بسته تشویقی شش‌مرحله‌ای برای ۱۴۰۰

مباحث مربوط به درآمد شهرداری‌ها گفت‌وگوهای پیچیده‌ای است که نادر آخوندی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان، از آن سخن می‌گوید. او که معتقد است باید به سمـت کسب درآمد پایدار برای شهرداری‌ها حرکت کرد، در خصوص کسب درآمد ایــن نهاد عمومی غیردولتی توضیح داد و گفت: شهـرداری یکی از دستگاه‌هـای کـشـور است کـــه درآمد و هزینه‌هایش با خودش است؛ اما با توجه به دولتی‌بودن کشور، باور این موضوع برای مردم سخت است. با اینکه مردم قبض عوارض را پرداخت می‌کنند؛ اما هـنـوز فـکـر می‌کـنند شهرداری نهادی دولتی است و از دولت بودجه دریافت می‌کند.

تاریخ انتشار: 01:37 - شنبه 1400/02/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

آخوندی گفت: شهرداری برای تبلیغ، فرهنگ‌سازی و درگیرکردن مردم برای پرداخت عوارض تلاش می‌کند. بنا به گفته او، دلیل اصرار بر این موضوع، کاهش هزینه خسارت به امکانات شهر بابت رفتارهای نامناسب، افزایش فرهنگ استفاده از خدمات عمومی و توجه‌دادن مردم به این موضوع است که هزینه خدمات از جیب خودشان پرداخت می‌شود و افزایش مشارکت مردم در پرداخت عوارض بسیار بوده است.

 زیادبودن هزینه‌های شهر

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه هزینه‌های شهر زیاد است، افزود: سال گذشته هزینه شهرداری حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که باید از ۲ میلیون شهروند دریافت می‌شد. آخوندی با اشاره به اینکه در دنیای پیشرفته درآمد پایدار شهرداری در قالب عوارض نوسازی یا داشتن کارخانه و مالیات بر ارزش‌افزوده است، تصریح کرد: نوع رفتار و برخورد دولت محلی با پرداخت یا عدم پرداخت عوارض به‌نوعی است که تقریبا کسی از پرداخت عوارض امتناع نمی‌کند؛ چون شهروندان در قبال پرداخت‌نکردن عوارض خدماتی دریافت نمی‌کنند و مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

