تجلیل از سازمان‌های برتر در تعالی سازمانی

آیین فرایند جشنواره تعالی سازمانی شهرداری اصفهان با حضور شهردار، مدیران ارشد شهری و مسئولان سازمان‌های وابسته به شهرداری در کتابخانه مرکزی برگزار و در پایان از سازمان‌های برتر تجلیل شد. در این آیین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان حوزه برنامه‌ریزی و پژوهش شهرداری، ورود به موضوع ارزیابی برای شهرداری اصفهان را ضروری دانست و گفت: شهرداری، مجموعه‌ای پرجمعیت است و با این اقدام در آینده، شاهد نتایج خوب ارزیابی تعالی سازمانی خواهیم بود؛ چراکه شهروندان در این اقدام سود می‌برند. علیرضا نصر اصفهانی افزود: ارزیابی، نقاط ضعف و قدرت سازمـان‌های مختلف را نشان می‌دهد که ما با استفاده از آن می‌توانیم شرایط را برای شهروندان بهبود بخشیم.

او تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند اقدامات بیشتری در مواجه‌شدن با ارباب رجوع در شهرداری هستیم و همه باید بکوشیم تا این وضعیت بهبود پیدا کند. اگر ارباب رجوع رضایت نداشته باشد، خدمات شهرداری نیز دچار مشکل خواهد شد و این موضوع نشانگر این است که مدیریت شهری مأموریت خود را به بهترین شکل انجام نداده است. همه باید دست در دست هم دهیم تا وضعیت بهتر شود، نباید بگذاریم روزهایمان شبیه به هم باشد. نصر اصفهانی با بیان اینکه ما هرچه تلاش و برنامه‌ریزی کنیم بازهم جای کار وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید هر روز رو به جلو گام برداریم و اقدامات بزرگی را رقم بزنیم؛ زیرا نهادها شایسته این اقدامات هستند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: موضوع تعالی سازمانی در کمیسیون تلفیق بیان شد و همه اعضای شورا تأکید داشتند که این کار با قدرت بیشتری انجام شود؛ زیرا این ارزیابی تفاوت افراد وظیفه‌شناس را نسبت به دیگران نشان می‌دهد.

مدیران شهری به استراتژی‌های لازم مجهز باشند

شهردار اصفهان در این آیین با اشاره به اینکه شهرداری یک مؤسسه عمومی غیردولتی و دارای ویژگی‌های خاصی است، اظهار کرد: شهرداری دستگاهی خدمات‌رسان است و باید در این زمینه چابک و سریع عمل کند. قدرت‌اله نوروزی با بیان اینکه مسئولان شهرداری باید انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند مشکلات را اصلاح کنند، افزود: مـسـئـولان شــهـــری باید خلاق و نوآور باشند تا شاهد اتفاق‌های خوبی در شهر شاهد باشیم.
او با اشاره به اینکه شهرداری دستگاهی واحد و یکپارچه است، اظهار کرد: مدیران شهری باید علاوه بر استراتژی‌های لازم، اهداف و چشم‌اندازهایی داشته باشند تا بتوانند مأموریت‌های خود را به بهترین شکل انجام دهند. شهردار اصفهان گفت: در این سه سال که اقدامات شهرداری ارزیابی شد، جدول آنالیزی وجود نداشت؛ اما به اعتقاد من باید به این موضوع توجه شود تا با استفاده از این جدول، سازمان‌ها و نهادها نقاط ضعف و قدرت خود را کشف کنند. نوروزی با اشاره به اینکه ارزیابی سازمانی باعث می‌شود نقاط ضعف و قدرت سازمان‌ها شناسایی شود، تصریح کرد: آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدها یکی دیگر از نتایج ارزیابی‌هاست؛ چراکه می‌توانیم با استفاده از ارزیابی استانداردهای لازم را بشناسیم. او در ادامه از افرادی که در این راستا تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: ارزیابی، اقدامی بزرگ محسوب می‌شود و برگزاری آن بسیار دشوار است. او با بیان اینکه شهرداری اصفهان در اولین دوره ارزیابی تعالی سازمانی، سه ستاره دریافت کرد، ادامه داد: این مجموعه در سال دوم و سوم، چهارستاره شد، ما باید این دوره‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم و دریابیم چه چیزی باعث این پیشرفت شده است که آن‌ها را بهبود بخشیم تا شاهد اتفاق‌های بهتری باشیم. امیدوارم شهرداری در سال آینده رتبه بهتری را دریافت و تندیس کسب کند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید گزارشی مکتوب به تمام مدیران سازمان‌ها ارسال شود، بیان کرد: در بخش فضای سبز، اتفاق‌های خوبی رخ داده است که باید به نقاط قوت آن توجه کرده و آن‌ها را بهبود بخشیم و سعی کنیم نقاط ضعف موجود را برطرف کنیم. نوروزی با اشاره به برگزاری رویداد «هر یکشنبه، یک افتتاح» گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، افتتاحیه‌های شهرداری پیوسته در حال انجام بوده است. شهرداری آمادگی دارد حتی هر روز یک افتتاح داشته باشد و با این کار امید را به مردم هدیه دهد؛ زیرا این روزها باید امید در دل مردم ایجاد شود تا شاهد کشوری بانشاط باشیم. او خاطرنشان کرد: شهرداری حریم مشخصی دارد که در آن چهارچوب به بهترین شکل به وظایف خود عمل می‌کند و افراد نباید اخبار اشتباهی منتشر کنند. نوروزی با بیان اینکه باید از امکانات به صورت کامل استفاده کنیم تا در شهر کمتر شاهد ناامیدی در بین مردم باشیم، گفت: انجام اتفاق‌های بزرگ عمرانی در شهر می‌تواند نقطه امیدی برای مردم باشد.

 پیشگامی شهرداری در راستای ارزیابی تعالی سازمانی

در پــایـــان این آیــیــن، مـعــاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ضمن تشکر از شورای شهر و شهردار اصفهان گفت: همه تلاش کردند تا این کار به سرانجام برسد و در آینده نیز ما شاهد نتایج خوبی خواهیم بود؛ زیرا اتفاق بزرگی رخ داده است. علیرضا صادقیان افزود: زمانی که به شهرداری ورود پیدا کردیم جای تعالی سازمانی خالی بود؛ اما اکنون این موضوع به نتیجه رسیده و مهم موضوع ارزیابی است و دریافت جایزه، ارزش زیادی ندارد.
او با بیان اینکه چنین برنامه‌هایی با رویکردهای متفاوت در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود، تصریح کرد: در ایران پس از انقلاب این کار آغاز شد. ابتدا صنایع ارزیابی شد و سپس نهادهای خدماتی در این رویداد شرکت کردند. اکنون شهرداری اصفهان در این راستا پیشگام و راه را برای آیندگان باز کرده است. به همه نهادها توصیه می‌شود در این زمینه وارد عمل شوند. معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: ارزیابان شهرداری این مدل را عملیاتی کردند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند که این موضوع نشان‌دهنده تربیت ارزیابانی خوب توسط شهرداری اصفهان است. صادقیان بیان کرد: تمام سازمان‌ها با موضوع‌هایی مشخص و دقیق وارد عمل می‌شوند تا مقایسه روی آن‌ها انجام شود. ابتدا تنها شهرداری اصفهان ارزیابی شد؛ اما پس از آن سازمان‌ها نیز به آن اضافه شدند. تمام این اقدامات به نفع مردم است.
در پایان این آیین از سازمان‌های برتر شهرداری تجلیل شد.