های اخیر و رشد نرخ ارز طی دو سال گذشته باعث شده تقاضا برای ابزار به کمترین میزان برسد. تاجایی که کسبه این وضعیت بازار را بی سابقه می‌دانند. همچنین باید به کاهش ساخت‌وساز اشاره کرد که تأثیر بسزایی در وضعیت بازار ابزارآلات دارد. از طرفی قیمت ابزارآلات ایرانی و وارداتی افزایش چشمگیری یافته است که این موضوع کسادی بیشتر کسب‌وکارهای این صنف را به همراه دارد.

اگر در خیابان‌های صمدیه و صارمیه تعدادی از کسبه را گرداگرد هم دیدید که خاطره تعریف می‌کنند، تعجب نکنید! کسادی بازار و نبود مشتری باعث شده بازار ابزارآلات کساد شود. خیابان صمدیه و صارمیه بورس ابزارفروشان اصفهان است که از اواخر سال 98 تا به امروز به‌خاطر محدودیت‌ها کرونایی و تعطیلی‌ها روزگار خوبی را نمی‌گذرانند. البته از تأثیر گرانی‌ها در کسادی بازار ابزار نباید غافل شد و در این آشفته‌بازار وضعیت نابسامان اقتصادی کمتر کسی به فکر خرید ابزار می‌افتد.
پیاده‌روهای این دو خیابان خلوت است و به گفته بازاریان مدت‌هاست که این خیابان و کوچه‌ها شلوغی به خود ندیده‌اند! فروشگاه‌داران قسمتی از اجناس خود را جلوی درب مغازه چیده‌اند، تعدادی از کسبه روی صندلی بیرون فروشگاه نشسته‌اند و با هم‌چراغان خود صحبت می‌کنند یا چشم‌انتظار مشتری هستند.
یکی از کسبه که از ظاهر او مشخص است سن بالایی دارد، سر تکان می‌دهد و در توصیف شرایط بازار فقط به گفتن کلمه « افتضاح» اکتفا می‌کند.

دیگر کسی اسم این بازار را هم به یاد ندارد

هنرمند، یکی از فعالان صنف ابزارفروشان به اصفهان زیبا می‌گوید: «مگر کسی به یاد دارد که بازاری به اسم بازار ابزار وجود داشت؟! در دو سال گذشته بازار ابزار، حال و روز خوبی نداشته و رنگ رونق را به خود ندیده است. همه ما این چند وقت درگیر پاس‌کردن چک‌های برگشتی خود بوده‌ایم!»
 رجبی یکی از هم‌چراغ‌های هنرمند در خیابان صمدیه نیز می‌افزاید: «من تازه‌ وارد این بازار نشده‌ام، ولی به یاد ندارم چنین وضعی را در بازار دیده باشم. بعضی روزها کل فروش ما حتی به 100 هزار تومان هم نمی‌رسد و این رقم برای ابزارفروش، یعنی فاجعه!»
یزدان‌خواه با موهای گندمی که در همین خیابان ابزار فروشی دارد نیز در ادامه صحبت‌های هم‌چراغ خود می‌گوید: «مصالح که گران شد، ساخت‌وساز کم شد. بیشتر فروش ماهم به ساخت‌وساز باز می‌گردد مثلا خود من تا چند سال قبل بیشتر فروشم سیم جوش بود. ولی الان یک یا دو نفر در هفته شاید برای خرید سیم جوش به مغازه‌ام بیایند.»
آن سوی خیابان دسته‌ای کسبه دور هم جمع شده و دست می‌زنند، در میان آن پیرمردی با لهجه ترکی آهنگی شاد می‌خواند! این آقا که گویا فامیلش حضرتیان است، پس از اتمام آهنگ خود با لبخندی تلخ به اصفهان زیبا می‌گوید: «ما خیلی وقت است که از بازار پررونق با دخل‌های پر خداحافظی کرده‌ایم. اصلا یادمان رفته بازار پر رونق چه شکلی بود! خود من که می‌خواهم مغازه را جمع کنم و برم توی کار آهنگ و کنسرت!»

راهکار مغازه‌دارها؛ تغییر شغل

با این اوصاف وضعیت بازار ابزار در اصفهان بسیار نابسامان است و فعالان زیادی در این صنف مانند اصناف دیگر به فکر تغییر شغل افتاده‌اند. در این بین گرانی ابزار هم به آشفتگی بازار دامن می‌زند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ابزار تا چند سال قبل وابستگی شدیدی به واردات داشت؛ ولی در سال‌های اخیر بخش زیادی از ابزارآلات در داخل کشور تولید شده است.
باوجوداین، جهت تأمین دسته‌ای از ابزار و یراق‌آلات هنوز به واردات نیاز است.
بر اساس آمار واردات ۱۲ماهه گمرک در سال گذشته انواع ابزار مغناطیسی و الکترومغناطیسی به ارزش دلاری ۱۱میلیون دلار  به کشور وارد شده است که ارزش واقعی آن ۲۳۰میلیارد تومان است، این اعداد در بخش ابزارهای دستی و پرمصرف ۲۲ میلیارد تومان است.
بازاریان معتقدند افزایش نرخ ارز و معضلات ترخیص جنس از گمرک بر گرانی اجناس خارجی دامن می‌زند و به دنبال این مشکلات، قیمت‌ها در طول سال گذشته چند برابر بالا رفته است.
 ابزارآلات تولید داخلی نیز از گرانی در امان نمانده‌اند و شاید بی‌دلیل نیست که حمیدیان، یکی از کسبه قدیمی خیابان صارمیه درمورد اوضاع و احوال بازار این‌گونه توضیح می‌دهد: «ابزار بی بازار! دیگری نه بازاری هست، نه مشتری، نه