 بلاتکلیفی لایحه اصلاح درآمد

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه سیستم پیشرفته در دنیا به‌صورت درآمد پایدار است، گفت: متأسفانه در کشور ما از سال ۶۱ بودجه شهرداری‌ها یک‌باره قطع شد و بهترین و راحت‌ترین گزینه برای کسب درآمد تراکم، زمین و ملک بود. اوایل کار درآمد شهرداری‌ها از این طریق خوب بود؛ چون ظرفیت شهر برای ساخت‌وساز زیاد بود؛ اما به‌مرور معضلات این نوع کسب درآمد خودش را نشان داد. تخلفات و عدول از طرح تفصیلی و طرح‌های شهرسازی و پیشرفته پایدار شهری یکی از معضلات این روش کسب درآمد بود؛ اما این ارثی است که به مدیریت شهری رسیده بود. آخوندی در ادامه با اشاره به مطرح‌شدن لایحه اصلاح درآمد شهرداری‌ها که سال‌هاست در مجلس خاک می‌خورد، اظهار کرد: سال‌ها در شورای عالی استان‌ها، کمیته کلان‌شهرها و مجلس، اصلاحیه‌ای برای درآمد پایدار مطرح شد تا درآمد شهرداری از موضوع تراکم و عوارض خارج شود؛ اما هنوز این اصلاحیه راه به‌جایی نبرده و بلاتکلیف مانده است. او اضافه کرد: مردم باید درهرصورت برای اداره شهر مشارکت داشته باشند؛ البته هرچه درآمد پایدار نوسازی، کسب و پیشه و آلایندگی که در دنیا مرسوم است بیشتر باشد، درآمد پایدار بیشتر خواهد بود؛ اما در حال حاضر ناچاریم روی عوارض ساختمانی کار کنیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم. در سال‌های اخیر تلاش کردیم به سمت کاهش درصد عوارض نوسازی حرکت کنیم؛ اما هنوز این درصد بالاست.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با تأکید بر این‌که عوارض ساختمانی ناشی از ساخت‌وساز در دنیا صفر است، گفت: در کشورهای پیشرفته وقتی پروانه صادر و ساخت‌وساز انجام می‌شود، عوارض نوسازی برای آن تعریف می‌شود. این عدد آن‌قدر زیاد است که فرد نمی‌تواند خانه را خالی و برای سرمایه‌گذاری رها کند و باید آن را سریع اجاره دهد یا بفروشد. همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت مسکن و اجاره در کشورهای اروپایی افزایش پیدا نکند؛ البته به مبلغ عوارض نوسازی در لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها توجه شده تا عوارض ساختمانی کاهش یابد و عوارض نوسازی افزایش پیدا کند؛ اما این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده و ابلاغ نشده است. آخوندی گفت: جذب سرمایه‌گذار در موضوع ساختمان، فراهم‌کردن شرایط برای جذب انبوه‌سازان و تمایل آن‌ها برای ساخت‌وساز یکی از منابع درآمد شهرداری‌هاست. او با اشاره به اینکه باید به توسعه و درآمد شهری هم‌زمان توجه داشته باشیم، افزود: برای تأمین هزینه‌ها با توجه به شرایط موجود، بازار مسکن را ارزیابی و عوارض را بر اساس آن تعدیل می‌کنیم. بااین‌حال باید با مشاوره با انبوه‌سازان و اساتید دانشگاه شرایطی را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کنیم؛ اگر شرایط مهیا شود و فعالیت‌های ساختمانی رونق بگیرد،  ۲۵۰ شغل در موضوع ساختمان ایجاد می‌شود که این موضوع به اقتصاد شهر و شهرداری کمک می‌کند و باعث افزایش درآمد شهرداری، کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات اجتماعی برای شهر خواهد شد. مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان تصریح کرد: هر سال جلساتی برای جذب سرمایه‌گذار در شهر برگزار می‌کنیم، شرایط بازار را می‌سنجیم و حال اقتصادی شهر را از صاحب‌نظران جویا می‌شویم و برنامه‌ریزی می‌کنیم. آخوندی افزود: در سال ۹۸ با توجه به پیش‌بینی رونق اقتصاد بازار مسکن، عوارض را تا ۷۰درصد افزایش دادیم؛ البته انبوه‌سازان اعلام نارضایتی کردند و با توجه به کرونا و بازارهای سرمایه‌گذاری مثل بورس، ارز و طلا سیاست‌هایی را تعریف کردیم تا شرایط برای انبوه‌سازان نیز مهیا شود.

