بازار مسکن بی‌هوش شد

بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان از کاهش چشمگیر معاملات از ابتدای سال تابه‌حال حکایت دارد. فعالان بازار عقیده دارند تقاضایی در بازار وجود ندارد و همه فروشنده هستند. در این میان قراردادهای رهن و اجاره بازار را گرم نگه‌داشته است؛ ولی تقاضایی برای خرید خانه و آپارتمان وجود ندارد. مشاوران املاک دلایل مختلفی را برای توجیه این کاهش تقاضا بیان می‌کنند: عده‌ای معتقدند در این ماه‌ها خریداران منتظر نتیجه مذاکرات وین هستند؛ بخشی از فعالان بازار می‌گویند خریدار منتظر است تا نرخ دلار در دولت بعدی مشخص شود و برخی افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش توان خرید را عامل کاهش تقاضا در بازار مسکن می‌دانند.

افرادی که آبان گذشته برای خرید املاک شهر صف می‌کشیدند، چرا امروز در بازار حضور ندارند؟ نوروزانی، یکی از مشاوران املاک باسابقه شهر، در پاسخ به این پرسش‌ها بیان کرد: «مشتریان بازار مسکن را در آبان سال گذشته جا گذاشتیم، حالا دیگر همه فروشنده‌اند.»
بخشی از فعالان بازار عقیده دارند بازار مسکن اصفهان چشم‌انتظار مذاکرات وین است؛ زیرا در صورت مثبت‌بودن مذاکرات، قیمت مسکن احتمالا ریزشی خواهد شد.  قاسمی، یکی از فعالان بازار، دراین‌باره اظهار کرد: «مشتریان دست‌به‌نقد ما هم دست نگه‌داشته‌اند تا نتیجه مذاکرات وین را ببینند. آن‌ها می‌گویند درهرصورت توافق صورت می‌گیرد و فردای توافق قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان کاهشی خواهد شد.» انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در کنار مذاکرات وین، یکی دیگر از دلایل رکود فعلی بازار است. بدون درنظرگرفتن نتیجه انتخابات، داده‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشان می‌دهد همیشه پس از روی کار آمدن دولت جدید، نوسان‌ها در بازارهای مختلف آرام می‌گیرد. افرادی هم مدعی‌اند در دولت بعدی شاید دلار نزولی باشد و از دلار 20 یا 15 هزارتومانی می‌گویند که بر قیمت مسکن مؤثر است.
نوروزانی دراین‌باره اظهار کرد: «قیمت تمام‌شده هر مترمربع بنای مسکونی حدود هشت‌میلیون تومان است؛ ولی عده‌ای می‌گویند با دلار 20هزارتومانی قیمت ملک 20درصد کاهش پیدا می‌کند؛ برای همین با دلار 24هزارتومانی خرید نمی‌کنند.»
قاسمی نیز با تأیید نظر نوروزانی درباره انتظار برای کاهش قیمت مسکن به دلیل ریزش احتمالی دلار، به اصفهان‌زیبا گفت: «مشتری زنگ‌زده و می‌گوید گوشی آیفون 12 پرومکس از 47میلیون به 38میلیون تومان رسیده است. او استدلال می‌کند مسکن نیز باید به همین صورت ارزان شود.» با این اوصاف تعداد زیادی از فعالان بازار مسکن کاهش قدرت مردم را عامل رکود فعلی می‌دانند. نوروزانی دراین‌باره بیان کرد: «ما در اصفهان بیش از چندصدهزار نفر متقاضی خرید مسکن داریم؛ ولی پول خرید ندارند. درد واقعی مسکن، نه وین است و نه نرخ دلار؛ پول است، پول.» افزایش قیمت مسکن طی سال‌های گذشته باعث شده است تا بخشی از خریداران از بازار مسکن اصفهان حذف شوند. سه سال قبل با بودجه‌ای کمتر از 100میلیون تومان در مناطق مختلف شهر آپارتمان معامله می‌شد و با بودجه‌ زیر 300میلیون تومان در محله‌هایی مانند ولیعصر یا سیمین آپارتمان‌های نوساز بزرگی می‌فروختند؛ ولی امروز پیداکردن آپارتمان با قیمتی کمتر از یک‌میلیارد تومان در بازار مسکن کار ساده‌ای نــیــســت. در محله‌های ولیعصر و سیمین نیز آپارتمان‌های نوساز معمولا بیشتر از دومیلیارد تومان قــیــمــت‌گذاری می‌شوند.