تفاوت به رنگ مدال

وضعیت کرونا شرایط متفاوتی را برای تمرینات ورزشکاران پارالمپیکی و دارای شانس سهمیه المپیک ایجاد کرده؛ اما ورزشکاران اصفهانی از تصمیم‌های کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان بیشتر گلایه دارند. آن‌طور که ورزشکاران اصفهانی گفته‌اند بر اساس تصمیم کمیته ملی پارالمپیک، شرایط تمرینی بر اساس شانس مدال ملی پوشان در نظر گرفته می‌شود، بدین ترتیب که ورزشکارانی که شانس کسب مدال طلا دارند، تمریناتشان را زیر نظر مربیان تیم ملی برگزار می‌کنند؛ اما ورزشکارانی که شانس کسب مدال نقره و برنز دارند، باید در شهرهایشان تمرینات خود را دنبال کنند.

دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اصفهان تأکید دارد که تمرینات ورزشکاران رشته‌های زیرمجموعه هیئت پیش‌تر نیز به‌صورت غیرمتمرکز بوده؛ اما در برخی رشته‌ها مانند دوومیدانی مراحلی از اردوهای تیم ملی به‌طور متمرکز در کیش برپا شد که اصفهان نیز در این اردو نماینده داشت. به گفته محمدصادق پسندیده، تقسیم‌بندی طلایی، نقره‌ای و برنزی به دلایلی ازجمله مباحث مالی و تمرینی به جهت برنامه‌ریزی برای ورزشکاران انجام‌شده که برای ورزشکاران دسته طلایی، حق انتخاب مربی لحاظ شده است؛ اما ورزشکاران دسته نقره‌ای و برنزی باید از بین مربیانی که حائز شرایط فدراسیون هستند، انتخاب کنند.
کمیته ملی پارالمپیک، ورزشکاران رشته‌های انفرادی دسته طلایی را به اردوی تدارکاتی فراخوانده؛ اما برای تمرینات تیم ملی والیبال‌نشسته هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
در مسابقات انـتـخـابـــی رشـــتـه‌هــای پارالمپیکی، علیرضا مختاری فعلا تنها ورزشکار اصفهانی است که در مسابقات جهانی امارات، سهمیه دریافت کرد؛ اما آن‌طور که دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اصفهان می‌گوید، سهمیه‌های پارالمپیکی به نام افراد نیست و بر اساس کلاس پزشکی و رشته ورزشکار در نظر گرفته می‌شود؛ اما مختاری در صورت حفظ آمادگی و کسب رکوردهای خوب در رویدادهای پیش رو می‌تواند در کاروان اعزامی پارالمپیک جای بگیرد. به گفته پسندیده، هفت ورزشکار اصفهانی در رشته‌های مختلف شانس کسب سهمیه و حضور در کاروان پارالمپیکی را دارند که رشته دوومیدانی نفرات بیشتری را شامل می‌شود. داوود علی قاسمی، در رشته دوومیدانی در حال حاضر تمریناتش با نظارت مربیان تیم ملی انجام می‌شود و اسفند باید در مسابقات رکوردگیری که به میزبانی تهران برگزار می‌شود، شرکت کند که با توجه به شرایط رکوردی، وضعیت مطلوبی دارد. فائزه کرمانی و رشید مسجدی، دو دونده دیگری هستند که می‌توانند در مسابقات انتخابی اسفند، شرایط را به سود خود کنند؛ البته مسجدی به دلیل اینکه کلاس پزشکی بین‌المللی ندارد، در صورت دست‌یابی به رکوردهای موردنظر، در مسابقات فزاع شرکت می‌کند. از جمع رشته‌های تیمی، بسکتبال با ویلچر و والیبال‌نشسته سهمیه پارالمپیک توکیو را به دست آورده‌اند که برخلاف والیبال‌نشسته که در دسته طلایی‌ها جای دارد، رشته بسکتبال با ویلچر پس از بحث و بررسی بسیار در جمع رشته‌های اعزامی جای گرفت. ایمان بک‌زاده و دانیال ذاکری، دو ملی‌پوش اصفهانی هستند که به همراه تیم ملی در مسابقات آسیا اقیانوسیه سهمیه پارالمپیک کسب کردند و آن‌طور که دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اصفهان می‌گوید، این دو ورزشکار تمریناتشان را در مجموعه ورزشی شهید میثمی دنبال می‌کنند و کادر فنی تیم ملی از این بازیکنان خواسته‌اند که تمریناتشان را به‌طور مرتب دنبال کنند؛ اما هنوز هیچ فراخوانی برای دعوت از بازیکنان به اردوی تیم ملی به هیئت‌های استانی ارسال نشده است.
تیم ملی والیبال‌نشسته کشورمان، مدافع عنوان قهرمانی پارالمپیک محسوب می‌شود؛ اما هنوز تصمیمی برای شروع تمرینات این تیم گرفته نشده است. به گفته پسندیده، تیم ملی والیبال‌نشسته ایران با قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی، سهمیه پارالمپیک توکیو را به خود اختصاص داده و محمدرضا سبحانی‌نیا نیز یکی از نفرات این تیم بود و پیش‌بینی می‌شود برای پارالمپیک توکیو در ترکیب تیم اعزامی جای داشته باشد. هادی نوری، دیگر ورزشکار پارالمپیکی اصفهان است که دوره گذشته در کاروان اعزامی جای داشت و این شانس را دارد که دومین پارالمپیک متوالی را تجربه کند. سهمیه پارالمپیک در کلاس پزشکی هادی نوری در رشته کامپوند به‌دست‌آمده و دو کماندار کشورمان برای اختصاص این سهمیه به خود تلاش می‌کنند.
رشته تیراندازی با کمان از زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان خارج‌شده و تحت پوشش فدراسیون تیراندازی با کمان قرارگرفته اما زیرمجموعه کمیته ملی پارالمپیک به‌حساب می‌آید. در رشــتــه‌هــای ورزشــی نابینایان نـیـز ورزشکاران اصفهانی برای کسب سهمیه پارالمپیک تلاش می‌کنند که در این گروه، وحیدعلی نجیمی از شانس خوبی برخوردار است؛ اما او برای همدان مسابقه می‌دهد.