ارائه بسته تشویقی

آخوندی با اشاره به ارائه بسته تشویقی برای سال99 خاطرنشان کرد: سال99 تدابیر هوشمندانه‌ای در نظر گرفته‌ایم که موفق به کسب درآمد و ارائه خدمات خوبی در سال گذشته شد. او ادامه داد: در سال ۹۹ با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کردیم روند مسکن تا دو سال آینده در یک آرامش به سر ببرد، تصمیم گرفتیم عدد تراکم سال 1400 نسبت به سال ۹۹ تنها ۱۵درصد افزایش قیمت داشته باشد. مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان از ارائه بسته تشویقی شش‌مرحله‌ای برای جذب سرمایه‌گذار و رونق ساخت‌وساز در سال 1400 خبر داد و گفت: دو ماه اول سال در این بسته تشویقی، ۱۰۰درصد رشد برای تراکم هدیه دادیم؛ به همین ترتیب دو ماه بعد ۸۰درصد، دو ماه بعد ۶۰درصد و هر دو ماه ۲۰درصد کاهش هزینه خواهیم داشت که تا پایان سال به صفر خواهد رسید، البته برای ماه‌های اول سال ۱۵درصد افزایش قیمت و ۲۰درصد پرداخت نقدی خواهیم داشت که پرداخت نقدی را سه ماه تقسیط کردیم که ۳۵درصد اهدا برای انبوه‌سازان خواهد داشت و بسیار کمک‌کننده است. این بسته برای صدور پروانه، گواهی عدم خلاف، پایان کار و ماده ۱۰۰ هم قابل‌اجراست و شهروندان می‌توانند از این بسته استفاده کنند.  آخوندی با اشاره به اینکه معمولا در سه‌ماه ابتدای سال از صدور پروانه، درآمدی کسب نمی‌شود، بیان کرد: اصولا سه ماه اول سال چندان درآمدی نخواهیم داشت؛ چون معمولا پروانه‌های اسفند در حال بررسی است و کمتر به درآمد می‌رسیم؛ اما با اجرای پروژه بسته‌های تشویقی، تجربه موفقی در سال گذشته داشتیم و درآمدهای خوبی عاید شهرداری شد. امیدواریم امسال هم با اجرای این بسته‌های تشویقی درآمدهای خوبی داشته باشیم. مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به ارائه خدمات الکترونیکی برای پرداخت عوارض و صدور پروانه، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها فراهم‌آوردن شرایط الکترونیکی کردن خدمات برای مردم است تا مباحث مالی در کمترین زمان انجام شود و اقدامات نظام‌مهندسی، بیمه و طراحی در زمان مناسب‌تری انجام گیرد. آخوندی افزود: طرحی با عنوان صدور پروانه دومرحله‌ای مطرح‌شده و در دست بررسی است تا شهروندان در زمان کمتر و با سرعت بیشتری کارهای ساختمانی را انجام دهند. آخوندی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند درصد از درآمد شهرداری پایدار است، گفت: شهرداری روش‌های مختلفی برای کسب درآمد دارد که بخش پایدار آن از راه ساخت‌وساز است و بخشی دیگر از راه تأمین بازارهای مالی و پولی مانند خرید اوراق مشارکت برای قطار شهری و احیای بافت فرسوده و بخشی دیگر از راه منابع غیر نقدی مانند جذب مشارکت‌ها، خرید آپارتمان، زمین و ملک تجاری تأمین می‌شود. می‌توان گفت ۲۰درصد درآمد شهرداری پایدار و ۲۰درصد از منابع سیاستی مانند مشارکت، وام و فروش اموال غیرمنقول به دست می‌آید که بر اساس بودجه و سیاست‌ها قابل‌تغییر بوده و مابقی از راه درآمدهای ساختمانی است. نمی‌توان گفت همه آن‌ها درآمد ناپایدار است؛ چون ۲۰ تا ۴۰ درصد آن روند توسعه شهری است که باید برای آن پروانه صادر شود، پس ناپایدار نیست. بخشی هم که اقتصاد شهر و اقتصاد ملی را در برمی‌گیرد و شامل بازار مسکن هم می‌شود، ۵۰درصد است و نمی‌توان گفت همه درآمد ساختمانی ناپایدار است. مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در ادامه از حذف قبوض کاغذی عوارض شهرداری خبر داد و اظهار کرد: امسال عوارض نوسازی، کسب و پیشه و عوارض خودرو با ارسال پیامک الکترونیکی انجام خواهد شد و امیدواریم مردم نیز قبوض را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند و تلاش می‌کنیم تا مرداد این روند به‌صورت کامل اجرا شود. در حال حاضر مراحل ابتدایی صدور پیامک قبوض عوارض خودرو در حال انجام و مقدمات برای ارسال پیامک مهیا شده است؛ البته برای ارسال پیامک به اطلاعات تلفن همراه شهروندان نیاز است که شهرداری با مشکل مواجه است؛ البته تلاش کردیم با رایزنی با سایر ارگان‌ها و درخواست مشارکت مردم بتوانیم اطلاعات شهروندان را داشته باشیم و با همکاری آن‌ها قبوض را به‌راحتی برای مردم ارسال کرده و از این طریق به رشد درآمد پایدار شهر کمک کنیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهرا احمدی

برچسب‌های خبر